נפוטיזם: בבתי הדין זה כנראה בסדר

החלטת הוועדה למינוי שופטים למנוע נפוטיזם בבתי המשפט מעלה שאלה, מדוע לא הוחלה התקנה גם בבתי הדין הרבניים. מי ילחם בשחיתות?

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 16/12/15 15:46 ד בטבת התשעו

נפוטיזם: בבתי הדין זה כנראה בסדר
Yossi Zamir / Flash 90, צילום: Yossi Zamir / Flash 90

הוועדה לבחירת שופטים בראשות איילת שקד הודיעה כי תפעל כנגד הנפוטיזם במערכת המשפט. מצב הנפוטיזם בתי הדין הרבניים, לעומת זאת, כנראה לא מטריד את השרה שחברה בוועדה למינוי דיינים.

הוועדה לבחירת שופטים החליטה למנוע כמעט לחלוטין בחירת קרובי משפחה לבתי המשפט. בדיון שנערך ביום (ג') הוחלט כי הוועדה לא תמליץ על מינוי של מועמד בן משפחה, אלא במקרים חריגים ובכפוף לכללים. זאת לעומת המצב בבתי הדין הרבניים בהם ניתן עדיין למנות קרובי משפחה.

על פי הכללים החדשים אדם המבקש להציע את מועמדתו לשופט במדינת ישראל, יצהיר על קשריו המשפחתיים לעובדים אחרים במערכת המשפט. בנוסף, מועמדתו של קרוב משפחה מדרגה ראשונה או שניה לשופט מכהן לתפקיד שיפוטי, תבחן על ידי הוועדה לבחירת שופטים כבקשה חריגה, ותדון בהרכב מיוחד של שבעת חברי הוועדה. כמו כן, לא יאושרו מנויים אשר יוצרים היררכיה בתפקידים בין קרובי משפחה, כלומר כאשר מוטלת על אחד חובת פיקוח או ביקורת על האחר.

"כישורים במקום קשרים"

ההחלטות בנוגע לבתי המשפט עוררו מחדש את הביקורת על בתי הדין הרבניים, כבר ביוני 2014 הובילה הוועדה למינוי דיינים מהלך, לפיו הוועדה לא תדון במועמדות לדיינות של קרובי משפחה של חברי הוועדה, ושל דיינים מכהנים. מהלך זה נועד ללחום בנפוטיזם במערך בתי הדין, ולהחיל מסלול בחירה אובייקטיבי שוויוני והגון. שרת המשפטים, איילת שקד, יחד עם הראשון לציון הרב יצחק יוסף, הודיעו כי אינם תומכים בהצעה אותה העלתה שרת המשפטים הקודמת, ציפי ליבני, ובחירתם של קרובי משפחה תאושר למרות הבעייתיות שיכולה לנבוע מכך.

חברת הכנסת, עליזה לביא, אמרה היום כי יש להחיל כל בתי הדין את אותם הקריטריונים שחלים על בתי המשפט. "מינוי מקורבים בבית הדין הרבני צריך להיות פסול גם הוא", הדגישה לביא.

לביא אף שלחה מכתב חריף לשרת המשפטים שקד, בו כתבה: "מעמדה הבעייתי של מערכת בתי הדין גרמה לאבדן אמון מוחלט בקרב הציבור. הדרך להרוויח אותו מחדש היא לא על ידי מינוי בניהם ומקרובים של הדיינים המכהנים. הדבר יוביל לשחיתות".

לביא הצהירה כי מדובר בשתי מערכות משפט מקבילות בישראל ויש לקיים בהן דין דומה, "זו הסיבה שהנחתי שתי הצעות חוק גם לגבי שופטים וגם לגבי דיינים. הצעות חוק אלו יאסרו מינוי מקורבים ,הן בבית המשפט האזרחי והן בזה הרבני, ויביאו לניקיון כפיים במערכת המשפט בישראל".

פנינו לשרה איילת שקד כדי שתגיב לפער בין בתי הדין לבתי המשפט, אך עד לעת הפרסום לא התקבלה תגובה.