בג"ץ: אישה תוכל להתמנות לתפקיד מנכל"ית בתי הדין

בניגוד לחוק הקיים לפיו בראש מערכת בתי הדין הרבניים נדרשת הסמכה רבנית, קבע היום בג"ץ כי ניתן יהיה למנות לתפקיד גם נשים

חדשות כיפה אפרת קרסנר, כיפה 07/01/16 14:44 כו בטבת התשעו

בג"ץ: אישה תוכל להתמנות לתפקיד מנכל"ית בתי הדין
Yossi Zamir / Flash 90, צילום: Yossi Zamir / Flash 90

בית המשפט העליון קבע היום בהרכב של שלושה שופטים בראשות השופט אליקים רובינשטיין (ה'), כי אשה תוכל להתמנות לתפקיד מנכלי"ת בתי הדין הרבנים. ההחלטה מגיעה בעקבות עתירה של ארגוני נשים, שטענו כי על פי המצב הקיים רק גבר יכול להתמנות לתפקיד מנכ"ל בית הדין, שכן התפקיד מחייב הסמכה לרב עיר או דיין. כאמור, בצהריים, קבע בג"צ - שגם אשה תוכל להתמנות לתפקיד, וזה בניגוד לחוק הדיינים הקובע גם הוא שמנכ"ל יהיה בעל הסמכה לרב עיר או דיין.

ארגוני הנשים טענו בעתירה כי מאחר ש"מדובר בתפקיד מינהלי-אדמיניסטרטיבי במהותו", גם לפי ההלכה היהודית אין מניעה למנות אישה לתפקיד. ארגוני הנשים טענו בעתירה כי לאחר שנשלחו לשרת המשפטים לשעבר, ציפי לבני, מכתבים בקריאה שתשקול את מועמדותן של נשים לתפקיד, קיבלה בתיה כהנא-דרור, יו"ר עמותת "מבוי סתום", הודעה מלשכת השרה כי מועמדותה לתפקיד נשקלת. אלא שלטענת העותרות: "המועמדות לא נשקלה בנפש חפצה. בשום שלב עד מועד הגשת עתירה זו ובכלל לא זומנה כהנא-דרור אל שרת המשפטים או אל נשיא בית הדין הרבני הגדול, לא נערך עימה כל ראיון, ולא נבחנו כישוריה וידיעותיה בכל עניין הקשור לבית הדין הרבני ובכלל".

לדברי מנכלית ארגון 'מבוי סתום' בתיה כהנא דרור מדובר בפריצת דרך היסטורית במעמד האישה שתשליך על מעמדן של נשים בממסד הדתי בכלל. "אחרי שנים ארוכות של אפליה ומניעת כניסת נשים לתפקיד מנהלתי בבתי הדין הרבניים אשר אחראי על גורלן של כלל הנשים המגיעות בשעריו, בגצ קבע כי הן שוות ערך".

בעבר שיגר הראשל"צ ונשיא בתי הדין הרבניים הגר"י יוסף, מכתב חריף לשרת המשפטית לשעבר ציפי לבני, נגד מינוי אשה לתפקיד: "עמדתנו חד משמעית שיש למנות לתפקיד רק מי שמשמש כדיין או בעל כושר לדיינות".

במכתב שכתבו הרבנים הם מציינים כי על פי החוק רק מי שמכהן כדיין או בעל כושר דיינות יכול להתמנות לתפקיד: "תפקיד מנהל בתי הדין הרבניים אינו תפקיד ניהולי, הנושא בתפקיד זה חייב להכיר היטב את נושאי ההלכה עליהם אמונה ואחראית מערכת בתי הדין הרבניים" ולכן לטענתם, מכיוון שנשים אינן יכולות להגיע לעומקה של ההלכה זוהי בעיה לתת להן להתמנות בתפקיד. "אנו חושבים שרק מי שבא מתוך מערכת זו", אמרו הרבנים הראשיים, "ומכיר את נבכיה וכמובן את הפן ההלכתי שבמרחבו ניתן לפעול יכול לנהל מערך כזה כראוי" כתבו.

בתוך כך, השבוע פורסם לראשונה באתר 'כיפה' כי ועדת האיתור למינוי מזכ"ל לתנועת הנוער "בבני עקיבא", בוחנת את האפשרות להציב בראש התנועה אישה. עד כה כיהנו בתפקיד מזכ"ל התנועה אך ורק גברים.