הרב נויבירט: "לא חושש ממיסוד נישואין אזרחיים בישראל"

במהלך דיון במשכן הכנסת טען הרב נויבירט כי על הממסד הרבני להפסיק לפחד מנישואים אזרחיים, שכן אין מדובר בבעיה הלכתית

חדשות כיפה אפרת קרסנר, כיפה 11/01/16 17:22 א בשבט התשעו

הרב נויבירט: "לא חושש ממיסוד נישואין אזרחיים בישראל"
כיפה, צילום: כיפה

הרב רונן נויבירט, לשעבר מנכ"ל ארגון הרבנים "בית הלל", אמר היום כי הוא "אינו חושש ממיסוד נישואין אזרחיים בישראל". את הדברים אמר היום (ב') במסגרת דיון של "שדולת עם דת ומדינה" שעסקה באלטרנטיבות לנישואין וגירושין בישראל.

במהלך הדיון הדגישו הדוברים כי קיימות כיום מגבלות הלכתיות רבות שאינן מאפשרות לחלק מהזוגות להינשא כדת משה וישראל. הועדה הוצגו נתונים לפיהם 8% מהציבור בישראל לא יכול להתחתן באמצעות הרבנות בניהם חסרי דת, מתגיירים לא אורתודוקסים בהם רבים מעולי ברית המועצות.

נויבירט אמר ל'כיפה' כי הטענה המרכזית של הרבנות האורתודוקסית נגד נישואין אזרחיים היא החשש לפסולי חיתון. אך לדבריו "נישואין אזרחיים לא יוצרים בעיה הלכתית, גם לא של ממזרות ואשת איש. על פי כל השיטות בהלכה, כמעט, נישואים אזרחיים לא נחשבים נישואין דתיים". לדברי הרב נויבירט ניתן לפתור את הבעיה של זוגות שהרבנות לא יכולה לחתן על ידי כך שהזוג יצהיר כי הוא איננו מעוניין להתחתן כדת משה וישראל, ואז בעצם הוא אינו נחשב לזוג נשוי.

לדבריו של נויבירט, ההתנגדות לנישואים אזרחיים איננה התנגדות הלכתית, אלא התנגדות פוליטית. המפלגות הדתיות והחרדיות מעוניינות לשמר את כוחן בקואליציה, ואת כוחו של המשרד לשירותי דת בפיקוחן. "התפיסה הרווחת כיום היא שהבעיה ההלכתית בחתונה אזרחית נמצאת בכלל בתחום הגירושין, אך לפי הפוסקים האחרונים, כמו הרב פיינשטיין, הרב עובדיה יוסף ודומיהם במאה שנים האחרונות, בנישואים אזרחיים לא קיים מעמד של חתונה כדת משה וישראל, ולכן אם רוצים לחוקק נישואין אזרחיים אזי צריך להחתים על סעיף שמחייב את המתחתנים להצהיר שאין מדובר בחתונה כדת משה וישראל ובכך הנושא יפתר".

נויבירט הוסיף כי היהדות האורתודוקסית צריכה להוביל את מציאת הפתרון, ואין זה תפקידם של העמותות האזרחיות והחילוניות."אני אומר זאת גם לעמיתי הרבנים האורתודוקסים, אין צורך לפחד ויש לחוקק נישואין אזרחיים ללא חשש הלכתי" הוסיף הרב נויבירט.

חברת הכנסת עליזה לביא, העומדת בראש השדולה, אמרה בנוסף כי "ישראל היא המדינה הדמוקרטית היחידה בעולם בה ניתן להכניס אנשים לכלא רק כי קיימו חופה ונישואין. ביום ראשון הקרוב אעלה את הצעת החוק שלי המבקשת לבטל את הסנקציה הפלילית המיותרת והפוגענית" ועוד ציינה כי המציאות שנוצרה משוועת לפתרונות, עליהם דיבר הרב נויבירט.

ח"כים נוספים שנכחו בדיון היו יעקב פרי (יש עתיד), קסניה סבטלובה (המחנה הציוני) ויעל כהן פארן (המחנה הציוני), אך ההצעה לקדם את חוק ברית הזוגיות, שהיא זו שעמדה על הפרק, כנראה תשאר בינתיים בדיון פנימי בתוך כותלי האופוזיציה, שכן אף חבר כנסת מהמפלגות בקואליציה לא טרח לבוא.