ב'הארץ' מבכים את היעלמות בשר החזיר מהמסעדות בישראל מחוסר ביקוש

שפים ומסעדות מדווחים שהישראלים לא מעוניינים בבשר חזיר למרות שאינם מקפידים על כשרות כלל ואף אוכלים פירות ים או בשר וחלב יחדיו. "הלקוחות מבקשים להוציא את החזיר"

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 18/05/16 16:17 י באייר התשעו

ב'הארץ' מבכים את היעלמות בשר החזיר מהמסעדות בישראל מחוסר ביקוש
shutterstock, צילום: shutterstock

"היינו המסעדה הכי חזירית בתל אביב", אומר ל'הארץ' השף ניר ויימן. הוא מספר כי עם הזמן עוד ועוד סועדים ניגשו אליו, החמיאו על האוכל אבל אמרו כי כי לא יחזרו למקום. כשתהה למה, שמע תשובה אחידה: "כי במטבח יש חזיר". "משנה לשנה אני עם תפריט קטן יותר, כי ככה זה נכון לי - כמה שפחות להשתולל, אבל בלי קשר אני מוריד לאט לאט את החזיר", סיפר השף וחשף תופעה מעניינת שמתחוללת בישראל החילונית בשנים האחרונות.

בכתבה ארוכה במיוחד המתפרסת על פני כ-2000 מילים מתלונן העיתון (פשוטו כמשמעו), כי הציבור הישראלי לא מעוניין באכילת חזיר וגם אלו שאינם מקפידים כלל כשרות ואוכלים באופן מובהק במסעדות לא כשרות מקפידים על הימנעות מבשר לבן.

באופן שיש כאלו שיגדירו אותו כמשעשע, הפיצרייה הלא כשרה בעליל - 'דה פפה' נפרדה לשלום מנקניקי הבשר הלא כשרים והגדילה לעשות והחליפה אותם בכשרים, רק בשביל להניח אותם על הפיצה החלבית.

"אפילו תיירים יהודים מחו"ל, מצרפת, מרוסיה וארצות הברית שואלים בטלפון שאלה ראשונה - האם יש חזיר. לא מעניין אותם שיש פירות ים, העיקר שחזיר לא יהיה במטבח. אומרים לי: 'תוציא את החזיר, נבוא'", מספר ויינמו.

החזיר נתפס כחיה הכי טמאה ביהדות. בשנות ההיסטוריה הארוכות גם הגויים ראו בכך סמל כשהכריחו את היהודים לאכול דווקא חזיר. מעבר לאיסור לאכול את החזיר המשנה אף אומרת שאסור אפילו לגדל אותו בארץ ישראל מה שמחדד את היותו סמל טומאה.

עם קום המדינה היו בעיקר בתל אביב מסעדות רבות שמכרו את בשר החזיר אך עם השנים הם הסירו את החזיר מתפריטן. השף רפי אהרונוביץ' מציין בכתבה כי הייתה אמנם עלייה משמעותית במכירת החזיר בשנות ה-90 עם העלייה הרוסית הגדולה ופתיחת מעדניות רוסיות אבל כיום החזיר הולך ונעלם מתעשיית המזון בישראל.

השף עמיר אילן שמתייחס לתופעה מסביר: "בשר חזיר הוא הנפוץ והאהוב ביותר על מרבית העולם, למעט ישראל. וגם אצל חילונים למחצה החזיר נחשב כקו אדום. הם יאכלו פירות ים, אבל חזיר לא". לדעתו, מלבד הזווית הדתית חלק גדול מהסיבה לכך היא השפה העברית: "החזיר לא קיים בשפה העברית כמאכל, כי האקדמיה ללשון עברית לא נותנת למאכלים לא כשרים שמות בעברית. תרנגולת זה עוף, פרה זה בקר והחזיר תמיד נשאר חזיר, מה שעשוי להרתיע. הוא לא עבר את הסובלימציה שמאכלים אחרים עברו". זוהי אגב לדעתו הסיבה שבגללה ניסו בעבר לטשטש את החזיר ולקרוא לו "בשר לבן".

באופן מעניין בשר החזיר לדברי השפים, זול בהרבה מבשר בקר (כ-50 ₪ בלבד לקילו אל מול כ-80-90 ₪ לקילו סטייק בקר) ולמרות זאת הציבור בישראל כאמור, אינו מעוניין לצרוך אותו ורואה בו משהו שאינו רוצה לראות בתפריטי המסעדות אפילו הלא כשרות שהוא הולך אליהם.

תופעת היעלמות החזיר מהציבוריות הישראלית מבלי קשר לחוק כזה או אחר היא מבורכת ומלמדת על חיבור עמוק יותר של הציבור בישראל ליהדותו גם אם הוא אינו שומר תורה ומצוות או מקפיד על כשרות.