פרוייקט הנדל"ן החדש שמאיים על העיר העתיקה בצפת

האם הפסטורליות של העיר העתיקה בצפת מגיעה לסופה? לאחרונה אושרה בניית קומפלקס מגורים חדש בסמוך לבית הקברות, מתחת לעיר העתיקה

חדשות כיפה משה ויסטוך 24/08/16 12:26 כ באב התשעו

פרוייקט הנדל"ן החדש שמאיים על העיר העתיקה בצפת
Beny Shlevich-cc-by-sa, צילום: Beny Shlevich-cc-by-sa

כל מי שביקר פעם בעיר לא יכל להתעלם מיופיה של העיר העתיקה ומבית הקברות העתיק בו קבורים בין היתר, רבי סעדיה גאון, רבי שלמה אלקבץ, מחבר ה'שולחן ערוך'- רבי יוסף קארו, רבי משה קורדובירו וכמובן האר"י הקדוש. כעת מתברר כי פרוייקט נדל"ן חדש מאיים לפגום בנופים אלה.

על פי הפרסום באתר xnet, בוועדה המחוזית של מחוז צפון, אושרה לאחרונה תכנית בנייה של כמעט 100 דירות בקומפלקס של שלושה בניינים מדורגים. הבנייה מתוכננת במורדות העיר העתיקה בפתח הוואדי שמתחת לרחוב האר"י. עשרות תושבים המתגוררים ברחוב מתנגדים לבניה בטענה שהיא תפגע בנוף ושהיא סותרת את תכנית המתאר של העיר. ע"פ הטענות של המתנגדים, התכנית אינה שומרת על כללי הבניה הנמוכה שנועדו להגן על נופיה של העיר העתיקה. מצויידים בחוות דעת של אדריכלים ידועים כמו, ד"ר גיל הר-גיל ואדם קולמן שכיהן בעבר כמתכנן של מחוז צפון, הם טוענים גם שמעבר לפגיעה בנוף, התכנית תעמיס על תשתיות התחבורה באזור מבלי להציע מענה הולם.

יש לציין כי כבר שנים ארוכות שלא נבנו בעיר בתי מגורים בצורה משמעותית וראש העיר אילן שוחט רוצה לשים לזה סוף. "העיר העתיקה צפופה, ובוועדת השימור שבה חברים אדריכלים שאינם תושבי העיר מונעים את פיתוחה בפועל. הפרויקט בקצה רחוב האר"י נמצא מחוץ לגבולות העיר העתיקה, וקידומו יאפשר פתרון תחבורתי לרחוב האר"י שמוביל לבית הקברות". לטענתו ההתנגדות של התושבים לבניה אינה נובעת ממניעים טהורים, אלא מהעובדה ש "חלקם פלשו עם גינותיהם ובתיהם לשטחים ציבוריים. סלילת הדרך החדשה תבתר את הפלישות הללו".

עם זאת מציין שוחט כי ההרגשה היא שהמדינה לא באמת רוצה לפתח את העיר ומתנערת מאחריות. "לא יכול להיות", הוא אומר, "שנכסי צאן הברזל של העם היהודי יתוחזקו מכספי הארנונה של תושבי צפת. עליי לדאוג לנקיון ותחזוקה". לדבריו, אין לו הרבה ציפיות ממשרדי הממשלה, "שמשחקים ב"משחקי כוחות" בינם לבין עצמם, מבלי לגלות עניין אמיתי בעיר המוזנחת".

אורי בן-ציוני, מנהל מחוז הגליל במועצה לשימור אתרים,סובר גם הוא שסוגיית שימור האתרים בצפת לא יכולה ליפול רק על העירייה "המדינה חייבת להוביל את השימור בצפת ולסייע בהכנת תוכנית סטטוטורית, שתכלול סקר אתרים ומתחמים בעיר העתיקה ומחוצה לה. העירייה אינה יכולה להתמודד עם סוגיית השימור, כשהיא מוכרחה להתמודד יום-יום עם בעיות מסובכות מבחינה כלכלית וחברתית".

מי שגדל בצפת, מתגורר בה עד היום ומעורה בחיי הקהילה, הוא הרב יניב חניא. ל'כיפה' הוא אמר שיש לשלב בין שני הצרכים, גם לבנות ולפתח את העיר וגם לא לפגוע בנכסיה הרוחניים החשובים והייחודיים. "מבלי להתייחס לפרוייקט המדובר, בצפת יש מצוקת דיור חמורה, אם אני לא טועה לא בנו בעיר בניה רוויה כבר למעלה מ 25 שנה. עם זאת הייחודיות של צפת זה המקום שלה והנופים שלה והרבה פעמים נראה שיש פרוייקטים של בניה שלא מתחשבים בדבר הזה". לדברי הרב חניא בצפת שוררת אווירה מאוד קשה עקב המחסור בדיור הולם, "חייבים לעודד בניה. יש הרגשה מאוד קשה בעיר שהעניינים פה לא זזים, אך שוב, חובה להתחשב גם בנופים המיוחדים של העיר".