רוב יהודי ארה"ב וישראל בסקר משותף: תנו לגיטימציה לזרם הרפורמי

54% מיהודי ישראל מתנגדים לתפיסה האורתודוכסית ומוכנים לתת הכרה לנישואין וגיורים רפורמים וקונסרבטיבים. כך עולה מסקר חדש שנערך בארץ. 52% מיהודי ארה"ב מעולם לא ביקרו בישראל

חדשות כיפה משה ויסטוך 14/09/16 12:24 יא באלול התשעו

על רקע משבר עבודות הרכבת בשבת ומחלוקות נוספות סביב נושאי דת, יפורסמו, בסוף השבוע, בעיתון ג'רוזלם פוסט, סקרים חדשים, המנסים להעיד על יחסם של יהודי ארה"ב לישראל ומה חושבים יהודי הארץ והעולם על הזרמים השונים ביהדות.

בסקר המשותף לוועד היהודי האמריקאי (AJC) ולג'רוזלם פוסט נדגמו 1,002 יהודים מרחבי ארצות הברית מעל גיל 18. במקביל הזמין הג'רוזלם פוסט סקר על ידי מכון רפי סמית בקרב קרב 500 איש/ה כמדגם מייצג של האוכלוסייה הבוגרת בישראל (גילאי 18 ומעלה). מהסקרים עולה, כי 74% מיהודי ארה"ב ו 62% מיהודי ישראל, תומכים במתן לגיטימציה לזרם הרפורמי והקונסרבטיבי, והכרה בנישואין והגיורים מבית מדרשם.

בקרב היהודים בארץ, 54% מהנשאלים אמרו שלא מקובל עליהם הביסוס של חוקי הדת בישראל על התפיסה האורתודוכסית לעומת 46% שחיים עם זה בשלום. עם זאת, חשוב לציין שבשאלה שהוצגה לנסקרים חיברו כינו את התפיסה הדתית הרווחת היום בישראל כתפיסה חרדית-אורתודוכסית. ניתוח מעמיק יותר של התוצאות מראה כי בקרב הדתיים 90% ציינו שזה מקובל עליהם, בעוד שבקרב החילוניים רק 18% ציינו שזה מקובל עליהם ו - 82% - שלא מקובל. בקרב המסורתיים 61% ציינו שזה מקובל עליהם ו - 39% - שלא מקובל. על השאלה האם אתה תומך או לא בהכרה בנישואין ויגירים ע"י התנועה הרפורמית והקונסרבטיבית, ענו 62% כי הם בעד לעומת 38% שענו שהם נגד.

נתון מעניין נוסף הוא ש- 52% מיהודי ארה"ב מעולם לא ביקרו מישראל, מה שיכול להעיד על התרופפות משמעותית ביחס והקשר שבין מדינת ישראל ליהודים בארה,ב שמהווים אחוז ניכר מכלל היהודים בעולם.

סטיבן ביים, מנהל תחום חיים יהודים ב-AJC: "עבור יהודים אמריקאים, ערך השוויון הוא לא פחות חזק מערך עמיות. הכותל הוא הסמל של העם היהודי וההיסטוריה היהודית. עמיות צריכה להיות הדבק שמחבר את שתי הקהילות אבל כשיהודים אמריקאים לא רואים שזה חשוב - בגלל חוסר שוויון - יש לנו תוצאות כמו מה שרואים בסקר."