דינה זילבר על התערבותה בשירת נשים בבר אילן: "אני גורם בעל ראיית רוחב"

המשנה ליועמ"ש עו"ד דינה זילבר השיבה לפניית ארגון ´חותם´ בנושא התערבותה בעניין "שירת נשים" באוניברסיטת בר אילן, וטענה כי מדובר בפגיעה ב"חופש הדעה והמצפון", וכי זילבר עצמה הינה "גורם בעל ראיית רוחב" ולפיכך התערבה בנושא. חותם בתגובה: "בשם חופש הדעה כופים פגיעה בחופש הדת"

חדשות כיפה חדשות כיפה 03/08/16 15:03 כח בתמוז התשעו

דינה זילבר על התערבותה בשירת נשים בבר אילן: "אני גורם בעל ראיית רוחב"
Yossi Zamir/Flash 90, צילום: Yossi Zamir/Flash 90

פרשת "שירת הנשים" בטקס יום השואה בבר אילן נמשכת, ובמכתב תגובה של המשנה ליועמ"ש דינה זילבר לארגון חותם, טוענת האחרונה כי הימנעות משירת הנשים מהווה פגיעה בחופש הדעה והמצפון, ומתארת את סמכויותיה הנרחבות המוקנות לה לטענתה להתערבות בנושאים במרחב הציבורי.

לאחר פרסום בכלי התקשורת על כך שלא מתוכננת שירת נשים בטקס יום השואה באוניברסיטת בר אילן, ועל אף שב'בר אילן' ציינו כי לא מתוכננת כלל שירה בטקס, פנתה עו"ד זילבר במכתב למנכ"ל הות"ת גדי פרנק, וליועצת המשפטית למל"ג יעל טור כספא, בו דרשה את התייחסותם לדברים האמורים במכתבה במישור המשפטי והעובדתי כאחד וכן מורה על פעולה דחופה מטעמם לתיקון העניין.

בתגובה למכתבה פנה עמיטל בראלי מנכ"ל חותם לזילבר ומתח ביקורת על התערבותה בנושא ועל כך שבכוונתה לכפות שירת נשים על ציבור רחב של שומרי תורה ומצוות, בניגוד לאמונתם. בראלי אף הדגיש שלא מדובר בהדרת נשים אלא בנושא הלכתי. בחותם קיבלו בימים האחרונים מכתב תגובה של זילבר לדברים.

"פנייתי למל"ג נעשתה כחלק משגרת עבודתי כגורם בעל ראיית רוחב משפטית בנושא הדרת הנשים במרחב הציבורי וכממונה על יישום דו"ח הצוות המשרדי", כתבה זילבר. "כאמור, פניות מעין אלו נעשות מתוך מטרה ברורה להביא לידיעת הגופים הרגולטורים והציבוריים את הדין בכל הקשור לתופעה פסולה זו. ממילא על גופים אלה, ובכללם מל"ג, לפעול על פי הדין החל עליהם, במסגרת הסמכויות הנתונות להם, ועניינו של ההקשר המשפטי הרחב, של סוגיות משפטיות שנודע להם עניין ציבורי, יידון על ידם, בכפוף לכך".

בסוף מכתבה הוסיפה זילבר כי "בשולי הדברים אך לא בשולי חשיבותם אבקש להפנותך לסעיף 2 לחוק, אשר קובע כי המל"ג רשאית "להכיר במוסד פלוני כמוסד להשכלה גבוהה, על יסוד כללים שקבעה, בנוסף לדרישת רמה מדעית נאותה, ובלבד שכללים אלה לא יגבילו חופש הדעה והמצפון. "משמעות הדברים כי המחוקק הניח את חופש הדעה והמצפון כיסודות בפעולת המוסדות להשכלה גבוהה, אשר על המל"ג להימנע מפגיעה בהם והם נדרשים לעמוד לנגד עיניה בפועלה. לעניין זה אבהיר - לא ניתן לנתק לטעמי בין המקרה בו חזינו, בגינו פניתי למל"ג, לבין עקרונות אלה, וחובותיה של מל"ג בעניינם", כתבה.

בארגון חותם הביעו בתגובה ביקורת על האקטיביזם הייעוצי של זילבר, ועל פגיעתה בזכויות הדת של יהודים רבים.

"דבריה של עו"ד זילבר מלמדים על החרפת מגמת האקטביזם הייעוצי. נראה כי קבוצה קטנה בצמרת היועמ"שים מתנהלת בעריצות, ללא סמכות, ומנהלת מניפולציה פרשנית על לשון החוק וזכויות האזרח, תוך עיוות השכל הישר ופגיעה ברגשות הציבור הדתי והחרדי, ובזכויותיו המושתתות על ההלכה היהודית, ושליחת זרועות לכל תחומי החיים במדינה", אמרו בחותם. "לא ייתכן שהיועצים המשפטיים יכפו על מוסד אקדמי קטעי שירה שאינם רצויים על הנהלת המוסד, בין אם מדובר בזמר ובין אם מדובר בזמרת. האבסורד זועק כאשר בשם חופש הדעה יכפו על הנהלת אוניברסיטה דתית פגיעה בחופש הדת של אחוזים ניכרים של המרצים והסטודנטים של האוניברסיטה".