הישיבות החרדיות מכניסות את הציבור הדתי לאומי בכיס הקטן

לדברי הרב יצחק נריה המגזר הדתי מאבד את העתודה הרוחנית שלו. "אם לא נפנים שבלי עוצמה רוחנית תורנית אין לנו קיום לא נצליח להנהיג, להוביל, ולבטח לא לשלוט"

חדשות כיפה אפרת קרסנר, כיפה 09/02/16 16:29 ל בשבט התשעו

הישיבות החרדיות מכניסות את הציבור הדתי לאומי בכיס הקטן

"הציבור הדתי לאומי, במקום להעמיק, לפתח, להרחיב את התשתית הרוחנית והרעיונית שלו, הוא הולך ומצמצם אותה" כך טען הרב יצחק נריה, ראש ישיבת תורה בציון ויו"ר קרן "אחד לאחד" בנאומו היום (ג') בכנס ירושלים על העיתון בשבע. לדבריו, המגזר הדתי לאומי נטש את עולם התורה, ואת זאת הוא מדגים במספרים.

"קחו נא את שתי הישיבות הגבוהות הכי גדולות בציבור שלנו, מרכז הרב והר המור. הוסיפו אליהם את ישיבת ההסדר הכי גדולה כיום, בשדרות, כמה התחילו שם שיעור א'? ביחד? אולי 200. בישיבת חברון גבעת מרדכי לבד! יש 1200 בחורים מהם כ- 250 בשיעור א'. כיום בשנת תשע"ו עלינו לצעוק כפי שצעק הרב צבי יהודה זצ"ל: לא איפה ׳שכם׳ שלנו אלא איפה ה'חברון' שלנו?" אמר הרב נריה.

אתמול, בכנס ירושלים, הציב שר החינוך יו״ר הבית היהודי נפתלי בנט את היעד הבא לגייסות של הציבור הדתי לאומי "אחיזה ברסן השלטון". "לשם מה לנו שלטון?", שואל הרב יצחק נריה. "מה נגשים אם השלטון יהיה בידינו? אבל לעת עתה, גבירותי ורבותי, אלו חלומות באספמיה. פופוליזים חסר אחיזה".

הרב נריה הסביר כי כאשר בנימין נתניהו חלם על ה׳שלטון׳ הוא הקים את מכון שלם כמכון מחקר שיציע חלופה רעיונית לאליטה השלטת. ז׳בוטינסקי כתב ספרים, ופיתח תשתית הגותית ורעיונית אך "הציבור הדתי לאומי, כך נראה, צועד בדיוק בדרך ההפוכה. איך אפשר לדבר על שלטון, כאשר "עמוד השדרה הרוחני שלנו" הישיבות הגבוהות, ישיבות ההסדר, הכוללים שלנו נמצאים על סף קריסה מתמדת. נזקקים לחסדי זרים?".

עוד הוסיף כי המגזר הדתי מתיימר להשתלב בכל מקום ובכל תחום. "אנחנו רוצים להנהיג, להוביל ,ולפקד. בפועל מרוב רצון לרוץ קדימה אנחנו כמו צבא של טקטיקנים חסרי איסטרטגיה. חבורת לוחמי סיירת שהבקיעו עמוק עמוק לשטח האויב אבל אין להם שום צירי אספקה. כציבור דתי ומאמין, אם לא נבין לעומק את הבעיה, אם לא נפנים שבלי עוצמה רוחנית תורנית אין לנו קיום לא נצליח להנהיג, להוביל, ולבטח לא לשלוט".

לפי נתונים מחקריים שונים, הציבור הדתי לאומי על כל גווניו מונים קרוב למליון נפש, כ15 אחוז מהאוכלוסיה הכללית. מספר החרדים לעומת זאת, ב-2010 עומד על כ-736,000 נפש, המחקר משער שב-2022 הם יעברו את המיליון נפש‏ כ-8% מכלל האוכלוסייה היהודית בישראל. לדבריו, הרבה מהם גם עובדים וגם לומדים תורה "המציאות היא שיש שם עשרות אלפי אברכים. אבל מה המצב אצלנו? ובכן מתוך אוכלוסיה של מעל מליון נפש אנחנו מדברים בסך הכל על שלושת אלפים אברכים ציונים דתיים".

עוד הוסיף הרב הרב נריה וטען כי "על כל 2000 איש בציבור הדתי לאומי אנחנו מייצרים בערך רב אחד". ואם כך לטענתו, יכול שר החינוך לדבר על מקום בשלטון אבל לדבריו, השלטון לא יגיע ללא התעמקות בעולם התורה. "למה ציבור עם כל כך הרבה עוצמה לא מייצר עולם ישיבתי מפואר? כיצד זה שמתוך כ8000 בנים דתיים שיסיימו כיתה יב השנה יגיעו לישיבות אולי 1700. לצערי הרב גם מי שחשקה נפשו בתורה לא זוכה לאהדה הציבורית הראויה. כציבור הפסקנו לעסוק בתשתית הרוחנית".

הרב נריה תקף את הממסד הדתי ככלל ולא רק את ההנהגה הפוליטית "אנחנו לא מספיק פותחים את הכיס. כשזה מגיע ליששכר וזבולון אנחנו קמצנים. הציבור הדתי לאומי יפתח את הכיס כדי לשקם משפחות. יפתח את הכיס ליהודי שבא לעשות שנור בתפילה. יפתח את הכיס כדי לתמוך בארץ ישראל ולהיאבק בסרטן ובתאונות דרכים. אבל לתמוך באברכים? להחזיק בעוצמה ישיבות זה כבר קשה".

"עם חוסר אמון עמוק כזה ביכולת ההנהגה הרוחנית שלנו האם אנחנו עדיין מחפשים את השלטון, או אולי אנחנו בכלל מחפשים אתונות ואחר כך נמצא מלוכה. אל לנו להרגיש רגשי נחיתות, עלינו לבנות את עולם התורה שלנו עלינו לפתוח את הכיס ולפתוח את הלב ולדעת כי אין שום דרך להנהיג את המדינה ללא עמוד שדרה רוחני איתן".

את דבריו, סיים הרב בפנייה לציבור, לתמוך בהעמקת לימוד התורה בישיבות:" תנו כתף, תשקיעו בעולם התורה הדתי לאומי, עודדו את צמיחתו. נזקוף את קומתנו התורנית, אין לנו מה להתבייש, נתמוך בעולם התורה שלנו ביד נדיבה ואם נהיה ראויים לכך נזכה גם להנהיג את העם".