אזכרה לעניי ירושלים האלמונים

זו השנה השניה בה מתקיים טקס אזכרה לעניי ירושלים האלמונים בבית העלמין סמבוסקי שהיה מוזנח יותר מיובל שנים

חדשות כיפה שירה רביד 18/03/16 00:14 ח באדר ב'

אזכרה לעניי ירושלים האלמונים
ראשית ירושלים, רשות הטבע והגנים, צילום: ראשית ירושלים, רשות הטבע והגנים

בבית העלמין סמבוסקי שבירושלים התקיימה אתמול (ה') אזכרה לעניי ירושלים האלמונים. הטקס מתקיים זו השנה השנייה דווקא בז' באדר, יום פטירת משה רבנו ויום תענית של החברה קדישא בו הם צמים ומבקשים מחילה מהנפטרים על שלא נהגו בהם בכבוד.

בית העלמין סמבוסקי הוא בית קברות יהודי בעל מסורת קבורה של למעלה מ300 שנים. נקברו בו עניי ירושלים בני כ-38 עדות ומוצאים שונים. ועד העדה הספרדית ראה עצמו אחראי לתחזוקת בית העלמין והקבורה האחרונה התרחשה במקום ב1945. מאז ועד השנים האחרונות סבל בי העלמין מהזנחה והשחתה. מרבית המצבות נהרסו והושחתו או נלקחו לטובת בניית בתים באזור. כתוצאה מכך כ-7000 נפטרים הפכו לאלמונים, קברם לא נפקד משך כיובל שנים.

בטקס השתתפו הרב הראשי לישראל הרב הגאון דוד לאו שליט"א, רבה של ירושלים הרב הגאון אריה שטרן שליט"א, מנכ"ל מועצת בתי העלמין הרב הלל הורביץ, מ"מ ראש העיר ירושלים מר מאיר תורג'מן, מנכ"ל החברה לפיתוח מזרח ירושלים מר בני סאסי, מנהל גן לאומי סובב חומות ירושלים מר אביתר כהן' ,תלמידי ישיבת אדר"ת מבת ים וקהל רחב של מבוגרים.

(צילום: ראשית ירושלים, רשות הטבע והגנים)

הרב דוד לאו פנה אל הנוכחים באירוע בבקשתו לשמור על כבוד האדם בחייהם ולא רק במותם. הוא סיפר כי ראה חשיבות בהגעה לטקס אזכרה לעניי ירושלים נטולי הכבוד. הרב אריה שטרן ספד לאלמונים הקדמונים הטמונים בבית העלמין העתיק וביקש לשמר את אהבת ירושלים ודבקותם בעיר הקודש בחייהם.

את הקדיש בטקס אמר ר' יעקב נענע לזכר סבו הקבור במקום. ר' נענע ביקר אתמול לראשונה במקום במסגרת סיור של 'ראשית ירושלים' ובכך זכה לראשונה לפקוד את קבר סבו ע"ה.

בטקס נחשפו קורות אחת המשפחות הטמונות בסמבוסקי ע"י חוקר ארץ ישראל זאב - ז'אבו ארליך שסיפר בהתרגשות על בני משפחת אזהרי שהגיעו משכם ונקברו בירושלים.

מראשית ירושלים, יוזמי ומארגני האירוע נמסר כי 200 תלמידים ומבוגרים הגיעו במהלך היום לסיורים בעקבות עניי ירושלים וסיפור הקמתו של בית העלימן סמבוסקי. התלמידים השתתפו בהנחיית רשות הטבע והגנים בניקוי ושיפוץ בית העלמין שסובל במהלך השנים מהזנחה והשחתה : "נמשיך ונפעל להנחלת המורשת היהודית בירושלים על כל אתריה. חקר ירושלים וחשיפת האתרים וסיפורי האנשים הם מטרתנו החינוכית ודרך פעולתנו לחיזוק הקשר בין הציבור לירושלים. אנו מודים לכל מי שהתגייס לסייע להנחלת מורשת בית העלמין ביום מיוחד ומשמעותי זה."