מפתיע: גם בעמותת חדו"ש קוראים לבחון מחדש את נהלי הזקן

בעקבות מספר התלונות הגובר מצד חיילים דתיים, נמנע מהם לגדל זקן, קוראים בעמותת 'חופש דת ושיוויון' לראש אכ"כ לעדכן את הנוהל החדש. מנכ"ל חדו"ש: "לא ניתן לחלוק על חשיבות גידול הזקן לחלקים רחבים בציבור"

חדשות כיפה משה ויסטוך 26/09/16 14:06 כג באלול התשעו

מפתיע: גם בעמותת חדו"ש קוראים לבחון מחדש את נהלי הזקן
פלאש 90: למצולם אין קשר לכתבה, צילום: פלאש 90: למצולם אין קשר לכתבה

עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון פנתה לרמטכ"ל רא"ל גדי איזנקוט בקריאה לבחון מחדש את נהלי פטור הזקן. זאת לאחר שהועלו לאחרונה מספר תלונות על מקרים בהם לכאורה נמנע מחיילים דתיים לגדל זקן, ואף ננקטו צעדים משמעתיים כנגד חיילים אלה אחרי שבקשתם לגדל זקן לא אושרה על ידי שלטונות צה"ל.

במכתב, הממוען גם לראש אכ"א האלוף חגי טופולנסקי, מציינים בעמותה כי הנוהל החדש מחמיר עם אלה הרוצים לגדל זקן. "על פי פרסומים בתקשורת, מתבטא השינוי בפקודה בכך שאישור לגדל זקן מטעמי דת או מטעמים אחרים - שבעבר ניתן באישור מפקדו הישיר של החייל בדרגת סא"ל - דורש היום אישור נוסף מטעם שליש היחידה, כאשר לעתים מדובר בקצין בכיר, בדרגת אל"מ, אשר אינו מכיר כלל את החייל ואשר מן הסתם יש בפניו נושאים בוערים יותר. עוד התברר כי כתוצאה מכך, במקרים מסוימים מתעורר קושי אמיתי לקבל את אישור השליש. העובדה שהפקודה לא התפרסמה ברבים מוסיפה על העמימות והחשש לחוסר עקביות וחוסר התחשבות ורגישות מספקת לצרכי החיילים".

במכתב קוראת חדו"ש לצה"ל להתערב בנושא ולערוך בחינה מערכתית דחופה בדבר האופן שבו מתנהל נוהל אישור הזקן לחיילי צה"ל ביחס לחיילים בשטח ולבחון האם אין צורך לשנות ולעדכן נהלים על מנת למנוע פגיעה בחיילים.

מנכ"ל חדו"ש, הרב עו"ד אורי רגב, "לא ניתן לחלוק על חשיבות גידול הזקן לחלקים רחבים בציבור - חלקם מטעמים דתיים, וחלקם מטעמים אחרים. אלה וגם אלה זכאים לכך שהמערכת הצבאית תבדוק את בקשותיהם בצורה עניינית ויעילה, וכי לא ייווצרו מצבים בהם עודף בירוקרטיה פוגע בזכויות יסוד של החיילים. לגבי ציבורים מסוימים האפשרות לקיים את המנהג הדתי אף מהווה בסיס הכרחי ליכולת להשתלב במערך הצבאי, ולפיכך סוגיית פטור הזקן פוגעת במאמצים שעושה צה"ל, והחברה הישראלית ככלל, להעמיק את גיוס החרדים. מבט קצר בתקשורת החרדית מבהיר כי גם אם מדובר במקרים בודדים ונקודתיים, הפרשנות לכך היא כהתעמרות מכוונת בחיילי צה"ל החרדים. מקרים אלה משמשים את מתנגדי גיוס החרדים ככלי לפגיעה באמון צה"ל ובאיום על חרדים שלא יתגייסו."

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן