הרב אמנון בזק: תקיעה בשופר ע"י נשים אינה פרובוקציה

בעקבות הפרסום ב'כיפה' על סדנת נשים לתקיעה בשופר שיוזמות 'נשות הכותל', הרב אמנון בזק חושב כי אין בעיה הלכתית בתקיעת שופר על ידי נשים

חדשות כיפה משה ויסטוך 23/08/16 11:24 יט באב התשעו

הרב אמנון בזק: תקיעה בשופר ע"י נשים אינה פרובוקציה
פלאש 90, צילום: פלאש 90

אתמול פירסמנו ב 'כיפה' על יוזמה חדשה של 'נשות הכותל' הקוראות לנשים להגיע לסדנה מיוחדת בה ילמדו לתקוע בשופר. הרב אמנון בזק, המלמד בישיבת הר עציון ובמכללת הרצוג, סובר שאין ביוזמה הזו כל בעיה.


"נשות הכותל אמנם יוצרות מדי פעם פרובוקציות מיותרות ובעייתיות (אחת מהן, לאחרונה, הייתה 'ברכת כוהנות'), אך המהירות שבה האתרים הדתיים מכריזים על כל יוזמה של שיתוף נשים בעולם ההלכה כ'פרובוקציה' וכ'סערה' איננה חכמה, ואף יש בה מן הבורות". כך כותב הרב בזק בדף הפייסבוק שלו. לשיטתו הסדנה ללימוד נשים לתקוע בשופר, אותה יעבירו 'נשות הכותל', היא כלל לא פרובוקציה. "ה'סערה' החדשה הייתה בדבר הקמת סדנה ללימוד תקיעה בשופר לנשים, שאחד האתרים יצא מגדרו וטען שזהו ניסיון "לשבור את ההגמוניה הגברית בתקיעת שופר. ובכן, אין שום בעיה הלכתית בכך שנשים יתקעו בשופר".

(צילום: הדס פרוש/פלאש 90)

הרב ממשיך וכותב כי "כפי שנפסק בשלחן-ערוך: "אף על פי שנשים פטורות, יכולות לתקוע". יתרה מזאת, בגמרא נאמר שההיתר לנשים לתקוע, אף על פי שאינן חייבות במצוות שהזמן גרמן ושתקיעת שופר היא פעולה שכשלעצמה אסורה ביום טוב, מקביל להיתר לנשים לסמוך על קרבן - "כדי לעשות נחת רוח לנשים". בהמשך הוא מביא סברה שיתכן ועדיף שאשה תתקע עבור נשים ולא גבר, "לדעת חלק מהראשונים, המציאות שאישה תתקע לנשים בכלל עדיפה על המציאות הנוהגת כיום ברוב המקומות, לעשות לאחר התפילה 'תקיעות לנשים' על ידי איש שכבר יצא ידי חובתו, שכן ייתכן שדווקא לאיש זה כבר יהיה אסור לתקוע בשופר, לאחר שכבר יצא ידי המצווה".


לסיום כותב הרב בזק כי זה טבעי לחלוטין שנשים רוצות להיות מעורבות גם בעניינים הלכתיים. "נשים מעורבות היום בכל תחומי החיים, כפי שלא היה מעולם, ולכן אך טבעי הוא שיהיו נשים שירצו לבטא את הקשר שלהם עם הקב"ה גם בכלים הלכתיים שבעבר לא היו נפוצים בקרב נשים". לדעתו יש צורך למצוא את דרך המלך לשילוב נשים גם בתחומים אלה. "הדרך הראויה לפעול בתחום זה היא שילוב בין מחויבות הלכתית מצד אחד, ובין הבנת האפשרויות הגלומות בעולם ההלכה מצד שני. מי שיתעלם ממגמה טבעית זו, יסרב "לעשות נחת רוח לנשים" וימהר לפסול כל יוזמה גם אם אין בה בעיה הלכתית, עלול לגרום ליחס שלילי ומוטעה להלכה בכלל ולעודד בכך פרובוקציות לא רצויות בעתיד".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן