ח"כ סמוטריץ': עד היום כל רב עיר קבע לעצמו את הסטנדרטים שלו בכשרות

חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' מנסה לקבוע בחקיקה סטנדרטים אחידים בכשרות. בראיון ל'כיפה' הוא טוען כי מעמדה של הרבנות הראשית יתחזק בעקבות הצעתו - בניגוד לגופים אחרים כמו צהר, אשר לדבריו, מחלישים את תדמיתה

חדשות כיפה אפרת קרסנר, כיפה 17/05/16 17:33 ט באייר התשעו

ח"כ סמוטריץ': עד היום כל רב עיר קבע לעצמו את הסטנדרטים שלו בכשרות
דוברות, צילום: דוברות

עוד שבועיים תעלה וועדת השרים לענייני חקיקה להצבעה את חוק הכשרות של חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ', אשר לדבריו יעשה סדר בקריטריונים לקבלת תעודות כשרות.

במצב הנוכחי, סמוטריץ' טוען כי יש בלגן גדול, וכל רבנות מקומית קובעת כרצונה כיצד להעניק כשרות לבתי עסק ללא שקיפות:"כל רב עיר קובע לעצמו מה נקרא כשרות רגילה וכשרות 'מהדרין', ומי כשיר להיות מפקח. במצב הזה חברות מזון, לא יודעות איזה סטנדרטיזציה צריך לייצר בשביל הפלאפל שבראשון לציון או בנתניה בנפרד. זה לא שקוף- גם בתור צרכן וגם בתור יצרן. הצעת החוק מבקשת לקבוע סטנדרטים אחידים למערך הכשרות".

לפי ההצעה, מועצת הרבנות הראשית תוסמך על הפיקוח לקביעת הקריטריונים האחידים בכל עיר, ותדאג לקבוע 3 - 4 רמות כשרות, אשר יהיו זהות בכל מקום:"אני מאוד רוצה לחזק את הרבנות כי זה הגוף שאמור לפקח על הפסיקות ההלכתיות במדינת ישראל. אם בסוף יחליטו שהם רק רגולטרים והכשרות תהיה לגופים פרטיים, אז זה גם בסדר".

בנוגע לעבודת המשגיחים שבו כיום נוצר מצב שהמשגיח מקבל כסף מבית העסק, וכך מתקשה לבקר את בעליו. סמוטריץ' אמר כי מדובר בנוהל בעייתי, שיש לו שתי פתרונות: "פתרון אחד זה שהרבנות הראשית תהפוך לרגולטור, האפשרות השנייה, שאותה הציע גם סגן השר בן דהן, היא שהרבנות תקים חברה ממשלתית שתיתן את שירותי הפיקוח וההשגחה והיא תהיה כפופה לרבנות הראשית".

בעבר הוגשה הצעה דומה בנושא של חברת הכנסת רחל עזריה, יחד עם תנועת נאמני תורה ועבודה, אשר לדבריו של סמוטריץ' לא הייתה עוברת: "גם המודל של תנועת נאמני תורה ועבודה, שזה להפריט את מערך הכשרות - מי שקובע את הכללים, יהיה הרגולטור- שזו הרבנות הראשית".

סמוטריץ' טען כי מכיוון והתדמית של הרבנות הראשית הולכת ונשחקת, דרך המהלך הזה, מעמדה ישתפר. על הדרך הוא תוקף גם את ארגון רבני צהר, אשר לדבריו, עושים עוול לרבנות הראשית:"במשך שנים הם נלחמים ברבנות הראשית. אני כועס על רבני צוהר כי הם גרמו נזק אדיר, מכיוון שהם נלחמו ברבנות הראשית. אני לא מבין למה בדרך צריך להכפיש ולתקוף ולעשות דה לגיטמציה לרבנות הראשית. אחר כך הם מתפלאים למה המעמד שלה לא משהו".

על הצעת החוק של ח"כ סמוטריץ חתומים כל חברי הכנסת החרדים, מה שיאפשר לו, לדעתו, לקבל תמיכה בוועדת השרים לחקיקה. למרות שמועצת הרבנות הראשית נשלטת בעיקרה על ידי רבנים חרדיים, ובעוד שנתיים וחצי תנוהל על ידי הרב הראשי יצחק יוסף, שקשריו עם ש"ס אדוקים, הוא אינו רואה בכך פוליטזציה של הרבנות הראשית:"אני לא מצדיק כל דבר שקורה ברבנות הראשית, יכול להיות שיהיו אנשים שיעשו דברים לא טובים אבל זה לא אומר על כל הגוף, אין ספק שהיינו רוצים שהן יהיו בידיים ציוניות דתיות".

לסיכום, אמר סמוטריץ' כי הרבנות הראשית היא הביטוי הממלכתי של יהדותה של המדינה: "זה משהו שהוא סופר חשוב, לדעתי צריך לשפר שם את השירות. על זה גדלנו והתחנכנו, אנחנו צריכים רבנים ראשיים ציונים. אמנם יש בעיות, אבל לא בגלל זה סוגרים את הרבנות הראשית".

מתנועת נאמני תורה ועבודה נמסר בתגובה:"אחד העקרונות בהצעה של ח"כ סמוטריץ', סטנדרטיזציה בנהלי הכשרות, הוא חיובי על פניו ואף כלול ב"חוק הבד"צים" שמקדמת התנועה. לצערנו הצעת החוק איננה מטפלת ברעות החולות של מערך הכשרות; התמודדות עם שחיתויות, ניגוד העניינים בין משגיח-מושגח, הזיקה העסקית בין רבנים מקומיים עם בד"צים שונים, פעילות לא מפוקחת של הבד"צים ויצירת עלויות רבות לצרכנים ולמשק. יתרה מכך, נדמה כי ההצעה משרתת את האינטרס הצר של השר אריה דרעי אשר בעוד שנתיים וחצי שליטתו על מועצת הרבנות הראשית תהיה מוחלטת. כאשר מקנים סמכויות כה רבות למועצת הרבנות הראשית, כפי שההצעה מבקשת, יש לכל הפחות להקדים ולתקן את צורת הבחירה של חברי מועצת הרבנות הראשית ולייצר בה איזון שיישקף את עמדות כלל הציבור. תיקון הכשלים במערך הכשרות חייב להיות מבני ולכלול הסדרה מקיפה של פעילות הבד"צים והקשר שלהם לרבנויות השונות. כל הצעה אשר לא תטפל בפן רחב זה יכולה להסב יותר נזק מאשר תועלת ומי שייפגע מכך אלו בעיקר צרכני הכשרות במדינת ישראל."

מארגון רבני צהר מסרו בתגובה:"מפלגת הבית היהודי פועלים בחודשים האחרונים על שורת רפורמות חשובות בנושאי דת ומדינה ופועלים יחד בשורת נושאים. צר לנו כי אנשי תקומה החליטו לפעול באופן עצמאי תוך שתוף פעולה עם המפלגות החרדיות על מנת לסכל מהלכים חשובים לטובת כלל עם ישראל תוך שמירה על צביונה היהודי של המדינה".