דו"ח של משרד האוצר קובע: ניתן להוזיל את עלויות הכשרות

הדו"ח פורסם היום בישיבה של וועדת הכלכלה שעסקה בנושא השפעת הכשרות על עלויות המזון. על פי הדו"ח יש צורך ברפורמה ותחרות בשוק הכשרות שתוזיל את מחירו

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 29/12/15 18:00 יז בטבת התשעו

דו"ח של משרד האוצר קובע: ניתן להוזיל את עלויות הכשרות
shutterstock, צילום: shutterstock

היום (ד') כינסה וועדת הכלכלה של הכנסת דיון מיוחד בנושא השפעת הכשרות על יוקר המזון בישראל כפועל יוצא של מונופול הרבנות הראשית בתחום. הדיון מגיע בעקבות כתבת תחקיר אמש של תכנית "המערכת" בערוץ 2, שם נחשפו חלקים מהדו"ח של משרד האוצר שבדק לעומק את עלויות הכשרות נטו במוצרים שונים כבשר, גבינות ומוצרי ייבוא.

לאחר שבשנים האחרונות עלה נושא הכשרות כמרכיב קריטי ביוקר מוצרי המזון בישראל, החליטו במשרד האוצר להיכנס לעובי הקורה, ולראשונה יפעלו לשינוי מקיף במערך הכשרות בישראל ע"י פתיחת השוק לתחרות. נציגת משרד האוצר, מעין נשר, אמרה בדיון "ישנו מחיר שמתגלגל על הצרכן בעקבות המונופול של הרבנות וביתר שאת בכשרות מהודרת. העדר התחרות עומד על 600 מיליון שקל. הדו"ח מצא כי בהשוואה לארגוני הכשרות בחו"ל נמצא כי יש אפשרות לתת כשרות בעלות נמוכה יותר מהרבנות בישראל" והמליצה כי "תחרות בשוק הכשרות תוזיל את העלויות".

כזכור, מוצרי המזון היוו חלק מרכזי במחאה החברתית בקיץ 2011 שהתמקדה ביוקר המחייה בישראל ומשרד האוצר פעל לפתיחת היבוא ברפורמות שונות כמו רפורמת הקונפלקס או החלב. כעת, במשרד האוצר טוענים כי הכשרות מהווה חסם רגולטורי על מוצרים ואף מייקר את המזון באחוזים רבים. הדבר מתבטא במוצרי יסוד, במוצרי חלב, בשוק הבשר ובסופו של דבר מתגלגל על חשבון הצרכן. עיקרי השינוי יבואו לידי ביטוי בתחרות הוגנת בין תאגידי נותני הכשרות וזאת מבלי לוותר על רמות הכשרות המהודרות שחלקים בציבור מעוניינים בהן.

יו"ר וועדת הכלכלה של הכנסת, ח"כ איתן כבל אמר כי "הכשרות היא מרכיב דתי אך גם כלכלי. מי שנפגע מעלויות גבוהות אלו הקבוצות הדתיות המוחלשות ביותר. הרבנות חזקה על אלה שאין להם את הגב הפוליטי, אי אפשר למנוע את רשימת נותני הכשרויות של הבד"צים - צריך להסדיר אותה. זה מאבק פוליטי וכלכלי ולא מאבק דתי", הדגיש כבל.

בדיון הוסיף ח"כ אלעזר שטרן, "הכשרות הפכה למונופול כלכלי, אך גם לכוח על היהדות. מקשרים בין הכשרות לבין נושאים שאינם קשורים כמו ריקודים ושמירת שבת. כל מי שיהדותה של מדינת ישראל חשובה לו צריך להצטרף לקריאה שהרבנות תהפוך לרגולטור ושתהיה תחרות על רמת הכשרות ועל המחיר שלה". המצב היום הוא שעסק שאינו שומר שבת אינו יכול לקבל תעודת כשרות מהרבנות דבר אותו מנסים כעת למנוע במשרד האוצר למרות שהסיכוי לכך נמוך שכן הרבנות הראשית צפויה לעמוד על רגליה האחוריות ולהיאבק בכך.

ח"כ רחל עזריה מ'כולנו' אמרה: "אני פונה פה לרבנות הראשית, הדיון צריך להיות על עלות המונופול. חסידיות רבות וקהילות יהודיות ברחבי העולם סומכות על הכשרות של ארגוני כשרות בחו"ל ורק הרבנות לא מוכנה לייבא מוצרי מזון ללא אישור שלה, עם כל העלויות המשתמעות מכך. אל תשפכו את התינוק עם המים, השינוי יכול להיות מחר בבוקר".

עזריה הגישה לאחרונה הצעת חוק בשם 'חוק הבד"צים' שהונח על שלחן הכנסת בשיתוף עם 'נאמני תורה ועבודה'. מטרת הצעת החוק היא להביא לניהול ולפיקוח ציבורי רחב על מערך הכשרות כולו וייתן אפשרות בחירה בפן ההלכתי בין סוגי כשרויות שונות. הרבנות הראשית תהפוך מגוף נותן כשרות לגוף רגולטורי כמקובל במשק ויהיה אמון על מתן רישיונות לתאגידים פרטיים המעוניינים לתת כשרות, השינוי ייתן גיוון תחרותי לשוק נותני הכשרות ויהווה פיקוח חוקי ליוזמות פרטיות.