רבנים ישלמו מס על מתן שירותי דת

רשות המסים אישרה לאחרונה הנחיות חדשות הנוגעות, לקביעת המס של נותני שירותי דת

חדשות כיפה אפרת קרסנר, כיפה 02/02/16 14:25 כג בשבט התשעו

רבנים ישלמו מס על מתן שירותי דת
Shutterstock, צילום: Shutterstock

ההנחיות מתייחסות לקריטריונים שמבחינים בין תשלום תמורת שירותים, שחייב במס לבין הענקת תרומה ממניעים רגשיים, שאינה חייבת במס. ברשות מבהירים כי מכירת חפצים או סמלים קדושים - כמו מים קדושים, סגולות וקמעות - תיחשב כפעילות עסקית שבגינה יש לנהל פנקסים, לשלם מע"מ ולהגיש דו"ח אישי למס הכנסה.

על פי החוזר שפרסמה הרשות לאחרונה, כל רב או מקובל יעמוד בפני מספר קריטריונים: האם השירותים שלו קבועים? האם הם ניתנים לאורך זמן ובתדירות גבוהה? האם הוא מעסיק מנגנון ניהול ושיווק, ובאיזה היקף? האם יש לו כישורים מיוחדים? ומה היקף ההכנסות הכולל?

כמו כן הרשות מבהירה כי תשלום למקובל או רב ייבחן בהקשר של הזמן שחלף בין מתן הכסף או טובת ההנאה לבין מתן השירות הרוחני. אם התשלום ניתן בסמוך למתן השירות - הסבירות שהוא ייחשב להכנסה עסקית החייבת במס גדלה. לפי החוזר, יש להוציא חשבוניות מס, גם אם אין חובה משפטית לתשלום וגם מבלי שהיתה ציפייה לקבלת התשלום. שירות יכול להיות גם מתן ברכות עצות, עריכת טקסים דתיים וכדומה.

רבנים רבים טוענים כי הם לא גובים תשלום עבור השירות אותו הם מעניקים לציבור. הרבנים הבכירים ביותר במגזר החרדי, כמו הרב חיים קנייבסקי, ממנהיגי הליטאים, לא מוכנים לקבל את הכסף. אך רבים מבין ה"באבות", אלה שקנו את שמם בעיקר כ"פועלי ישועות" ולא בזכות גדלותם התורנית, מסכימיםפ לקבל את ה"תרומה". ככל שהרב פופולארי וטרנדי יותר, כך ישלמו לו יותר - סכומים שעשויים להגיע גם לאלפי שקלים ואף יותר מכך - בהתאם לזהות הפונה ולמטרת הפניה.

לרב עיר או שכונה המכהן מעם המועצות הדתיות או מחלקות הדת ברשויות המקומיות אסור לגבות תשלום על עריכת חופה, משום שזהו חלק מתפקידו. ועם זאת, נהוג לתגמל רבנים על מאמציהם ועל ליווי החתן והכלה לקראת יום החתונה במעין "טיפ", ובמיוחד כאשר בני הזוג ביקשו רב מסוים ולא את זה שהמועצה הדתית סיפקה.

לאחרונה, פורסם ב'כיפה' כי רשות המסים ערכה מבצע שנערך בכל רחבי הארץ ובמסגרתו נבדקו למעלה מ-400 מוהלים ורבנים. במסגרת המבצע, התגלה כי כ-25% מהרבנים שנבדקו מעולם לא פתחו תיק ברשות המסים ומעולם לא דיווחו על הכנסותיהם. רב אחד, שהיה קיים מידע מוקדם לגביו, טען "אני לא דורש כסף עבור עריכת חתונות, אני אפילו מסרב. רק פעם אחת נתנו לי 500 שקל".

במשרד לשירותי דת נמסר אז בתגובה, כי הבדיקה של רשות המיסים היא פעילות מבורכת: "מלבד המוהלים שאיננו משמשים כרגולטרים עליהם, כל מי שהעלים מס ועובר על החוק צריך לטפל בו" .

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן