הרב מדן:"חוק השבת איננו מבטא את האמנה שלי ושל פרופ' גביזון"

למרות הסיכויים הנמוכים לחקיקה בפועל של 'חוק השבת' בטוחים חברי הכנסת שיזמו אותו כי אי אפשר להיתלות בסטטוס קוו שהולך ונשחק וצריך להבין את המציאות. ח"כ שטרן: "השבת היא הסטרט אפ היהודי הכי מוצלח"

חדשות כיפה אביטל טרקיאלטאוב, משה מאירסדורף 27/07/16 15:42 כא בתמוז התשעו

הרב מדן:"חוק השבת איננו מבטא את האמנה שלי ושל פרופ' גביזון"
צילום מסך, צילום: צילום מסך

ארבעת חברי הכנסת עבדו על חוק השבת מספר חודשים, וכשיצא לאוויר העולם קיבל הד תקשורתי מחבק מהתקשורת הכללית וכתף קרה מחברי הכנסת החרדים. ארבעת הח"כים היוזמים -ח"כ מיקי זוהר מהליכוד, ח"כ רחל עזריה ממפלגת כולנו, ח"כ אלעזר שטרן מיש עתיד, וח"כ פרופ' עמנואל טרכטנברג מהמחנה הציוני - התכנסו אתמול כדי לדון בחוק ולנסות לגבש לו הסכמה ותמיכה ציבורית.

החוק שנוצר, לטענת היוזמים, בהשראת הרב יעקב מדן ופרופסור רות גביזון, מנסה לקבוע את אופיה של השבת במרחב הציבורי במדינת ישראל. על פי הצעת החוק תותר תחבורה ציבורית במתכונת מצומצמת יחסית לימי החול, מרכזי קניות גדולים מחוץ לערים יהיו פתוחים רק משעות אחר הצהריים, מועצת הרשות המקומית מוסמכת להחליט על קביעת מתכונת מצומצמת של פעילות מרכולים ובתי מרקחת בתורנות דומה. יהיה מותר לפתוח מקומות בילוי ותרבות כשתינתן אפשרות לשלם במועד אחר שאינו שבת.

תחת הכותרת "דיון ציבורי בנושא- אופיה הציבורי של השבת בישראל" הגיעו לדיון גם פרופ' גביזון והרב מדן עצמם שניסחו את האמנה על אופיה של השבת . הרב יעקב מדן טען כי החוק אינו הולם את האמנה שחיברו: "החוק הזה איננו מבטא את האמנה. אתה האמנה דחפו אנשים גם דתיים וגם חילוניים מובהקים כמו ח"כ בראון ממרץ שהיה בין הדוחפים, ישב איתנו, היה גם פרופסור שאכל שני דתיים לארוחת בוקר, שניים לצהריים ושניים לארוחת ערב. אנטי דתי מובהק שאמר 'אם גביזון ומדן הולכים ביחד אני אתכם'. הדבר הזה קרה כשהשבת הוא שבת. המסחר בשבת הוא בעיקר אינטרס של בעלי ממון".

[embed]

]

ח"כ מיקי זוהר, שקיבל מסר ברור מחברי הכנסת החרדים שבדק עימם היתכנות להסכמה שבשתיקה להצעת החוק ונתקל בהתנגדות ברורה אמר: "מדובר בחוק היסטורי. להגן על יום השבת ולהגן על זכויותיהם של אזרחי ישראל. המצב שנוצר בשטח בשנים האחרונות הוא מצב בו הסטטוס קוו הופר לחלוטין. הופר לחלוטין ההסכמה על כך שלא פותחים מסחר. מסתבר שהחוק שהגשתי הרגיז אנשים. זו סוגייה מורכבת, בוערת. את החוק הזה אפשר להעביר רק בהסכמה. אם אין הסכמה בקואליציה אי אפשר להביא אותו.

החוק הזה משרת את כולם. הוא מתיר פנאי ובילוי ומאפשר לאנשים לבלות. מצד שני הוא עוצר את "תרבות השופינג" שנוצרה היום בישראל ביום השבת. החוק נותן תחבורה שיכולה להיות מקובלת גם על המגזר הדתי. כי גם את הפן ההלכתי במתן תחבורה פתרנו. מרכזי הקניות יפתחו משעה מסויימת בשבת אחר הצהריים. הצלחנו להביא פתרון אידיאלי ליום השבת".

מוקדם יותר אמר ח"כ זהר ל'כיפה' כי מבחינתו החוק הוא הורדה של חילול שבת בעשרות אחוזים יחסית למה שקורה היום וזה הישג. כשנשאל עד כמה רחוק יילך עם החוק ענה: "עד כמה שהקב"ה ייתן לי".

בכנס עצמו התייחס זהר ליחס החרדים לחוק בצורה יותר אופטימית שמתבססת על שיחות עם חברי הכנסת בצורה לא רשמית: "הסיעות החרדיות היו איתם הרבה מפגשים אבל הם הבהירו כי הם לא יכולים לתמוך בחוק. עד היום לא שמעתי מאף אחד מהם שהם יטילו וטו על החוק, ייתכן שהם יצביעו נגד החוק, לא יצביעו בכלל או יטילו וטו. אבל משיחות איתם הם מבינים היטב שהמילה סטטוס קוו לא רלוונטית יותר ושהמסחר בשבת חצה את כל הגבולות האפשריים אם ש"ס יתחילו לאכוף את החוק יהיה פה בלאגן".

ח"כ אלעזר שטרן מ'יש עתיד' התייחס לחשיבות החוק והשבת: "יותר משהפרקטיקה של אמנת גביזון מדן עמדה לצידנו עמדה הרוח שלמעשה מורכבת משני עקרונות יסוד: בלעדי היהדות מדינת ישראל לא תהיה, השבת היא הסטארט אפ היהודי הראשון הכי מוצלח בעולם וחייבים לשמר אותו. הדבר השני- איש באמונתו יחיה. יש אנשים שרואים את השבת דרך שונה משלנו. אם אמנת גביזון מדן הייתה הופכת למציאות או לחוק, אם מישהו היה מחליט ליישם אותה אז המציאות של היום הייתה הרבה יותר פשוטה. היכולת שלנו להעביר היום את החוק הזה הייתה מתייתרת או שהייתה הרבה יותר קלה. זה לא עניין של חוק זה עניין של חיים.

פרופ' רות גביזון, שותפתו של הרב מדן לאמנה אמרה: "העובדה שאנחנו יושבים בכנסת היא מצד אחד מאוד משמעותית, כי בכנסת מחוקקים ואין ספק שבעניין השבת צריכה להיות חקיקה. מצד שני היא בעייתית כי אין לי ספק ששאלת השבת היא שאלה שתיחתך מחוץ לחדרים האלה וכמו שהמצב המשפטי היום שהוא של איסור מוחלט אינו משקף את המציאות כך כל חקיקה תיבחן בסופו של דבר במבחן החברתי".

הרב יהודה גלעד אמר הציע לצרף את הרב מדן לגיבוש החוק: "כדי שהדבר הזה ייושם הוא חייב להיות מגובה על ידי סמכות הלכתית, פיגורה הלכתית שמקובלת על רוב הציבור הדתי לאומי. להתקדם בלי שהדברים יהיו בליווי דמות כזו לא יתקבל על הציבור".

יאיר קורח, מקואליציית 'שבת שיוויון' במסגרתה בעלי עסקים ופעילים חברתיים פועלים יחד במטרה לדחוף הליכי חקיקה שיאכפו את יום השבת כיום מנוחה: "צריכה להיות גם זכות לשבת למישהו לא דתי כמוני. אין חופש דת לחילונים בישראל. אני מקפיד שלא לעבוד בשבת. מרכזי קניות שפתוחים אחר הצהריים בפאתי ערים. אל תדברו במסחר בשבת אחר הצהריים כשזה לא בפאתי הרים. אתם מדברים על הזכות לקנות בשבת. אלה אותם אנשים שמצטטים זכויות אדם. מה נפגע? נפגעת הזכות של בעל בית המסחר לא לעבוד בשבת. זכות קטנה של יהודי לעבוד בשבת. זה ליבראלי לקנות בשבת אבל הזכות של הסוחר לרצות לא לעבוד בשבת היא לא ליבראלית אז לא מגינים עליה".