סערה סביב פסילת הספר "גדר חיה" מתוכנית הלימודים

משרד החינוך הורה על פסילת הספר של הסופר דורית רביניאן מתוכנית הלימודים בשל היותו מעודד התבוללות. ההחלטה עוררה סערה רבה ותגובות נזעמות

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 31/12/15 10:32 יט בטבת התשעו

סערה סביב פסילת הספר "גדר חיה" מתוכנית הלימודים
יחצ, צילום: יחצ

משרד החינוך הודיע אמש על פסילת הספר 'גדר חיה' של הסופרת דורית רביניאן בטענה כי הוא מעודד התבוללות. הספר מתאר קשר רומנטי בין ערבי ליהודיה בניו יורק ופסילתו עוררה סערה גדולה כשרבים מתנגדים להחלטה וטוענים כי היא מוגזמת ומנגד רבים מברכים עליה וטוענים כי אסור שילדים בבית הספר ילמדו ספר שמעודד התבוללות בין יהודים לערבים.

מי שאחראי על ההחלטה הם האחראית על "אשכול חברה ורוח" אלירז קראוס, וממלאת מקום יו"ר המזכירות הפדגוגית דליה פניג, שהתנגדו להכנסת הספר לתכנית הלימודים, זאת למרות שהועדה המייעצת למשרד החינוך בענייני תוכניות לימודים, בראשות פרופ' רפי וייכרט מאוניברסיטת חיפה, המליצה להוסיפו לרשימת הספרים אותם ניתן ללמד בתיכונים במסגרת התוכנית המוגברת של חמש יחידות לימוד בספרות.

במכתב ששלחה ממלאת מקום יו"ר המזכירות הפדגוגית ד"ר פניג, העומדת בראש המזכירות הפדגוגית של משרד החינוך, באופן זמני, לאחר ששר החינוך נפתלי בנט פיטר את היו"ר הקודם, ד"ר ניר מיכאלי, מוקדם יותר השנה, הסבירה את הנימוקים להחלטתה.

"במציאות הישראלית של הסכסוך היהודי-ערבי, הספר עלול ליצור בחלק מהכיתות את התוצאה ההפוכה ממה שמבקשת היצירה להציג", כתבה, "היצירה היא עכשווית ועל כן מציבה את הקורא באופן מאוד מוחשי ועוצמתי מול הדילמה של מיסוד האהבה, כאשר אין לו את הכלים המלאים לשקול החלטות מסוג זה".

"הסיפור מתבסס על מוטיב רומנטי של אהבה בלתי אפשרית אסורה/סודית. נוער בגיל ההתבגרות נוטה לרומנטיזציה ואין לו, בהרבה מקרים, את הראייה המערכתית הכוללת שיקולים של שמירת הזהות של העם ומשמעות ההתבוללות".

"ליצירות ספרות יש כוח חזק מאוד. גם הדיון הביקורתי שייערך בכתה - אם ייערך - לא יעמוד מול מסר מאוד חזק ביצירה, שהנכון והטוב היה מימוש אהבתם של חילמי וליאת. גם בחינוך הממלכתי רבים מההורים יתנגדו באופן חריף לכך שבנם/בתם ילמדו את הרומן ויראו בכך פגיעה בחוזה האמון שבין ההורים למערכת החינוך. יש לזכור כי הבחירה ללמוד את היצירה היא בחירת המורה ולא בחירת התלמידים".

לסיכום כתבה ד"ר פניג כי "יחסים אינטימיים ובוודאי האופציה הפתוחה של מיסודם באמצעות נישואין והקמת משפחה - גם אם אינה יוצאת לפועל בסיפור - בין יהודים ושאינם יהודים נתפסים בקרב קהלים גדולים בחברה כאיום על הזהות הנפרדת".

פניג, אמרה הבוקר בגל"צ, כי לא בנט אחראי להחלטה על אף שגיבה אותה לחלוטין, "שר החינוך הוא לא זה שהחליט על הספר. הוא לא נכנס לרזולוציה של ספר כזה או אחר", הסבירה והוסיפה, "אמרנו שבעיתוי הזה, הספר יכול להשיג מטרה הפוכה ולעורר סערה בכיתות"

פניג שעומדת מאחורי ההחלטה במלוא העוז ציינה כי "טוב לה למערכת החינוך שיש בה אנשים שחושבים לכאן ולכאן. מותר למערכת להחליט מה ייכנס אליה".

גורמים בכירים במשרד החינוך הצביעו ל'כיפה' על בעיות חינוכיות נוספות בספר המדובר, כפורנוגרפיה, הצגת חיילי צהל כפושעי מלחמה סדיסטים, עישון חשיש, רומן של ישראלית עם אסיר בטחוני פלסטיני, והיחס ל"כיבוש".

כך לדוגמא משווה הספר בין צה"ל לחמאס:

"כן, נו", הוא מהנהן במין עצב, מעקם את שפתיו. "כמו בחמאס", הוא מחזיר את התנ"ך אל השידה, "עם הקלצ'ניקוב והקוראן".

מציג את חיילי צה״ל כפושעי מלחמה סדיסטים:

היה שם אחד, חייל אחד קירח עם משקפיים, שהכי הפחיד אותי. הוא והחבר שלו, (כאן נמחקה מילת גנאי גסה. נ.ל) שמן, שהיה מזיע כל הזמן. החארות האלה, זה היה בידור בשבילם. מי שראו שהוא לא שר, ישר היו מורידים לו מכה. תופסים אותו ככה בצווארון ומנערים אותו. או שהיו באים מאחורה ודופקים לו אחת בגב. מכות בעורף, בועטים ברגליים. וגם היו אומרים לו: או שאתה פותח את הפה או שאין אוכל היום, כל התא יישאר רעב בגללך. ולפעמים גם סתם ככה, רק כי התחשק שלהם, או שאתם שרים או שאין סיגריות היום, אין ארוחת בוקר "

"ושרת?"...

הוא מהנהן בראשו שוב ושוב, כאילו מתמכר להנהון. " הם היו מענישים את כולם. איך שהתחילו מכות וצעקות ובלגן, הם היו מוציאים את כולם החוצה ומעמידים אותנו איפה שעושים את הספירה בבוקר ובערב, היו מעמידים אותנו ככה בחוץ לפעמים שעתיים... או שלוש שעות, בלי לזוז"

ועוד התבטאויות בעייתיות נוספות רבות העוסקות בעישון סמים, כניסה להיריון מאסיר ביטחוני פלסטיני וכדומה.

בארגון יד לאחים הגיבו בשמחה להחלטה, "יד לאחים כמי שנצב בחזית המאבק בהתבוללות, יחד עם מאות אלפי תומכים, מביע תמיכה והוקרה בצעד שהשר בנט נקט. זהו צעד בונה ומתבקש אחרי שנות סבל ואבדון של עמנו, על מנת לשמר את עם ישראל כעם. כבוד וסובלנות, כן. התבוללות, לא".

מנגד, גם בקרב הציבור הדתי ישנם שמתנגדים להחלטה, פרופ' אביעד הכהן, דיקן המרכז האקדמי "שערי מדע ומשפט", מתנגד בחריפות לפסילת ספרה של דורית רביניאן. "פרט למקרים קיצוניים באמת, וזה לא המקרה, אסור שמשרד החינוך יהפוך להיות צנזור. הדרך להתמודד עם סוגיית ההתבוללות ונישואי התערובת היא באמצעות דיון ובאמצעים חינוכיים ולא באמצעות פסילת ספרים. כל פסילה רק מעצימה את ההד של הספר ותכניו. באופן זה ניתן לפסול גם לימוד פרקים שלמים בתנ"ך המתארים את נישואי יוסף עם אסנת בת פוטיפרע כהן און, את נישואי משה רבנו עם ציפורה בת יתרו שהיה כהן לעבודה זרה, את מעשה גילוי העריות של בנות לוט ואביהן, ואת מעשה הזנות של יהודה ותמר כלתו".

הסופרת דורית רביניאן הודיעה כי היא אינה מתכוונת לערער על פסילת ספרה, "החיים הישראלים הם מקום מורכב ואת המורכבות הזאת ביקשתי לשקף מבעד לעלילת הרומן. האימה של החברה הישראלית מפני התבוללות במרחב המזרח תיכוני היא היא בדיוק הרעיון שבבסיס הספר. הנושא של הספר זו חרדה מפני התבוללות", אמרה רביניאן כשהיא מצדיקה את הטענות שהספר מעודד התבוללות והוסיפה: "אני עושה ספרות ואמנות. זה לא ענייני אם מלמדים או לא מלמדים את הספר שלי במערכת החינוך".

יצוין, כי הספר שלא נחשב לרב מכר קיבל דחיפה משמעותית באמצעות הסיפור ורבים טענו הבוקר כי ניגשו לקנות אותו כאות מחאה והזדהות עם הנושא.