מתחם "בית ברכה" צורף רשמית לגוש עציון

הישג למועצה האזורית גוש עציון ולקרן לגאולת קרקעות ישראל של המיליונר ארווין מוסקוביץ עם אישור המתחם אותו רכש והפיכתו על ידי שר הביטחון לחלק מגוש עציון

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 06/01/16 10:12 כה בטבת התשעו

מתחם "בית ברכה" צורף רשמית לגוש עציון
cc by Mazel123, צילום: cc by Mazel123

שר הביטחון משה יעלון אישר בשבועות האחרונים את צירופו של מתחם בן 40 דונם לשטח השיפוט של המועצה האזורית גוש עציון, כך דווח הבוקר ב'הארץ'. מדובר במתחם הכנסייתי "בית ברכה" (בית אל־ברקה), שנרכש על ידי עמותה אמריקאית 'הקרן לגאולת קרקעות ישראל' שמאחוריה עומדים המיליונר הימני האמריקאי ארווין מוסקוביץ' ורעייתו. כבר כעת ניתן לאכלס את המתחם, ומשמעות האישור היא הפיכה רשמית של המקום ליישוב, שירחיב את גוש עציון דרומה.

רכישת המתחם נעשתה כבר לפני כחצי שנה ומדובר במתחם הכולל שמונה מבנים בנויים ונמצא במיקום אסטרטגי על כביש 60 בין ירושלים לחברון, מול מחנה פליטים אל־ערוב. המתחם נבנה בשלהי שנות ה-40 על ידי מיסיונר אמריקאי ושימש כבית חולים לחולי שחפת ולאחר מכן כאכסנייה לצליינים, עד שהכנסייה הפסרבטריאנית שהחזיקה בו נקלעה לקשיים כלכליים ונאלצה למכרו.

בקרן טענו שמחיר הנכס היה אטרקטיבי, בשל מצבה הכלכלי הגרוע של הכנסייה האמריקאית שהחזיקה במקום והפסידה כספים רבים בהונאת מיידוף. כתוצאה מכך הכנסייה החליטה לטענת אנשי הקרן לממש נכסים ומכרה את המתחם לחברה שבדית לפני כשבע שנים, שמתברר שמאחוריה עומד איש הימין ארווין מוסקוביץ'.

בשנה האחרונה נעשו במקום שיפוצים נרחבים כדי לאפשר את כניסתם של הדיירים הראשונים ולפני כחצי שנה אכן התיישבו במקום 30 יהודים, כולם רווקים, יוצאי צבא, במטרה לא לסכן נשים וילדים. חלק מדיירי המקום משמשים בינתיים כמאבטחי המתחם.

אנשיו של מוסקוביץ, בראשות חבר מועצת עיריית ירושלים אריה קינג, שמרו על חשאיות הפרויקט ואף הסתירו אותו מהצבא. ולאחר פרסום המידע אודות המקום ביקשה המועצה האזורית גוש עציון, שהמתחם נמצא בסמוך אליה, את אישורו של שר הביטחון לצרף את המתחם לשטח השיפוט שלה.

בשבועות האחרונים, לאחר עבודת מטה, אישר יעלון את הצירוף לשטח השיפוט, והמפקד הצבאי חתם על צו בהתאם. משמעות הדבר שהמקום הפך רשמית להתיישבות. כבר עתה ניתן לאכלסו על פי החוק, מכיוון שהמבנים בנויים זה שנים רבות ולא נדרש עבורם היתר בנייה. בעתיד יוכלו לבקש גם תוכניות בנייה נוספות. עם זאת, המחזיקים בנכס טוענים שאין בכוונתם לאכלסו במשפחות, אלא לפתוח הוסטל שישמש את בני שלוש הדתות.

מהיחידה לתיאום פעולות הממשלה בשטחים נמסר בתגובה: "צירוף מתחם בית אל־ברקה לשטח השיפוט של גוש עציון נבחן בהתאם לקריטריונים שנקבעו על ידי הגורמים המקצועיים, אושר על ידי הדרג המדיני ובוצע בהתאם לדין".

דוידי פרל, ראש המועצה האזורית גוש עציון הגיב בשמחה לידיעה: "הערכה רבה מגיעה לשר הביטחון משה (בוגי) יעלון שהכניס את "בית הברכה" לשיפוט המועצה האזורית גוש עציון. הצעד הזה מוכיח שהדרך הנכונה לקידום וניהול ההתיישבות הוא באמצעות פתרונות חוקיים הקיימים במערכת".

"ההתיישבות בגוש עציון בנויה כולה על אדמות שנרכשו על ידי יהודים ועל אדמות מדינה וכעת נדרש כי שר הביטחון ישלים את קידום תכניות המתאר ותכניות הבנייה בהתאם לחוק, בשיתוף עם המועצה האזורית גוש עציון וברוח ההחלטה בעניין "בית ברכה". הקהילות בגוש עציון ימשיכו לגדול ולצמוח תוך הקפדה על אי פגיעה בשכנים שבכפרים, ותוך הסדרה של מעמד הקרקעות וקידום הבנייה", אמר פרל.