למרות 'הסערה':תמיכה רבנית מקיר לקיר ברב קרים

כצפוי, כל התקשורת עסקה בתשובה תיאורטית שנתן הרב איל קרים לפני מספר שנים ומאז הבהיר אותה כמה פעמים. מהרב הראשי ועד נאמני תורה ועבודה הביעו את תמיכתם למרות זעקות השבר של פוליטיקאים ציניים

חדשות כיפה חדשות כיפה 12/07/16 13:53 ו בתמוז התשעו

למרות 'הסערה':תמיכה רבנית מקיר לקיר ברב קרים
Diana Hananshvili/Ministery of Defense, צילום: Diana Hananshvili/Ministery of Defense

למרות ההבהרה שפורסמה באתר כיפה בה הובהר כאין זו הלכה למעשה כל כותרות כלי התקשורת הארציים עסקו היום בכשירותו של הרב אייל קרים להתמנות לרב הצבאי הראשי. את העולם הרבני הסיפור לא רק שלא הסעיר, אולי אפילו דרבן להוציא הודעות ולתמוך ברב.

הרב הראשי, דוד לאו, בירך על מינויו של אל"מ אייל קרים המויעד להתמנות לרב הצבאי הראשי לאחר הרב תא"ל רפי פרץ. הרב לאו אמר כי זהו "מינוי ראוי ביותר" והוסיף כי הרב קרים הוא "רב מסור ואהוב על הבריות, ואין לי ספק שהוא יקדם את הרבנות הצבאית בכל התחומים ויקדש שם שמים בפועלו".

הרב לאו קרא לשר הביטחון ולרמטכ"ל "לחזק את הרבנות הצבאית", כדבריו, "ולתת לה כלים להתמודד, לסייע, לחזק ולעודד את חיילי צה"ל הדתיים ושאינם, הרואים ברבנות הצבאית כתובת לחיזוק הרוח והזהות היהודית".

גם באיגוד ישיבות ההסדר קידמו בברכה את מינויו של הרבצ"ר הנבחר ובהודעה שהוציאו נכתב: "."איגוד ישיבות ההסדר מקדם בברכה את הרבצ"ר הנבחר , אל"מ הרב אייל קרים הי"ו אשר ידיו רב לו בסוגיות צבא והלכה, נאמן וחרוץ במלאכתו ויהי רצון שיהא שליח ציבור לחיילי ישראל ויסייע במילוי משימותיהם כהלכה. אנו מבקשים להודות בשם רבני וחיילי ישיבות ההסדר לתת אלוף הרב רפי פרץ - הרבצ"ר, על פועלו והנהגתו את הרבנות הצבאית הראשית בעת שלום ובעת מלחמה. מי ייתן והקב"ה ישלח מלאכו הטוב לפניו, ויזכהו להמשיך בפועלו בבריאות ובכשרון להאדרת עולם התורה".

הרב הצבאי הראשי לשעבר, תא"ל במיל' הרב אבי רונצקי אמר לאתר 'וואלה': "הרב קרים הוא אדם שקט, לא מתלהם, בעל ענווה גדולה מאוד. מתוך ידיעה, אני מכיר אותו מקרוב - מעולם לא השמיע דברים מהסוג הזה, גם לא לגבי גיוס בנות. הציבור הדתי-לאומי נמצא בחזית והוא סופג מדי פעם אבל צריך להמשיך הלאה". הרב רונצקי התייחס למהומה התקשורתית ביממה האחרונה ואמר: "עשו לי את אותו דבר כשהשם שלי עלה בתור מועמד, לקחו דברים שכתבתי ופרסמו דברים מתשובה הלכתית שלי והוציאו אותה לחלוטין מהקשרה. רצו שאוציא הבהרה. אנחנו פוגשים חדשות לבקרים מהלכים מתוקשרים נגד הציבור הדתי לאומי בצה"ל. זה חלק מהמאבק נגד הציבור הדתי-לאומי, המוביל והמצליח, שמשקיע את כל כולו בנתינה למדינה שלנו".

תנועת נאמני תורה ועבודה תמכו גם הם אף על פי שציינו כי הם חלוקים על דעת הרב קרים בסוגיות שונות: "דווקא כמי שאינם שייכים לבית מדרשו של הרב אייל קרים וחלוקים עליו בסוגיות הלכתיות שונות, אנו עומדים נבוכים אל מול המתקפות השקריות וחסרות ההבנה כנגדו. מאבק בהקצנה דתית ובדעות הלכתיות לא ראויות חייב להיעשות מתוך דיוק ויושרה, ולא תוך עיוות פסקים והוצאת דברים מהקשרם. הרב אייל קרים הינו תלמיד חכם ואיש צבא ראוי ומי שרוצה לחלוק על תפיסותיו או התבטאויותיו, ראוי שיעשה כן בדרכים הגונות".

איגוד רבני קהילות ביקש גם הוא לחזק את הרב קרים והגיב: "האיגוד מחזק ומגבה את הרב אייל קרים, כנגד המתקפה חסרת הרסן שמופעלת נגדו. הרב קרים הינו תלמיד חכם בעל שיעור קומה הלכתי, בעל רקע צבאי עשיר, כשרון רב ומידות נדירות. אדם שמכיר את המערכת שנים רבות, בעל שנים רבות של עשייה בתחומי הצבא והחינוך. אנו מוחים בתוקף על הפגיעה האנושה בכבוד התורה בכלל ובכבוד הרבנות הצבאית בפרט. המציאות בה רבנים חוששים להביע את דעתם, דעת תורה הינה מציאות רעה ומדאיגה, שאנה תואמת את מדינת ישראל, מדינה יהודית, או את עקרונות הדמוקרטיה. אנו מאחלים לרב קרים הצלחה מרובה בתפקידו ובטוחים שהוא יביא ברכה גדולה לרבנות הצבאית ולצה"ל כולו".

הרב אמנון בזק, מישיבת 'הר עציון' כתב בדף הפייסבוק שלו: "מינויו של הרב אייל קרים לתפקיד הרב הצבאי הראשי הוא מבורך - הרב קרים הוא פשוט האדם הנכון במקום הנכון: תלמיד חכם, העוסק מזה שנים בפסיקת הלכה במצבים מורכבים המתעוררים בצבא, מתוך רגישות לתמונה הרחבה של שירות חיילים דתיים בצבא ובמגמה לצמצם ככל הניתן את החיכוך שבין שירות צבאי ושמירה על ההלכה".

הרב בזק התייחס גם הוא לעיוות התקשורתי ולמהומה שנוצרה בעקבות התשובה שנתן הרב קרים: "באופן מטופש ומרושע היה מי שניסה להדביק לו תדמית מעוותת, של מי שמתיר אונס שבויות במלחמה, רק בשל תשובה שכתב לפני כעשר שנים ובה ניסה להסביר את ההיגיון מאחורי פרשת 'אשת יפת תואר' שבתורה. כל בר דעת מבין שלדברים שנכתבו לא היה כל קשר לפסיקת הלכה במצבים של היום, והרב קרים אף הבהיר זאת באופן ברור לפני מספר שנים כשהנושא צץ. לו באמת מישהו היה חושב שהרב קרים מעלה אפילו אפשרות כלשהי של היתר כזה, לא היה צורך בהתערבות של אתר 'וואלה'; הוא היה מעורר סערה רבתי בתוך העולם הדתי. אולם איש באמת לא חשב לייחס מחשבה כזו לרב קרים, כל שכן מי שמכיר אותו. הוצאת דברים מהקשרם באופן מסולף אינה הופכת את הרב קרים להיות "שנוי במחלוקת" ו"בחירה בעייתית".