ח"כ לביא VS ח"כ עזריה: מתחרות על אהדת הטובלות

חברת הכנסת עליזה לביא, תנסה לעקוף את חוק המקוואות הנוכחי, ותגיש היום הצעת חוק נגדית.

חדשות כיפה אפרת קרסנר, כיפה 20/03/16 11:33 י באדר ב'

ח"כ לביא VS ח"כ עזריה: מתחרות על אהדת הטובלות
דוברות, צילום: דוברות

בשבוע שעבר חוק המקוואות עורר סערה: לאחר שעבר בקריאה טרומית ביום רביעי, הוא אמור לחזור לדיון נוסף בסיעות הקואליציה. לפי החוק הנוכחי של ח"כ משה גפני עליו חתומים חברי יהדות התורה, ש"ס והבית היהודי - נשים יוכלו לטבול אך ורק על פי הנחיות הרבנות הראשית לישראל, ועל פי הנחיות 'שולחן ערוך'.

חברת הכנסת רחל עזריה, אמרה כי החוק יחזור לוועדת שרים לחקיקה ולא יעבור להצבעה בקריאה ראשונה לפני שתתקיים הסכמה קואליציונית בין הסיעות על תנאי טבילה נוחים לנשים. עם זאת, נראה כי חברת הכנסת עליזה לביא, תנסה לעקוף את פעילותה של עזריה, דרך הצעת חוק חדשה שתגיש היום (א') לוועדת שרים לחקיקה.

גורמים בסביבתה של הח"כית לביא, אמרו ל'כיפה' כי הניסיונות של עזריה לגרום לשינוי בחוק המקוואות, לא מצליחים ולכן, היא בחרה להגיש את הצעת החוק שלה מחדש.

לדבריה של חברת הכנסת לביא הצעת החוק שלה, אמורה להחזיר את המקוואות לידיהן של הנשים ולא לשליטת הרבנים: "הצעת החוק מבקשת להגן על פרטיותן של ציבור הנשים הטובלות, במטרה למנוע מקרים של פגיעה בצנעת הפרט וכפיית מנהגים".

לביא מסבירה כי ההצעה כבר עלתה בכנסת הקודמת, אך במקום חוק, נוספו תקנות שכיום אינן נאכפות: "בעקבות ההצעה הגעתי להבנות עם המשרד לשירותי דת שהתקין תקנות המאפשרות לכל אישה לטבול לפי רצונה ומנהגה. בנוסף, הגעתי להבנות עם הרבנים הראשיים שהודיעו שיאסרו על הבלניות לתחקר את הטובלות. נוכח השינויים החלים לאחרונה, העשויים לפגוע בהבנות שהושגו ובנשים הטובלות, הגשתי שוב את הצעת חוק".

לביא מסבירה כי בכל עוולה שתיגרם לנשים הטובלות, הן יוכלו לבקש פיצוי שיגיע לסכום של 50,000 שקלים, במידה ולא יתנו להן לטבול לפי התנאים הנוחים להן: "הצעת החוק מבקשת להסדיר את סמכותה של המועצה הדתית להקים מקוואות טהרה ולתפעלם, תוך הגנה על פרטיותן של ציבור הנשים הטובלות, במטרה למנוע מקרים חוזרים של פגיעה בצנעת הפרט וכפיית מנהגים. בנוסף, מוצע לקבוע עוולה נזיקית עם פיצוי של עד 50,000 שקלים חדשים, בלא הוכחת נזק, על הפרת ההוראות הקבועות בהצעה. יצויין, כי כל אישה המבקשת להינשא ברבנות חייבת להציג אישור שטבלה במקווה, כך שהצעת החוק הזו רלוונטית לכלל הנשים בישראל, דתיות, מסורתיות וחילוניות, הנישאות דרך הרבנות".