3 שנים אחרי הגט: בית הדין הגדול פסק כי הבעל ישלם את הכתובה

בית הדין האזורי פסק כי אישה שהתגרשה בשל אלימות "חד פעמית" לא תקבל את כתובתה משום שהיה עליה לתת לבעלה הזדמנות לתיקון. הערעור לבית הדין הגדול הפך את ההחלטה

חדשות כיפה אביטל טרקיאלטאוב 17/08/16 12:56 יג באב התשעו

3 שנים אחרי הגט: בית הדין הגדול פסק כי הבעל ישלם את הכתובה
shutterstock, צילום: shutterstock

בית הדין הרבני הגדול בירושלים פסק לטובת האישה וחייב בעל אלים לשלם את דמי הכתובה של גרושתו, בסך 60 אלף שקלים. פסק הדין ניתן במסגרת ערעור שהגישה האישה על פסק דין של בית הדין הרבני האזורי שקבע כי היא הפסידה את כתובתה מאחר והאלימות נגדה הייתה חד פעמית.

לפני ארבע שנים התחתנו בני הזוג והתגרשו כעבור חודשיים, לאחר שהאישה התלוננה על אלימות קשה מצד בעלה. הבעל הודה בבית הדין כי נהג באלימות כלפי אשתו עד כדי גרימת חבלה, ואף נטל סכין ואיים כי יפגע בעצמו. כמו כן הוא הודה באירוע אלימות כנגד שוטר וכי ניסה לחתוך את עצמו כשהיה שתוי. מהעדויות עולה כי הבעל היכה את אישתו בבטנה וכלא אותה בבית עד למחרת, לדברי האישה הדבר גרם לה להפסקת הריון כיוון שלא יכלה להגיע לבית חולים.

סנגורו של הבעל טען כי האישה היא זו שתקפה את בעלה ראשונה, מה שמחיל עליה דין 'מורדת' שאינה זכאית לכתובה. טענת הבעל הייתה כי היה זה אירוע חד פעמי והוא התרחש רק בגלל שהאישה פגעה בו קודם. בנוסף, סנגורו של הבעל טען כי האישה ידעה עוד לפני החתונה על מצב נפשי לא יציב של בן זוגה ועל כך שהוא נוטל תגובות הרגעה, ובכל זאת היא בחרה להתחתן איתו. הסנגוריה אף טענה כי האישה שיקרה בנוגע להפסקת ההריון, והביאה מכתב מרופא נשים בו נכתב כי האישה לא הגיעה אליו לטיפול בשל הפלה.

כשנה לאחר החתונה הסתיימו דיוני המקרה בבית הדין האזורי, החלטת בית הדין הייתה שלא לחייב את הבעל בתשלום הכתובה, טענת הדיינים הייתה כי אין בהכאה חד פעמית די כדי לחייב את הבעל בכתובה. לאחר אלימות אחת בלבד, לטענתם, היה על האישה לתת לבעל הזדמנות נוספת לתקן את מעשיו.

לאחרונה, בעקבות החלטתה של האישה לערער על פסיקת בית הדין הרבני האזורי, החליטו דייני בית הדין הרבני הגדול הרב שמואל גורטלר, הרב אליהו היישריק והרב מימון, לקבל את הערעור וקבעו כי מדובר ב"דפוס התנהגותי קבוע של הבעל שיש לו בעיה התנהגותית הגובלת בהתפרצויות אלימות מדי פעם. ואין נפקות אם האלימות היא כלפי אשתו, כלפי עצמו, כלפי שוטר או כלפי הזולת". אשר על כן פסקו הדיינים כי על הבעל לשלם לאשתו את דמי כתובתה בסך 60 אלף שקלים.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן