בוארון לכיפה: "בכוחו של הבית היהודי לפתור את בעיית ההתיישבות כולה"

בנט ושקד יבקשו דחייה של מועד פינוי עמונה. התושבים: אם יהיה פינוי הוא יהיה כואב וקשה ולאחריו נחזור ליישוב. בנט לתושבי עפרה: "אני יודע שזה לא מה שקיוויתם לשמוע, אך אני חייב להגיד לכם את האמת"

חדשות כיפה אביטל טרקיאלטאוב 13/10/16 10:24 יא בתשרי התשעז

בוארון לכיפה: "בכוחו של הבית היהודי לפתור את בעיית ההתיישבות כולה"
Miriam Alster/FLASH90, צילום: Miriam Alster/FLASH90

אביחי בוארון, יו"ר מטה המאבק על עמונה מגיב לדרישתם של שרת המשפטים איילת שקד ויו"ר הבית היהודי נפתלי בנט לדחיית מועד פינוי עמונה. בראיון ל'כיפה' הוא אומר כי הוא בעד הסדרה ונגד דחייה, הוא אינו כועס על הבית היהודי על ההתגייסות המאוחרת מדי לטעמו וכי כעת עם הלחץ הנכון על ראש הממשלה בנימין נתניהו, הן מצד הבית היהודי והן מצד חברי הכנסת ושרי הליכוד, יש תקווה לפתרון קרוב.

בנט ושקד אמרו לכם ביום שני שאין פתרון לעמונה והפינוי ככל הנראה יתרחש?
"הרושם שאין מה לעשות בנוגע לעמונה הוא לא נכון. לא נאמרה מילה כזאת בפגישה בעמונה. נאמר שזה קשה מאוד. הם אמרו שיש את הפתרון של נכסי נפקדים שנכון לעכשיו נראה שהוא לא ישים והם מחפשים פתרון אחר, יש את הפתרון האסטרטגי הכולל. יש עבודה משפטית שהם עושים על מנת למצוא פתרון" בוארון אומר כי הודעתם של בנט ושקד בנוגע לחוסר פתרון הייתה בנוגע לתשעת הבתים המיועדים לפינוי ביישוב עפרה, שם ביקרו השרים ביום שני האחרון, טרם הפגישה עם תושבי עמונה.

בנט ושקד הודיעו כי ידרשו מראש הממשלה דחייה של מועד הפינוי, דחייה תעזור או שתמצאו את עצמכם עוד חצי שנה באותו המצב?
"אם מטרת הדחייה היא לדחות את הקץ אז זה היא לא תעזור אבל אם מטרת הדחייה היא ליישם הסדרה אז זה כן יכול לעזור, דחייה כן יכולה לתת מרווח זמן יותר משמעותי לייצר הסדרה". בוארון מדגיש כי באופן עקרוני "אנחנו נגד כל דחייה. אנחנו רוצים להסדיר את היישוב. הדבר היחיד שיכול להסדיר את היישוב הוא חוק ההסדרה. אנחנו שמחים ומעריכים את האמירה של הבית היהודי. שאם לא תהיה הסדרה אחרת של היישוב עד פתיחת מושב הכנסת, הבית היהודי ילך על חוק ההסדרה. הגיע הזמן שתהיה הסדרה על עמונה ועל כל היישובים ביו"ש".

הבעיה עד עכשיו הייתה בעיה של זמן?
"אני חושב שעד עכשיו המערכת לא הייתה בפוקוס על זה. עכשיו סוף סוף אחרי הרבה מאמצים, הצלחנו להביא את המערכת לפוקוס. הראשונים שנכנסו היו חברי הכנסת ושרי הליכוד ועכשיו גם הבית היהודי כולו התגייס לפתור את הבעיה והוא מטיל את כובד משקלו על הסיפור הזה וטוב שכך. ברור שהאתגר של הבית היהודי הוא גדול מאוד, אבל בכוחו לפתור את הבעיה בהתיישבות כולה בצורה רוחבית ומעמיקה".

"לבית היהודי יש יותר כוח להשפיע על נתניהו מאשר לשרי הליכוד, אבל בסוף צריך את שניהם. את הבית היהודי כולו כאיש אחד בראשות נפתלי בנט כדי להציג אולטימטום ברור מול ראש הממשלה, לומר לנתניהו שאם לא יפתור את בעיות ההתיישבות אז יש ללכת על חוק ההסדרה. צריך גם את שרי הליכוד פנימה, על מנת לייצר חזית רחבה מול נתניהו. הימין בישראל נושא עיניים עכשיו גם לנפתלי בנט וגם לבנימין נתניהו כדי לראות מי לוקח מנהיגות ופותר את הבעיה. אי אפשר להשאיר אלפי משפחות באוויר".

יש בך כעס על הבית היהודי על ההתעוררות המאוחרת שלהם?
"זה לא עניין של כעס, אני מבין את החשבונות של הבית היהודי. הרבה חודשים הילכו על הבית היהודי ועלינו אימים שחוק ההסדרה יפגע בישראל, שהוא מסוכן, לא טוב ולא חוקתי. כל מיני תירוצים כאלה ואחרים. אין לי כעס, הכניסה של הבית היהודי בהחלט מעוררת תקווה שעכשיו שתי המפלגות האלו והממשלה ובראשם נתניהו ובנט, יקחו אחריות על האירוע הזה ויפתרו את הבעיה מהשורש".

אתם אופטימיים?
"עכשיו כשהבית היהודי גם התגייסו למשימה הזאת ומפעילים את כל הכוח כדי שזה יקרה, אנחנו בכיוון הרבה יותר טוב".

ביום שני שעבר, נפגשו השרים נפתלי בנט ואיילת שקד עם תושבי עפרה ולאחר מכן, בסביבות השעה 21:00 בערב, הגיעו השניים לעמונה ונפגשו עם התושבים, פגישה שנמשכה כשלוש שעות. תושבי עמונה, באופן מפתיע, היו מרוצים ממהלך הפגישה.

תושבים רבים ביקשו לספר לבנט ושקד על מצבם האישי וכיצד גזירת הפינוי מרחפת לא רק על ביתם כי אם גם על מקור הפרנסה שלהם. חקלאי תושב עמונה מזה 18 שנה, סיפר כי שתל אלפיים עצים ביישוב לפני יותר מעשור, אותם לא יוכל להעביר לשבות רחל. חקלאי אחר שבבעלותו 200 כבשים טען כי לא יוכל לטפל בהם בשבות רחל. התושבים טענו כי גם אם יהיה פינוי הם ישובו לעמונה לאחריו.

"בנט ושקד יצאו עם רושם מאוד חזק וחיובי שהדברים לא נאמרו להם כהתרסה אלא נאמרו על ידי אנשים שמסיחים את שעל ליבם. הדברים נאמרו בצורה פשוטה ולא מתלהמת" אומר אביחי בוארון. תושבי עמונה הדגישו בפגישה כי לא יהיה פינוי מרצון והפינוי, במידה ויתרחש, יהיה כואב וקשה.

"אין לנו מקום אחר" אמרו התושבים. מהקהל גם נשמעו קולות מזהירים, "אין דבר כזה בלתי אפשרי, אתם מורחים אותנו" אמר אחד התושבים. "אם אתם לא תטפלו בסוגייה הזו אתם תיפגעו פוליטית וציבורית. היד של השוטר שתבוא לפנות אותנו מחוברת אל הממשלה ואתם בממשלה".

"לפני חמש-שש שנים אמרתי 'וואלה משהו חדש מתחיל'" אומר בוארון. "חבר'ה צעירים, חזקים, באים לעשות שינוי, בואו ניתן להם את הכוח. אבל אם הם אותו הדבר כמו קודמיהם בממשלה הם יתאיידו פוליטית".

כתב גלי צה"ל ענבל תמיר פרסם היום כי הממשלה עומדת לפיתחו של משבר פוליטי חדש וכי שר החינוך, נפתלי בנט, ושרת המשפטים, איילת שקד, עומדים להתריע בפני ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון אביגדור ליברמן כי במידה והשניים לא ידרשו דחייה בפינוי עמונה יתרחש משבר פוליטי.

אני חייב להגיד לכם את האמת"

בפגישתם של בנט ושקד עם תושבי עפרה טענו השניים כי על אף שאין פתרון עכשווי להתיישבות, ועל אף החשש הסביר כי תשעת הבתים בעפרה והיישוב עמונה ייהרסו שניהם, 'הבית היהודי' לא יפרשו מהקואליציה בגלל הפינוי. בנט ושקד ביקרו אצל תשעת המשפחות שבתיהם עתידים להיהרס כחודשיים בלבד לאחר מועד פינוי עמונה.

בנט אמר כי ככל הנראה לא יהיה פתרון לתשעת הבתים בעפרה. "יש לנו כרגע 8 מנדטים, ואנו לא רואים איך נצליח מבחינה משפטית להציל את הבתים האלו. כשנהיה 30 מנדטים נעשה מה שעשה בגין בחוק הגולן. אנו נשנה את כללי המשחק".

בנט כי אמר הצעד הראשון הוא שינוי מצבם של בתים שנבנו על קרקע פרטית, צעד ש'הבית היהודי' לא מסוגל לבצע כרגע, אומר בנט. "תפקידנו בלשנות את שורש הבעיה, אשר נעוצה בהחלטות ממשלות קודמות שכל מה שעל קרקע פרטית - הורסים. זה המצפן שמוביל עד היום ואת זה נילחם לשנות". הצעד השני, לטענת בנט, הוא הקמת "מבנה וחומה נגד האיום המרחף על ההתיישבות כולה. אנו אולי נפסיד במאבק הזה, אבל יש מאבקים נוספים".

"אנחנו אבא ואמא של המשפחות שגרות בבתים המיועדים להריסה ולכן נחפש פתרון כדי שבאותו לילה רע יהיה להן איפה לשים את הראש. אני יודע שזה לא מה שקיוויתם לשמוע, אך אני חייב להגיד לכם את האמת".

בנט הוסיף כי: "ביום שישי הקרוב יתקיים דיון במועצת הביטחון באו"ם על ההתנחלויות. זהו חלון זמן רגיש מאד ובתקופה מורכבת ובכל זאת נלך על זה. אני אומר לראש הממשלה, אם לא נצליח ללכת בדרך המלך ולשנות את החלטות הממשלות הקודמות אנו נדחוף את חוק ההסדרה", הבהיר בנט.

השרה שקד אמרה כי "הסחף של נתניהו לא פעל כאן ברגע האחרון. בישיבת הסיעה היום היו תמימי דעים שכמה שקשה והפצע עמוק - ללא הבית היהודי הסחף יהיה נוראי. בגלל התהליכים שאנחנו מקדמים לא נכון לפרק את הממשלה". שקט ובנט הדגישו כי "אי אפשר לפעול נגד פסק דין חלוט של בג"ץ".

רבים מתושבי עפרה אמרו כי המפגש עם בנט ושקד היה "ערב קשה מאוד", התושבים ציפו לשמוע בשורות משמחות לאחר שבשבועות האחרונים השר בנט יצא במספר הצהרות לפיהן הוא והשרה שקד שוקדים על פתרון ארוך טווח וכולל שיסדיר את כל ההתיישבות ולא רק את עמונה. במקום פתרון כולל קיבלו התושבים את הבשורה כי לדעת בנט- עד שלא יהיו לבית היהודי 30 מנדטים, לא יהיה פתרון להתיישבות.

תושבים רבים אמרו לבנט כי לא יתפקדו ל'בית היהודי' ולא יצביעו למפלגה וכי הם מאוכזבים מתפקודו, אחרים הודו לו על כנותו ועל שהגיע ואמר את האמת.

הרב יצחק זאגא, המתמודד לראשות 'הבית היהודי', כתב לנפתלי בנט כי "פורסם שאמרת לאנשי עמונה, 'אנחנו אבא ואמא של המשפחות שגרות בבתים המיועדים להריסה, ולכן נחפש פתרון, כדי שבאותו לילה רע, יהיה להן איפה לשים את הראש'. אני מבין שאתה מתכוון למצוא 'פתרון לכל מתיישב'. לא להאמין שטרמינולוגית ההתנתקות שבה למחוזותינו דוקא מפיך. ואני שואל אותך, באותו 'לילה רע' שהחלטת לוותר בקרב על מניעתו, היכן יניח כל הציבור הדתי לאומי את ראשו? לאן יוליך את הבושה? איך תסביר לו את המשך ישיבתך בממשלה שמחזירה אותנו למראות ההתנתקות, ואינה מוכנה למנוע בחקיקה את הרס הבתים?".

"זה ממש לא מה שקיווינו לשמוע, ממי שהבטיח בכל תוקף, שלא יתכופף ולא יתנצל. ממי שנטע בנו את התחושה, שהוא ילחם על האמת המוסרית שלנו עד הסוף, בלי להוריד את הראש. נכון לעכשיו, כפפת את הראש של כולנו. כמובן, אינך מתנצל.. בפנינו. שהרי אנחנו אשמים במצב. 'יש לנו כרגע 8 מנדטים. כשנהיה 30 מנדטים נעשה מה שבגין עשה בחוק הגולן'. נפתלי, התוצאה של 8 מנדטים, היא תוצאה של חוסר בידול מספיק של אידיאולוגית הבית היהודי מאידיאולוגית הליכוד. זה מה שאיפשר לכמה מנדטים לעבור ללא שום התלבטות תוך יממות ספורות, ממפלגתנו לליכוד".

הרב זאגא הוסיף כי "כיועץ אסטרטגי, אני אומר לך, שהוויתור הזה לא יעבור בשקט. הוא יעלה לנו באלפי קולות של בוחרים, שיעברו למתחרים, אשר מפגינים נאמנות מוחלטת לארץ ישראל. עמונה היא המקום הנכון, ועכשיו הוא הזמן הנכון, לקום ולהילחם את מלחמתנו האידיאולוגית המוסרית, לחנך את העם שיש דרך אחרת" הרב זאגא קרא לבנט להודיע על פרישה מן הממשלה במידה ועמונה לא תוסדר בחקיקה.