הארץ במאמר מערכת: מינו מתנחל לרב המשטרה? לבטל את התקן

התנגדות למינויו של הרב ברכיהו שמונה לרב המשטרה, הן המגזר החרדי והן מעיתון הארץ: "מכל הרבנים בישראל, בחר להביא למשטרה מתנחל. למשטרה אין צורך ברב"

חדשות כיפה משה ויסטוך 13/10/16 12:12 יא בתשרי התשעז

הארץ במאמר מערכת: מינו מתנחל לרב המשטרה? לבטל את התקן
הלל מאיר, צילום: הלל מאיר

דבר מועמדותו של הרב רמי ברכיהו לתפקיד רב המשטרה, עורר סערות רבות. מי שחשב, שברגע שדבר המינוי יחתם באופן רשמי ירגעו הרוחות, נוכח היום בטעותו, כשמינויו של הרב ברכיהו זוכה להתנגדות חריפה משתי חזיתות עיקריות.

בעיתון 'הארץ', יוצאים היום במאמר מערכת חריף, נגד בחירתו, של הרב ברכיהו, לתפקיד רב המשטרה. בתחילה תוקפים בארץ את המפכ"ל אלשיך וכותבים כי "אלשיך אינו רק המפכ״ל הראשון שהגיע למשטרה מהשב״כ, הוא גם המפכ״ל הדתי הראשון, ועד לפני שנים מעטות התגורר בהתנחלות. מכל הרבנים בישראל, בחר להביא למשטרה מתנחל". לטענתם, הבחירה תמוהה מכיוון שב-"בעת שהמשטרה נערכת לפינוי ההתנחלות הבלתי חוקית בעמונה, שם יהיו שוטרים במעגל הפנימי של חיכוך עם מי שיסרבו למלא את הוראת בית המשפט. האם מישהו בצמרת המשטרה מעוניין ששוטרים יבקשו מרבם הנחיות שיפטרו אותם מעול הפינוי?".

ב'הארץ' מגדילים לכתוב ולטעון שרב המשטרה הוא תפקיד מיותר: "ללא קשר למקרה המסוים של ברכיהו, למשטרה אין צורך ברב. שירותי הדת לשוטרים אינם סבוכים, ואין לבזבז משאבים על הענקתם בנפרד משירותי הדת לכל אזרח. שוטר המעוניין להתפלל בזמן עבודתו ימצא בוודאי בית כנסת סמוך ליחידה או לתחנה; רבים מהשוטרים ה״כחולים״, ובמיוחד ה״ירוקים״, במשמר הגבול כלל אינם יהודים". בהמשך הם עושים קישור בין מינוי הרב ברכיהו למקרה הרב פינטו וקציני המשטרה הבכיאים, "זאת ועוד, קשר בין דת ולמשטרה הוכח עד עתה כמזיק ולא מועיל: קשריהם של קצינים בכירים, ניצבים ומפקדי יחידות חקירה עם רבנים ומקובלים, תמימים וחשודים, עמדו ביסוד פרשיות מביכות ובשיאן פרשת יאשיהו פינטו ויחסיו עם מנשה ארביב ואפרים ברכה".

לסיום, טוענים ב'הארץ' כי "צו ההיגיון מורה, כי ראוי לבטל את תפקידו של רב המשטרה ולהסתפק לכל היותר באזרח, פקיד במשרד לביטחון הפנים. אין כל הצדקה להענקת דרגה בכירה של ניצב־משנה, שכר חודשי של כ-30 אלף שקלים וסמכויות אכיפה ופתיחה באש של קצין משטרה".

ואם הרב ברכיהו חשב שתהיה לו עדנה והסכמה למינויו מכיוונים אחרים שאינם שמאל חילוני- רדיקלי, כמו שמתיימר לייצג 'העתון לאנשים חושבים', הוא ייווכח לדעת שגם במגזר החרדי לא שבעי רצון מהודעת השר ארדן. בעיתון החרדי 'המבשר' נטען כי מינוי הרב ברכיהו, נועד לדחוק את רגלם והשפעתם של החרדים מהמגזר הציבורי. "מינויו נראה כצעד ברור לדחוק את השפעתם של החרדים על הגופים הממשלתיים", כותבים בעיתון ומוסיפים שהדבר נעשה "תוך כפיות טובה ברורה לרב גפני שקידש שם שמיים בהליכותיו ומילא את התפקיד עד כה בצורה שהאהיבה שם שמיים על הבריות וזכתה לשבחים בכל פה מכל צמרת המשטרה וכל השוטרים והקצינים בכל רמות הפיקוד".

גם הטוויטר של אנשי תקשורת חרדיים געש וקצף כנגד המינוי "חוצפה! המפכ"ל אלשיך הדיח את רב המשטרה המכהן והמוערך הרב גפני, והצניח במקומו מועמד סרוג מחוץ למשטרה. המסר שלו לחרדים: אתם לא רצויים", צייץ העיתונאי משה גלסנר בטוויטר. העיתונאית שלהבת חסדיאל צייצה אף היא בנושא וכתבה כי "הזזת רב חרדי מכהן לצורך מינוי רב דת"ל, הופכת את אלשיך לסקטוריאלי, בעל חשיבה מגזרית ולא מקצועית. פגיעה נוספת בתדמית המשטרה".

ביום שני האחרון אישר השר לביטחון פנים, גלעד ארדן, את המלצת מפכ"ל המשטרה, רוני אלשיך, למנות את הרב רחמים ברכיהו, לתפקיד רב משטרת ישראל. עם מינויו תוענק לו דרגת ניצב משנה. הסמפכ"ל, ניצב זוהר דביר, עמד בראש ועדת איתור שהוקמה במאי 2016 ובמהלכה אותרו מועמדים מתאימים על פי קריטריונים שכללו בין היתר: אישיות חינוכית, יכולת פסיקה הלכתית מוכחת, הכרות המועמד עם עולם המשטרה ויכולת אישית להתחבר למגוון השוטרים המשרתים במ״י. הרב ברכיהו נבחר מבין המועמדים, כנהוג בבכירים בדרגתו, על ידי סגל הפיקוד הבכיר במשטרת ישראל ועבר מבדק תעסוקתי ומבדקים ביטחוניים כנדרש.

הרב ברכיהו זוכה להערכה רבה במסדרונות המשטרה בשל הפעילות המוצלחת של 'מאמינים במשטרה' תכנית שזכתה לשבחים רבים על איכות המתגייסים שלה. הרב ברכיהו עומד בראש בית המדרש של התכנית ועוסק בנושאים הלכתיים שעולים במהלך שירות השוטרים וההתמודדויות שלהם עם האתגרים הדתיים שעומדים בפניהם.