היועץ המשפטי לממשלה: לא ניתן להגן על חוק המקוואות

לאחר שעבר בקריאה טרומית, אומר היועץ המשפטי לממשלה כי במתכונתו הנוכחית של חוק המקוואות, לא ניתן יהיה להגן עליו בבג"צ

חדשות כיפה אפרת קרסנר, כיפה 20/03/16 18:45 י באדר ב'

היועץ המשפטי לממשלה: לא ניתן להגן על חוק המקוואות
Emil Salman, צילום: Emil Salman

חוק המקוואות של ח"כ גפני, עליו חתומים גם חברי הבית היהודים, עבר בקריאה טרומית וחזר לוועדת שרים לחקיקה, בעקבות הטענות על כך, שהנוסח הנוכחי בו פוגע בנשים הטובלות. לפי החוק הנוכחי נשים יוכלו לטבול אך ורק על פי הנחיות הרבנות הראשית לישראל, ועל פי הנחיות 'שולחן ערוך'.

הערב, אומר היועץ המשפטי לממשלה, כי הוא מתכוון לפרסם חוות דעת שבה יכתוב כי במתכונתו הנוכחית של חוק המקוואות - לא ניתן יהיה להגן עליו בבג"צ, ולכן אפשר יהיה לבטל אותו במידה ויוגש נגדו בג"צ. כך פרסמו בחדשות בערוץ 2.

ח"כ רחל עזריה, כולנו, מברכת את ההחלטה של היועץ המשפטי הערב, שמניעת טבילה במקוואות ציבוריים אינה חוקתית: "כפי שאמרנו מהרגע הראשון, חוק המקוואות פוגע באופן חמור בציבור הטובלות. לפיכך התחייבנו בכולנו שהחוק לא יעבור כלשונו ושנמנע כל פגיעה אפשרית בציבור הטובולות הדתיות והמסורתיות. אני מברכת על חוות דעתו של היועץ המשפטי לממשלה שמחזקת את עמדתנו. במשך שנים רבות, קולן של הנשים הדתיות והמסורתיות לא נשמע בנושאים אלו, וכעת קולנו נשמע באופן צלול וברור."

חברת הכנסת רחל עזריה, אמרה בשבוע שעבר כי החוק הנוכחי, חזר לוועדת שרים לחקיקה ולא יעבור להצבעה בקריאה ראשונה לפני שתתקיים הסכמה קואליציונית בין הסיעות על תנאי טבילה נוחים ומתאימים לנשים.

מנכ"ל עמותת חדו"ש לחופש דת ושיווין עו"ד אורי רגב אמר בתגובה להחלטה היועץ המשפטי עושה נכון כשהוא מסביר את מעמד המקוואות ומציין, ש"חוק המקוואות הוא חלק מהתופעה הייחודית של ישראל של מיעוט עריץ הכופה שוב ושוב את עמדותיו הלא דמוקרטיות והבלתי שיווניות על הרוב. מדובר בחוק מפלה בצורה קיצונית שמקומו לא יכירנו במדינה דמוקרטית. טוב שהיועץ המשפטי מבהיר את הדברים למפלגות החרדיות".

לדבריו, "האחראית למצב הבלתי נסבל הזה שבו חוק המקוואות מתקדם היא מפלגת השלטון הליכוד, שמאפשרת לש"ס ויהדות התורה לרמוס את הדמוקרטיה ושלטון החוק. אבל אם כולנו והבית היהודי יתמכו בחוק המקוואות הן יהיו אחראיות לא פחות".