ברית האחים בין ליצמן לבנט עמדה בעוד מבחן

נתניהו התכוון לתת את הכספים הקואליציוניים שהובטחו למפלגות הדתיות רק לחרדים ולהשאיר את הבית היהודי בחוץ. בנט הקדים אותו וכרת ברית עם ליצמן ודרעי לפיה רק במידה ושלושתם יקבלו את שהובטח להם יציבעו בעד התקציב

חדשות כיפה אביטל טרקיאלטאוב 21/08/16 10:00 יז באב התשעו

ברית האחים בין ליצמן לבנט עמדה בעוד מבחן
Miriam Alster/FLASH90, צילום: Miriam Alster/FLASH90

בבית היהודי גילו כי סעיף הכספים הקואליציוניים שהובטחו לשלושת המפלגות הדתיות, ש"ס, יהדות התורה והבית היהודי לא נכנס לתקציב הדו-שנתי. כך כתב העיתונאי יוסי ורטר, הפרשן הפוליטי של 'הארץ' בסוף השבוע האחרון.

לדבריו של ורטר בנט חשש כי עקב שהייתו בחו"ל בזמן ההצבעה עצמה על התקציב, נתניהו יעשה תרגיל וישאיר את הבית היהודי ללא התקציב. בנט הקדים רפואה למכה וכרת ברית עם שר הבריאות, יעקב ליצמן ושר הפנים, אריה דרעי לפיה יציגו חזית אחידה מול נתניהו בדרישה על התקציב, או שכולם יקבלו את מה שהובטח - או שאף אחד מהם לא יצביע בעד התקציב.

על פי ורטר נפגשו השלושה עם נתניהו ודרשו תשובה להשמטת סעיף הכספים הקואליציוניים מהתקציב, נתניהו הופתע ואמר שיטפל בעניין אך ביקש מליצמן להישאר עימו ביחידות בחדר. נתניהו הציע לליצמן שש"ס ויהדות התורה יקבלו את התקציב ואילו עם בנט נתניהו יסתדר בהמשך. ליצמן נותר נאמן לבנט, סירב ואמר כי תקציב שלושת המפלגות הוא עסקת חבילה- או ששלושתם יקבלו ויצביעו בעד, או שכולם יצביעו נגד. ליצמן, על פי הפרסום עוד אמר לנתניהו כי הוא נשאר נאמן ל'ברית האחים', אותו ביטוי שיוחס בזמנו לברית בין בנט ללפיד, רק מתוך ידיעה עד כמה נתניהו לא אוהב את הביטוי הזה שמזכיר לו את השותפות שמיררה את חייו בתחילת הממשלה הקודמת. לנתניהו, מספרים בקואליציה, לקח זמן להתאושש מההלם.

בנט הודה לליצמן על עמידתו בהסכם ביניהם. ורטר כתב בטורו בעיתון הארץ כי "בנט, בובת הוודו של נתניהו ובני ביתו, מתהלך בממשלה הזו כשעל גבו צלב מטרה וירטואלי. הוא זקוק לשת"פים מעין אלה כחומת מגן ולעתים כתרופה מצילת חיים. השותף האידיאלי מבחינתו הוא ליצמן, הבן יקיר לי של נתניהו. את חלקו בברית משלם בנט ברוחב יד, בהקלה או בביטול מה שמכונה 'הגזירות' שהוטלו על מוסדות הלימוד החרדיים בתקופת לפיד ושר החינוך שי פירון".