איילת שקד: "עלינו להעמיק את זהותה היהודית של המדינה"

שרת המשפטים איילת שקד, אמרה הבוקר בכנס באונ' בר אילן כי המושג "יהדות ודמוקרטיה" הוא מושג חדש וכי יש צורך להעמיק ולשמור על המסורת היהודית מול תהליכי הדמוקרטיזציה.

חדשות כיפה אפרת קרסנר, כיפה 14/12/15 10:41 ב בטבת התשעו

איילת שקד: "עלינו להעמיק את זהותה היהודית של המדינה"
דוברות השרה, צילום: דוברות השרה

שרת המשפטים איילת שקד נכחה היום (ב') בפורום ארוחת הבוקר של אוניברסיטת בר אילן בכינוס שעסק בנושא "מדינה יהודית ודמוקרטית".

בכינוס אמרה שקד כי המונח "יהודית ודמוקרטית" הוא מונח חדש, אשר לא היה קיים עת הכריז ראש הממשלה בן גוריון על הקמת המדינה. "ולמרות שהנוסחה הזו של מדינה יהודית ודמוקרטית חדשה בסך הכל ...אין לבלבל בין התבנית לבין החומר. היה זה חומר שהתעצב במשך שנים על ידי הנהגת החברה הישראלית. זו שתפסה את עצמה בטעות כמי שבאה מן הים. זו שנעה ברובה בין תפיסה שסבורה הייתה שהמושגים "יהודית" ו- "דמוקרטית" הם מושגים שבפועל מנותקים זה מזה".

לדעתה של שקד אין מדובר בדברים מנוגדים, אלא בשתי תפיסות שניתן לשלב "האמת היא שאיני מקבלת את המודל הזה שמחייב אותי לבחור מה אני יותר - יהודית או דמוקרטית.... והאמת היא שאיני מוכנה לקבל דבר ראשוני יותר. איני מוכנה לקבל את התפיסה לפיה מדובר במסורות שונות עד כדי כך".

עוד הוסיפה השרה, כי ככל שישנם גורמים המבקשים להחיל תהליכי דמוקרטיזציה על המדינה, יש צורך להעמיק בזהות היהודית שלה "אני מאמינה שדווקא כאשר רוצים להעביר את ישראל תהליכי דמוקרטיזציה מתקדמים יותר ויותר חובה עלינו במקביל להעמיק את זהותה היהודית. הזהויות האלה בפירוש אינן סותרות אחת את השנייה. להפך, אני מאמינה שהן מחזקות אחת את השנייה. אני מאמינה שנהיה למדינה דמוקרטית יותר ככל שנהיה מדינה יהודית יותר, ואני מאמינה שנהיה למדינה יהודית יותר ככל שנהיה למדינה דמוקרטית יותר".