"למסקנות רבני בית הלל בעניין פנייה לבתי משפט אין ביסוס הלכתי"

הרב אריאל בראלי תוקף את רבני "בית הלל" שהתירו פנייה לבתי משפט. "אין לנו אלא דבריהם של הפוסקים אשר ראו בפנייה לערכאות הרמת יד בתורת משה". בית הלל: הביקורת סתמית ואינה עניינית

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 10/02/16 11:49 א באדר א'

"למסקנות רבני בית הלל בעניין פנייה לבתי משפט אין ביסוס הלכתי"
Miriam Alster, פלאש 90, צילום: Miriam Alster, פלאש 90

הרב אריאל בראלי, ראש מכון משפט לעם ור"מ בישיבת אפיקי דעת בשדרות מתייחס במאמר מקיף, לפסק שפרסמו בחודשים האחרונים רבני 'בית הלל' בעניין פנייה לבתי משפט ותוקף את המסקנה שלהם כשהוא מאשים אותם בחילול השם ופגיעה בבתי הדין לממונות.

במאמר, המתפרסם בגליון 'אמונת עתיך' לחודש שבט בהוצאת 'מכון התורה והארץ', מסביר הרב בראלי כי פוסקי זמנינו אסרו לפנות לבית משפט במדינת ישראל מלבד במקרה שהנתבע אינו משתף פעולה ולא מוכן להגיע לדין תורה. אולם מציין כי "הנה פורסם פסק חדש מטעם רבני בית הלל (תשרי תשע"ו) אשר גורס אחרת, כפי שמשתקף בדברי הסיכום: "בדיני ממונות ראוי לפנות לכתחילה לבית דין הפועל לפי משפטי התורה" - מלשון זו משמע שאין זה עיקר הדין ורק לכתחילה כך ראוי לנהוג" - הוא תמה.

בפתח המאמר מדגיש הרב בראלי כי "בסיכומו של יום פסיקה זו, אף אם לא כוונה לכך, פוגעת במאמצים הרבים של חברי בתי הדין לממונות לקדם את משפט התורה במדינת ישראל", מאחר ולדבריו, "הרוח הנושבת מפסק הלכה זה היא חיזוק ההיתר לפנייה לבית משפט".

הרב בראלי מקדיש את עיקר מאמרו להתמודדות עם המקורות שעליהם מתבססים רבני בית הלל, אשר לדבריו ציטטו מקורות מסוימים באופן חלקי והוציאו דברים מהקשרם, כאשר ציינו עמדות שהועלו בדיון הלכתי בידי פוסקים מסוימים, אך לא ציינו כי פסקו בסופו של דבר בצורה שונה. כמו כן מסביר הרב בראלי מתי כן תקפים חוקי המדינה.

"לאחר בחינת כלל המקורות המובאים בפסק, מתברר שאין ביסוס הלכתי לשתי המסקנות המובאות בפסק ההלכה של רבני בית הלל", כותב הרב בראלי. "האמור הוא הן לגבי הסגנון המעומעם בנושא הפנייה לבית משפט בדיני ממונות: 'ראוי לפנות לכתחילה לבית דין הפועל לפי משפטי התורה', והן לגבי ההיתר לפנייה לכתחילה לבית משפט: 'יש אומרים שמי שזכויותיו יישמרו טוב יותר בבית המשפט הפועל לפי החוק הישראלי,רשאי לתבוע את זכויותיו בערכאה זו'".

"אין לנו אלא דבריהם של הפוסקים אשר ראו בפנייה לערכאות הרמת יד בתורת משה", מצטט הרב בראלי את דברי הפוסקים, ומוסיף כי כפי שכתב הרב יעקב אריאל ב'תחומין'. "הטענה שבדיני ממונות רשאי הציבור לתקן תקנות ולדון דין שלא עפ"י תורה תופסת רק בשעה שישנה הכרה עקרונית בדין התורה, אלא שלצורך המקום והשעה יש הכרה בתקנה, אולם לא במקום של עקירת דין התורה מכול וכול והעדפת סברה אנושית על פני חכמת ה'. אין לך חילול ה' גדול מזה ואין כל כאן תקנה אלא קלקלה בלבד", הוא חותם.

בבית הלל מסרבים להתרגש מהביקורת. מנכ"ל הארגון, הרב שלמה הכט, אמר בשיחה ל'כיפה' כי המאמר היה כבר לעיני רבני הארגון ומאמר תגובה יפורסם בגיליון הבא שיפורסם. "רוב הביקורת סתמית ואינה עניינית ואנו תמהים על כתב העת 'אמונת עיתך' שלא פנה אלינו בבקשה לקבל תגובה על האשמותיו של הרב בראלי. מן הראוי ומן הנימוס בין רבנים היה לבקש תגובה כזו", הוא אומר.