רווקה ורוצה לטבול ולעלות להר הבית? תשקרי

אם את רווקה ורוצה לטבול לקראת העלייה להר הבית, שימי עליך כיסוי ראש ותענדי טבעת, שיגרמו לבלניות במקווה להאמין שאת נשואה

חדשות כיפה אפרת קרסנר, כיפה 31/01/16 17:57 כא בשבט התשעו

רווקה ורוצה לטבול ולעלות להר הבית? תשקרי
Rostislav Glinsky / Shutterstock.com, צילום: Rostislav Glinsky / Shutterstock.com

כל בחורה רווקה שרוצה לעלות להר הבית, צריכה מבחינה הלכתית לטבול במקווה ערב העליה, כך מעדכנת רבקה שמעון, מדריכת כלות ופעילה למען הר הבית. בשבוע האחרון בחורה רווקה שעברה קורס במכון יד יצחק בן צבי, במסגרתו היא עולה להר הבית, רצתה לטבול גם היא במקווה. אלא שברוב המקוואות, בעיקר בירושלים, שנשלטות על ידי המועצות הדתיות, קיבלו הנחיה ישירה לא לתת לרווקות לטבול. הרווקה המדוברת, גורשה מהמקווה, יחד עם שלל איומים על הנזק הגדול שהיא גורמת בעליה להר הבית.

רבקה שמעון, מספרת ל'כיפה' שמכיוון ולרווקות אין אפשרות לטבול, אלא אך ורק במקומות מסויימים ומרוחקים, חלקן נאלצות להעמיד פני נשואות. זאת מכיוון שבמקוואות מתחקרים אותן על מצבן המשפחתי.

"המצב בירושלים הוא עגום, הרווקות התייאשו ולכן הן פשוט מתחפשות לנשואות. בהדרכה שלי, אני מנחה בנות רווקות להתחפש לנשואות, וכך לטבול בשביל לעלות להר הבית". שמעון מציינת כי ישנן מקוואות בעפרה וגוש עציון ושם אפשרי לטבול. "אבל מי יכולה להגיע כל כך רחוק, אם היא גרה בירושלים, ולמה לה?".

כיום החוק אוסר על בלנית לתחקר נשים שמגיעות למקווה, אך בירושלים השליטה שייכת למועצה הדתית, ולמרות שהמקוואות הם מטעם המדינה. "אני עצמי פניתי לבלניות חברות שלי, וביקשתי לאפשר לרווקות שרוצות לעלות להר הבית, לבוא עם פתק מטעמי -שהן הולכות לטבול, לשם העלייה. רוב הבלניות לא מתנגדות, אך הן פוחדות מהבוסים שלהן, שיפטרו אותן".

שמעון הוסיפה כי התקלות האלה מתרחשות גם בערים אחרות, כמו צפת, אשקלון וחיפה, "היה לנו מקרה של אשה בהריון והיא באה לטבול לשם העלייה להר הבית. התווכחו איתה, בסופו של דבר, נתנו לה לטבול. אבל בירושלים אף מקווה לא יתן. זה רק אם את משקרת".

לדבריה של שמעון, המבוכה מתרחשת, כאשר הרווקות שמתחפשות לנשואות, מגיעות לטבול בפעם הראשונה במקווה ולא יודעות מה עושים. מכיוון שזו הפעם הראשונה שלהן שם, הן צריכות להעמיד פנים שלא "ומה הגיוני? שרווקה שבאה פעם ראשונה לטבול, הבלנית צריכה לעזור לה. אבל הן לא יכולות לבקש".

אז האם יש דרך להתמודד עם הבעיה? שמעון ציינה, כי בשביל לפתור את הבעיה, "צריך להעביר שיחה לבלניות שיבינו את המשמעות של עלייה להר הבית, ולהסביר יחד עם המועצה הדתית את האפשרות שנשים רווקות, יכולות לטבול כשהן עולות להר הבית באישור של מדינת ישראל והרבנות הראשית". ועד אז, אם את רווקה שרוצה לטבול ולעלות להר הבית, תצטרכי כנראה קודם ללמוד לשקר.