הקיבוץ הדתי ובני עקיבא: גל עזיבות או מקרה בודד?

בקיבוץ יבנה החליטו לאחרונה להצטרף לצופים הדתיים ולא לבני עקיבא בין היתר בגלל "ההקצנה הדתית וההתחרדות" של התנועה. מזכ"ל הקיבוץ הדתי:"בעד המשך הקשר עם בני עקיבא". מזכ"ל בני עקיבא:"הקיבוץ הדתי מוסיף לנו צבע"

חדשות כיפה משה ויסטוך 25/07/16 17:24 יט בתמוז התשעו

הקיבוץ הדתי ובני עקיבא: גל עזיבות או מקרה בודד?
דוברות בני עקיבא, צילום: דוברות בני עקיבא

האם הבדלי ההשקפות בין הזרמים השונים בציונות הדתית זולג לתנועות הנוער?

ל'כיפה' נודע שלאחרונה החליטו בקבוצת יבנה, המשתייכת לתנועת הקיבוץ הדתי, להתחבר לתנועת הנוער עדת הצופים (הצופים הדתיים) ולא לבני עקיבא. משיחה עם רכז תחום החינוך בקיבוץ, אלי כהן, עולה כי קיימות מספר סיבות לבחירתם דווקא בצופים "שקלנו מה מתאים ונכון לנו, מה שעמד בעיקר על הפרק מבחינתו זה נושא הנוער, אנו רוצים להטמיע בנוער שלנו את נושא ההדרכה וההנהגה ובצופים הדתיים שמים דגש בעיקר על שכבת הנוער ולא על הילדים". עניין נוסף שהשפיע על החלטת הקיבוץ הוא נושא הסדר "קיבוץ יבנה הוא קיבוץ מאוד מסודר ויקה והצופים מאוד דומים לנו בהתנהלות ובאירגון, ובבני עקיבא פחות ראינו את הסדר והארגון שכל כך חשובים לנו".

כהן לא מסתיר את העובדה שמעבר לנושא ההסתייגות מ"שעון בני עקיבא" וההתמקדות בנוער הבוגר חלק מהשיקולים היו גם הבדלי השקפות דתיים: "אנחנו יודעים שבני עקיבא הם בקטע של הקצנה דתית והתחרדות ויש גם את נושא ההפרדה ולמרות שהבנו שכל סניף מתנהל כפי שהוא רוצה עדיין ניסינו לברר מה קרה ב- 30 השנים האחרונות.

,כשהחניכים שלנו נפגשו עם אחרים במחנות וכדומה" הוא מספר, "היה תמיד פער נראותי בין מה שהקיבוץ משדר למה שבני עקיבא משדרים, לא היה חיבור, לא דיברו אותו הדבר, לא נראו אותו הדבר, ובצופים בקטע הזה, למרות שהם לא פשרנים מבחינה דתית, היה יותר חיבור, אנו רואים ערך במפגש עם האחר והשונה ובצופים הדתיים, כחלק מתנועה חילונית, מאוד מאוד הדגישו את זה".

ל'כיפה' נודע שישנם קיבוצים נוספים אשר נמצאים במגעים עם הצופים הדתיים וכאלה אשר מתכננים לבחון את המעבר של קיבוץ יבנה מקרוב ע"מ אולי ללכת בדרך דומה בעתיד. הקיבוץ הדתי והצופים הדתיים סירבו למסור את שמות הקיבוצים כדי לא לפגוע בתהליך הפנימי בתוך הקיבוצים וכיון שבשלב זה עדיין מדובר בערוצים בלתי רשמיים. גורמים בקיבוץ הדתי כן הסכימו לומר שמערכת היחסים של התנועה עם בני עקיבא היא "מורכבת".

חשוב לציין שבקיבוץ הדתי משמיעים גם זמירות אחרות כמו למשל אלה של המזכ"ל החדש, אמיתי פורת, שטוען שלא מדובר כאן בגל עזיבות או בתופעה מתרחבת "ראשית חשוב לי להבהיר שאני לא יודע על קיבוצים שנמצאים בתהליכי מעבר, יכול להיות שזה קיים אך זה לא נמצא על השולחן באופן רשמי".

בנוסף סובר פורת שעל תנועתו להמשיך את הקשר ארוך השנים עם בני עקיבא "אני בעד המשך ואף חיזוק הקשר עם תנועת בני עקיבא, אני אף מכהן כחבר הנהלה בתנועה ולמרות שיש חילוקי דעות, אני אפתיע אותך ואומר שהן מינוריות ולא מהותיות, לא בצד הארגוני ולא בצד העקרוני, בני עקיבא יודעת להכיל את המגוון שקיים בציונות הדתית".

יחד עם זאת הוסיף מזכ"ל הקיבוץ הדתי שהוא לא ראה לנכון להתערב בשיקולי קבוצת יבנה "הם מקרה מיוחד שאינו מעיד על הכלל ולא רצינו להתערב בשיקולים הפנימיים שלהם, אם ניווכח שרוב גדול בתנועה רוצה לבצע שינוי כזה או אחר אז נשקול את דרכינו, זה תלוי במינונים".

מזכ"ל בני עקיבא דני הירשברג אומר ל'כיפה' שלא רק שעזיבת קיבוץ יבנה אינה משקפת את המציאות אלא שהקשר של תנועת הנוער עם הקיבוץ הדתי רק הולך ומתחזק "יש דיבור על הקמה משותפת של יישוב חדש, אנו מקדמים יחד פרוייקטים רבים ובכלל אני הייתי אומר שהקיבוץ הדתי על אף המורכבויות מוסיף המון לצבע ולגוון המיוחד של בני עקיבא".

לדברי הירשברג, גם בקיבוץ יבנה יש דעות החולקות על עצם המעבר לצופים הדתיים למרות שהוא עצמו מאוד מעריך את תנועת הצופים וחושב שיש להם מקום מכובד בנוף של תנועות הנוער, יחד עם זאת ציין מזכ"ל בני עקיבא כי "למרות הדיבורים על עזיבה של יבנה, עדיין לא קיבלתי שום הודעה רשמית".