משרד התקשורת התחייב: בתוך שנתיים תפעל תשתית סלולארית מלאה ביו"ש

נציג משרד התקשורת אמר כי החלטת משרד הביטחון בנושא תצא בשבועות הקרובים וכי עבודות להקמת התשתית יחלו בקרוב "בעקבות שינוי תודעתי במשרד הביטחון, הנושא ייפתר בשבועות הקרובים".

חדשות כיפה אביטל טרקיאלטאוב 01/11/16 16:04 ל בתשרי התשעז

משרד התקשורת התחייב: בתוך שנתיים תפעל תשתית סלולארית מלאה ביו"ש
shutterstock, צילום: shutterstock

"הטיפול בבעיית הקליטה באיזורי יהודה ושומרון התארך. לאחרונה בעקבות שינוי תודעתי במשרד הביטחון, הנושא ייפתר בשבועות הקרובים" התחייב עו"ד רן שטרית ממשרד התקשורת בדיון היום בכנסת. "ההחלטה הולכת לצאת בשבועות הקרובים והנושא יפתר תוך שנתיים. צריך להקים תשתיות, זו בעיה מורכבת, כל הקמת תשתית אחרת גם באיזורים אחרים לוקחת זמן כזה. העלות היא כ-40 מיליון ש"ח שהוקצו על ידי משרד הביטחון. אנחנו מקווים שזה יהיה הפתרון של הבעיה".

הוועדה לצדק חלוקתי ולשוויון חברתי בכנסת ערכה היום דיון בנושא האפלייה בתחום התשתיות ביהודה ושומרון. בראש הדיון עמדו נושאי תשתיות הכבישים והסלולר. עו"ד שטרית אמר בדיון כי תוך שנתיים תיפטר בעיית הקליטה הסלולארית בשטחי יו"ש.

יו"ר הועדה, ח"כ מיקי זוהר, אמר כי חשיבות הסלולר במקרים של תאונות ואירועי טרור היא משמעותית "הדרך להזעיק עזרה פשוט לא קיימת. זו סוגייה מאוד מאוד קריטית, היא צריכה להיות כמעט בראש סדר העדיפויות שלנו".

"אם נעבוד על פי תכניות העבודה של משרד התקשורת זה יתקדם בצורה איטית מאוד" הגיב שלמה וקנין, נציג מועצת יש"ע בועדה. "מבזבזים הרבה יותר מיליונים על דברים שפחותים בחשיבותם אפילו בתוך יש"ע". וקנין הדגיש כי באיזורים רבים בכבישי יהודה ושומרון אין קליטה והוא עצמו מחזיק גם מכשיר סלולר של חברה פלשתינית בעל קליטה בכל איזורי יו"ש. "יש לי הקלטות של הרמטכ"ל ושל שר הביטחון, הם נתנו התחייבות לכיסוי עניין הסלולר ביו"ש, מדובר ב-40 מיליון ש"ח. אין צורך לפרט את החיוניות של האמצעי הזה לחיי היום יום, הוא חסר ביותר ופוגע בכל אירוע ביטחוני".

"הנושא הזה מורכב מבחינת מערכת הביטחון" אמר קובי אלירז, עוזר שר הביטחון לענייני התיישבות. "הנטייה היא שכל דבר נקשר באופן ישיר לביטחון ואז אנחנו נכנסים להשתתפות רבתי כמעט בכל דבר שקיים. המערכת שלנו היא זעירה מאוד בדבר הזה. יש התנגדויות מאוד גדולות ביישובים להקמה של אנטנות. השר ליברמן דפק על השולחן ואמר שזה ביטחוני, סתם פנצ'ר הופך לפעמים לאירוע בטחוני בכלל הנושא הזה". אלירז הוסיף כי "יש פה תהליך פרוצדורלי. הנושא התקדם התקדמות משמעותית בחודש האחרון. ככל שתעקבו אחרי זה, נוכל להיות עם תשובות יותר קונקרטיות ויותר משמעותיות".

נוסעים על כבישים מנדטוריים

הדיון בכנסת התמקד גם בבעיית התשתיות והתאורה בכבישי יו"ש.וקנין הדגיש כי נושא התאורה בכבישים הוא אקוטי "זה מרכיב חשוב ביותר שמקנה את תחושת הביטחון לאורך הצירים. מועצת יש"ע הצליחה לקדם באמצעות תקציבים כאלה ואחרים תכנון תאורת כבישים, אנחנו מדברים על כבישי דמים, כביש ההרודיון, כביש איתמר-אלון מורה, אלה כבישים שזועקים לשמיים. גם שר הביטחון הקודם וגם הנוכחי, בפגישה עם ההתיישבות הודיע שייתן מענה לכיסוי הסלולר והתאורה".

"מדובר בבעיה מאוד רוחבית שמתחילה 20-30 שנה אחורה" אמר אלון קרקובסקי, נציג המועצה האזורית הר חברון. "מועצת הר חברון גדלה בקצב ממוצע של כ-8-9% בשנה, לעומת 1.9% בממוצע ארצי. התשתיות לא הולמות את הגידול באוכלוסייה. אנחנו רואים את זה בכבישים, אנחנו נוסעים עד היום על כבישים מנדטוריים, כבישים שאין שום קשר בינם ובין התקן במדינת ישראל. אני חש שאין הבנה שבנוסף לסיכון הבטיחותי שקיים בכבישים, בין אם בשל תשתיות ובין אם בשל חוסר אכיפה של משטרת ישראל, קיים גם אלמנט של סיכון בטחוני. אנחנו מחכים ליום שבו יתכנס צוות לתכנית אב רחבה יותר שתכלול את כל יו"ש כאיזור שמעולם לא בוצע בו תכנון ארוך טווח ובוודאי שלא תואם את גידול האוכלוסייה הטבעי- גם היהודי וגם הפלשתיני. בסופו של דבר אנחנו חולקים את אותם הכבישים".

קב"ט מועצת יש"ע שלמה ועקנין ציין בדיון גם את בעיית מיגון האוטובוסים ביו"ש. לדבריו, רוב צי האוטובוסים הקיימים מוגן בראשית שנות האלפיים, וכיום, יותר מ-15 שנה אחרי, האוטובוסים יוצאים משימוש. "אנחנו בנפילה רצינית עכשיו" אמר.

ח"כ מיקי זוהר אמר כי "ישנם פערים אדירים ולא אנושיים בין יהודה, שומרון ובקעת הירדן לבין שאר חלקי הארץ. פערים אשר מהווים סכנה ממשית לביטחון האזרחים ולשלמות המדינה וביטחונה". "אין הבדל או שוני בין אזרחי יו"ש ובקעת הירדן לשאר אזרחי ישראל ועל כן הם זכאים לזכויות דמוקרטיות שוות כמו כל שאר האזרחים, ועל כן על משרדי הממשלה להכניס לתכניות העבודה שלהם את הצרכים באזורים אלה".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן