הקרב הבא בין הציונות הדתית לחרדים?

החרדים מאוד מוטרדים מהפרסום על מועמדותו של הרב רמי ברכיהו לתפקיד רב המשטרה. כלי התקשורת החרדים פועלים לסיכול מועמדותו בטענה שהוא מקל מידי בהלכות שבת וצניעות. הרב רבינוביץ': "תלמיד חכם בר דעת". הרב רונצקי: "אין ראוי ממנו"

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 06/06/16 14:01 כט באייר התשעו

הקרב הבא בין הציונות הדתית לחרדים?
Moshe Shai/FLASH90, צילום: Moshe Shai/FLASH90

הקרב הבא? הבוקר (ב') התפרסם ב'וואלה' כי המשטרה פועלת למינוי רב קבוע למשטרה כשהמועמד היחיד הוא הרב רמי ברכיהו, רב הישוב טלמון וראש תכנית 'מאמינים במשטרה'. הפרסום עורר סערה של ממש ובתקשורת החרדית מעלים טענות בנוגע להליך המינוי ואישיותו ההלכתית של הרב ברכיהו.

אין ספק כי משהו בהליך המינוי הריח כמכור מראש. באופן מעניין בחרו במשטרה לפרסם את המכרז באתר המשטרה ובעיתון 'הארץ' שללא ספק אינו המקום היעיל לחיפוש אחר רבנים. מה שמעלה את השאלה האם במשטרה חיפשו דרך להפוך את הרב ברכיהו למועמד יחיד כפי שהוא אכן כעת. בדוברות המשטרה סירבו להגיב לשאלות 'כיפה' בנושא.

מנגד, אין ספק שהרב ברכיהו שמתמצא בתהליכי המשטרה ובנושאי ההלכה שעולים בה הוא מועמד ראוי בהחלט. במאמר שפרסם לפני כשלוש שנים הוא מצהיר על עצמו כתלמידו של הרב עובדיה יוסף זצ"ל, תלמידו של הרב צבי טאו יבדל"א כמו כן גם על השתייכותו לארגון רבני צהר.

הרב ברכיהו זוכה להערכה רבה במסדרונות המשטרה בשל הפעילות המוצלחת של 'מאמינים במשטרה' תכנית שזכתה לשבחים רבים על איכות המתגייסים שלה. הרב ברכיהו עומד בראש בית המדרש של התכנית ועוסק בנושאים הלכתיים שעולים במהלך שירות השוטרים וההתמודדויות שלהם עם האתגרים הדתיים שעומדים בפניהם.

כאמור, מועמדותו של הרב ברכיהו גוררת התנגדות בעיקר מגורמים חרדים, כלי התקשורת החרדים טוענים כי המפכ"ל אלשיך אמר למקורביו בעת שנכנס לתפקידו, כי הוא מחפש רב שיקל הלכתית. בכלי התקשורת החרדים יודעים לספר כי בסביבתו של השר לביטחון פנים גלעד ארדן אומרים, כי נושא רב המשטרה נסגר בין אלשיך לארדן עוד טרם מונה אלשיך למפכ"ל.

ל'כיפה' נודע בנוסף כי כחלק מהסערה סביב המינוי האפשרי, רבנים חרדים פנו טלפונית לרב רמי ברכיהו וביקשו ממנו להסיר את מועמדותו.

התחושה מגל הכתבות בתקשורת החרדית כי הם מתודרכים בצורה ברורה ואגרסיבית על ידי גורמים פנים משטרתיים כנגד מועמדותו של הרב ברכיהו, כשלטענתם הוא מקל מידי בעיקר בהלכות שבת. "הוא בחור ממש נחמד, אבל מבחינה הלכתית, ובעיקר שבת, הוא ממש מקל" אמר ל'בחדרי חרדים' רב המשטרה בדימוס, הרב אליהו מוגרבי. לדבריו, "כבר ארבע שנים שאין רב ראשי, והכל מתנהל על פי כל כללי ההלכה, אין תלונות, אין חשדות לפלילים. כשצריך הם גם פונים לרבנים הגדולים עם שאלות, בנוסף ישנם גם שיעורי תורה רבים".

"אלשיך הביא את הרב ברכיהו בגלל שהוא נמנה על הציבור הדתי, הוא הוציא ספר ובו הקלות גדולות בענייני השבת, אלה אמורות להיות פניה של המשטרה? הצביון הדתי של המשטרה הולך להתערער, הכל יהיה מותר", מצטטים כלי התקשורת החרדים גורמים עלומי שם במשטרה שטוענים בנוסף כי אין סיבה להביא משהו מבחוץ כאשר ישנם מועמדים מתאימים כבר בתוך המשטרה.

בכלי התקשורת מנופפים בפסק הלכה של הרב ברכיהו בנוגע לשירת נשים בעצרת שהתקיימה בכיכר רבין בקיץ 2014 להשבת שלושת הנערים שנחטפו על ידי החמאס. הרב ברכיהו נשאל בעניין שיתוף זמרות בעצרת והוא התיר על מנת למנוע מהעצרת לקבל גוון מגזרי. על פסיקה זו העביר גם הרב שלמה אבינר ביקורת חריפה במיוחד בעלון ב'אהבה ובאמונה' כשהוא מגדיר את פסיקתו של הרב ברכיהו כ'ניאו שבתאית': " התחום המועדף של הפסיקה הניאו-שבתאית היא פריצת גדרי הצניעות, כמו שהיה כבר אצל שבתאי צבי שר"י עצמו. לדוגמה, מעשה ביהודי תמים ששאל אם בעצרת גדולה לשחרור שלושת החטופים ד' יקום דמם, מותר להביא זמרת וכן שהקהל יהיה בערבוביא, כי כך שמע פסיקה שבתאית שאיסורים אלו נדחים מפני פיקוח נפש, וגם נדחים מפני אידאל האחדות".

ראש הישיבה של הרב ברכיהו, הרב נחום אליעזר רבינוביץ' ראש ישיבת ברכת משה במעלה אדומים אומר ל'כיפה' כי מועמדותו של הרב ברכיהו ראויה ביותר. "מדובר בתלמיד חכם בר דעת. הפעילות שלו כרב בעירו בהחלט מלמדת על כך. הוא הצליח לבנות קהילה יהודית יוצרת ונאמנה, אי אפשר לבוא אליו בטענות. הוא בהחלט אדם ראוי לתפקיד".

גם הרב אביחי רונצקי, מתייצב מאחוריו של הרב ברכיהו. "אין ראוי ממנו, אם יש משהו שמתאים לתפקיד זה הרב ברכיהו. הוא רב יישוב גדול שלא זקוק לזה בשביל פרנסה והוא עושה את נושא המשטרה כשליחות לשם שמים".

לדבריו, המצב כרגע במשטרה לא ראוי, "ממה שאני יודע וראיתי הרבנות במשטרה כרגע אינה מספיקה והיא ייצוגית בלבד ושוטרים שנזקקים לשאלות הלכתיות עומדים מול שוקת שבורה. אני מקווה שהרב ברכיהו יעשה במשטרה את השינוי כמו שעשינו בצבא שהרב הוא לא רק דמות חיצונית אלא נכנס לעובי הפעילות המבצעית".

הרב רונצקי מתייחס גם לטענות נגד הרב ברכיהו בתקשורת החרדית ואומר, "כפי שראינו בצבא רב צריך להכיר את הפעילות ולהיות חלק ממנה, החרדים לא מעוניינים להתגייס לצבא ולמשטרה ולא ברור מה העניין שלהם בנושא. הרב ברכיהו מכיר היטב את פעילות המשטרה מפעילותו ב'מאמינים במשטרה' והוא יוכל לעשות סדר בדברים ולהיות כתובת אמיתית לשוטרים שנזקקים לסיוע רבני. אלו שמדברים סרה ברב ברכיהו שיתביישו להם אין ראוי ממנו", מסיים הרב רונצקי נחרצות.

בינתיים, נראה כי מינויו של הרב ברכיהו הפך למלחמת החרדים-דתיים לאומיים הבאה בדומה למלחמה סביב מינוי הדיינים לבתי הדין כשהפעם מקווים בציונות הדתית שהתוצאות יהיו שונות.

מהמשטרה נמסר ל'כיפה' בתגובה: "בימים אלה נערכת משטרת ישראל לבחירת רב ראשי, תפקיד שאינו מאויש משנת 2012. לצורך כך הוקמה וועדת איתור שתפקידה להמליץ למפכ"ל המשטרה על המועמדים המתאימים ביותר לכהן בתפקיד זה. ועדת האיתור רק החלה בתפקידה בימים אלה. בחירת המועמד המתאים תבוצע בשים לב לאתגרים העומדים במשטרת ישראל ובמסגרת הליך הבחירה הסדור שנקבע. למותר לציין כי לטענות שהועלו וללוחות הזמנים שפורסמו אין כל שחר. בגמר ההליך תפורסם הודעה בדבר בחירת הרב הראשי".