בלעדי ל'כיפה': ראיון עם הרב יחזקאל לוקשטיין ערב ההכרעה על גיוריו

מי חיזק אותו, מה דעתו על בית הדין בפתח תקווה שפסל את גיוריו ומה הוא חושב על הפער בינם לאשה שגייר. ערב ההכרעה על גיוריו מתייחס הרב לסערה בעולם הרבני: "אתם לא מכירים אותי? אז תשאלו"

חדשות כיפה אביטל טרקיאלטאוב 05/07/16 19:26 כט בסיון התשעו

בלעדי ל'כיפה': ראיון עם הרב יחזקאל לוקשטיין ערב ההכרעה על גיוריו
flickr / On Being-cc-by-nc-sa, צילום: flickr / On Being-cc-by-nc-sa

"בית הדין הרבני בפתח תקווה הוא קבוצה יהירה של אנשים". כך אומר הרב יחזקאל לוקשטיין, ממובילי זרם היהדות האורתודוכסית בארה"ב וסגן נשיא 'בית הדין דאמריקה', הגוף המרכזי המפקח על נהלי הגיור האורתודוקסי בארה"ב כולה, בראיון בלעדי ל'כיפה' ממקום מגוריו בניו יורק, בתגובה לחוסר ההכרה של הרבנות הראשית בישראל בגיוריו ותוקף את עמדת בית הדין בפתח תקווה: "בגמרא מופיעות 36 מצוות באשר ליחס אל הגר והם מפרים את כולן, הם צריכים להתבייש".

"אני מכהן בתור רב 58 שנה והעבודה שלי ידועה בארה"ב. אני לא מבין למה באופן עקרוני הרבנות הראשית לא מקבלת את הגיורים שלי". אומר הרב. "ההסתדרות הרבנית באמריקה מאוד רוצה לשתף פעולה עם הרבנות הראשית בארץ ולקבל אישור לגיורים שלנו כאן בארה"ב. אני לא אוהב לבקר רבנים אחרים ואני חושב שהרבנות הראשית בישראל, באופן ספציפי הרב דוד לאו, מנסים לעשות את הטוב ביותר שהם יכולים. אני חושב שהם כן צריכים לסמוך יותר על עבודתם של הרבנים האורתודוכסים בארה"ב".

מוקדם יותר היום פורסם בכלי התקשורת מכתב תגובה של הרב לאו ליו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין ויו"ר האופוזיציה, יצחק הרצוג ובו הסביר הרב לאו כי מבחינת הרבנות הראשית אין בעיה בגיוריו של הרב לוקשטיין ואת הטענות יש להפנות לבית הדין. הרב לאו ציין כי הוא בטוח שעמדה זו תובא מחר בפני בית הדין הגדול. גורמים המעורים בנושא אמרו כי למרות הרצון הטוב של הרב לאו אולי הרב לוקשטיין 'יינצל' מפסילת גיוריו אבל יש עוד רבנים אורתודוכסיים רבים שללא שום קריטריון נפסלים וצריך לחתור לרשימה ברורה עם מדדים ברורים שתימנע בושה לרבנים ובושה לגרים.

(צילום: באדיבות המצלם)

סוגיית תוקף גיורי הרב בעיני הרבנות הראשית עלתה לפני כמה חודשים, כאשר צעירה שגוירה בארה"ב על ידי הרב לוקשטיין ועלתה לישראל הגיעה לרבנות בפתח תקווה כדי להירשם לנישואין. בית הדין בפתח תקווה סירב לרשום אותה לנישואין וסירב להכיר בגיור שלה כיוון שלטענתם, הרב לוקשטיין אינו מוכר על ידי הרבנות הראשית לערוך גיורים.

הרב לוקשטיין הפנה את הצעירה לרב ד"ר שאול פרבר ולצוות מכון עיתים שליווה אותה בהגשת ערעור לבית הדין הגדול בירושלים ובתהליך מול הרבנות. בדיון הראשון בבית הדין בירושלים התקבלה בשנית עמדת בית הדין בפתח תקווה. מחר ייערך דיון נוסף במקרה ובארגון עתים נערכים להפגנה מחוץ לשערי בית הדין במקביל לדיון. "עוצרים את ההקצנה של הרבנות!" נכתב בעמוד הפייסבוק של הארגון. בהפגנה צפויים להשתתף, בין היתר: הרב שלמה ריסקין, נתן שרנסקי, יו״ר הסוכנות היהודית, ח״כ אלעזר שטרן, ח"כ עליזה לביא, הרב יהודה גלעד ועוד.

הרב לוקשטיין מכהן כרב כבר 58 שנה, בשנותיו הראשונות בתפקיד הוא אומר כי הגיע אליו מקרה גיור אחת לשנתיים, בשנים האחרונות הוא עורך בין 10-15 גיורים בשנה.

"אני חושב שבית הדין הרבני בפתח תקווה הוא קבוצה יהירה של אנשים. הם מפרים המון מצוות והוראות בתורה באשר ליחס לגר וזה כנראה לא מדאיג אותם. הם דואגים רק מהעובדה שהם לא מכירים אותי. אתם לא מכירים אותי- אז תשאלו" אומר הרב לוקשטיין בתסכול. "אני רוצה להדגיש שלא אני הסובל- האישה שהתגיירה ושומרת שבת וכשרות ומתכוונת לשמור טהרת המשפחה כשהיא תתחתן היא הסובלת. אני מתפלא על מה שקורה אבל לא סובל באופן אישי- היא כן. הרבנים בבית הדין בפתח תקווה צריכים להתבייש במה שהם עושים".

"האישה הזו, שהיא שומרת מצוות ואדם נפלא, נרדפת על ידי האנשים האלה שקוראים לעצמם רבנים ולא מתנהגים בכלל בדרך תורה ומצוות. זה ממש עינוי הגר, עבירה גדולה מאוד ביהדות. אני לא מבין איך הרבנים האלה בפתח תקווה יכולים לעמוד מול עצמם. איך הם יגידו ביום כיפור 'על חטא שחטאנו לפניך באונס וברצון' כשהם יודעים שהם עשו מעשה שכזה לאישה יקרה, יהודייה וכשרה. היא יהודייה בדיוק כמוהם, ההבדל ביניהם הוא שהיא שומרת תורה ומצוות והם מענים גרים".

הרב לוקשטיין מדגיש כי הוא לא היחיד שהרבנות לא מכירה בגיוריו וקורא לרבנות הראשית להכיר בכאלף רבנים המשתייכים להסתדרות הרבנית בארה"ב. "הרבנים האלה עושים עבודה נפלאה, למה שהגיורים שלהם לא יקבלו הכרה? אני לא הראשון שיש לו את הבעיה הזאת, רבנים נפלאים נתקלו בה" מגלה הרב.

בעבר חתמת על מסמך שנוגע לשילובם של זוגות להט"בים בקהילה האורתודוכסית, אתה חושב שהתמיכה שלך השפיעה על הרבנות הראשית באי קבלת הגיורים שלך?

לא אני לא חושב שיש קשר כלל.

יש רבנים בארץ שיצרו איתך קשר וניסו לתמוך?

יש הרבה. אני מרגיש את התמיכה הגדולה שהרבה אנשים טובים בארץ נותנים לי ועומדים לצידי, זה מעודד ומחזק אותי. הרב בני לאו מאוד מעודד אותי, כמובן הרב שאול פרבר, גם השר נפתלי בנט אמר דברים מאוד מאוד יפים לטובתי, הוא מכיר את העבודה שלי מקרוב, הוא התפלל בבית הכנסת שלנו. הרב שלמה ריסקין מאפרת התקשר אלי ומאוד עודד וחיזק אותי".