איש העסקים והחסד מוטי זיסר נפטר הלילה ממחלה

לאחר מאבק ממושך במחלה קשה נפטר הלילה בגיל 61 איש העסקים והחסד מוטי זיסר, שתרם תרומות עתק לרפואת חולי סרטן בישראל, הקים את העיר עמנואל וחברות רבות. יהי זכרו ברוך

חדשות כיפה חדשות כיפה 23/06/16 08:59 יז בסיון התשעו

איש העסקים והחסד מוטי זיסר נפטר הלילה ממחלה
Fattal/Flash90., צילום: Fattal/Flash90.

לאחר מאבק ארוך שנים במחלת הסרטן נפטר הלילה איש העסקים מוטי זיסר בבית חולים.

זיסר נולד בשם מרדכי קלמן בשכונת התקווה בתל אביב להורים ניצולי שואה יוצאי פולין, מחסידות סוכטשוב. בגיל שנתיים עברה משפחתו לבני ברק, שם למד בבית ספר יסודי והיה חניך בתנועת עזרא. למד בישיבת נתיב מאיר ושרת בצבא כקצין שריון במסגרת ישיבת ההסדר כרם ביבנה. בעל תואר ראשון בכלכלה מאוניברסיטת בר-אילן.

יחד עם רעייתו ד"ר ברכה זיסר, הקים את בנק מח העצם בישראל בעלות של עשרות מיליוני דולרים. כמו כן תרם להקמת בית החלמה לילדים ונוער חולי סרטן - "אורנית" בפתח תקווה. שני מפעלים אלו פועלים במסגרת ארגון עזר מציון. בנוסף, תרמו זיסר ואשתו מיליוני שקלים במפעלי צדקה, רווחה וחינוך אחרים בארץ ובעולם.

בשל עסקיו בהונגריה, זיסר פעל בקרב יהדות הונגריה, ויזם את הפסטיבל היהודי המתקיים בבודפשט מדי שנה. סייע בהקמת מרכז תרבות ישראל ע"ש מלה זיסר בבודפשט. תמך גם בארגון מאורות הדף היומי של חסידי סוכטשוב הפועל להפצת לימוד הדף היומי. זיסר שיקם את גן העיר בבני ברק בהשקעה של מיליוני שקלים, והוא נקרא "גן עקיבא גור", לזכרו של חותנו, שכיהן כסגן ראש העירייה.

ב-1980 הקים את חברת "כוכב השומרון" עם איל ההון היהודי-בריטי זלמן מרגוליס ובן דודו של זיסר פנחס ארנרייך. החברה יזמה את הקמת העיר עמנואל והקימה את בתיה הראשונים.

ב-1988 זכתה חברת מרכזי שליטה במכרז להקמת המרינה בהרצליה, הקים את המרינה באשקלון, ואת פרויקט סי. אנד.סאן על שפת ימה של תל אביב. ב-1999 רכש את השליטה בחברת אלביט הדמיה. זיסר הוכר עד אז כאיש עסקים בינוני, והשתלטותו על החברה הבורסאית הגדולה הדהימה את קהילת העסקים בישראל. מאז נחשב אחד מאנשי העסקים הבולטים בארץ.

באמצעות חברותיו ניהל זיסר עסקים חובקי עולם. עיקר פרסומו בעשר השנים האחרונות בא לו מהכניסה המאסיבית שלו למזרח אירופה. הוא בנה 40 קניונים בהונגריה, 12 מרכזי קניות בפולין, ועוד מרכזים ו-5000 חדרי מלון באירופה. זיסר הקים את קניון ארנה בהרצליה. הקניון, שפועל אף בשבת, עורר תהיות בחברה הדתית עד למכירתו, מכירה שנעשתה לטענת זיסר בגלל "תחושת אי נוחות עם המצב הנתון". בעקבות חובות עתק ירד מוטי זיסר מנכסיו העצומים. זיסר גם היה מעורב פוליטי במפלגת הבית היהודי ושימש כאחד מחברי המועצה הציבורית שסידרה את הרשימה לכנסת.