מחשש לתקדים: החרדים מתנגדים למינוי אשה לבית הדין השרעי

מחשש לתקדים משפטי שיאפשר מינוי דיינות לבית הדין הרבני, הטילו חברי הכנסת החרדים וטו על מינוי נשים לבית הדין השרעי, שם לא נאסר על אישה לכהן כשופטת. ח"כ פריג': "אני שבוי בידי היהודים"

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 09/12/15 11:12 כז בכסלו התשעו

מחשש לתקדים: החרדים מתנגדים למינוי אשה לבית הדין השרעי
דוברות הכנסת, צילום: דוברות הכנסת

הממשלה מתנגדת להצעת חוק לייצוג נשים בתפקידי שיפוט בבתי הדין השרעיים, בצל החשש במפלגות החרדיות השותפות בקואליציה, מפני יצירת תקדים שישמש מאוחר יותר גם בנושא בתי הדין הרבניים.

היום (ד') צריכה לעלות להצבעה הצעת חוק שהגיש ח"כ עיסאווי פריג' (מרצ), יחד עם הח"כים זוהיר בהלול (המחנה הציוני) ועאידה תומא סולימן (הרשימה המשותפת), הקוראת לחייב ייצוג של אשה אחת לפחות בין הקאדים (דיינים) המכהנים בבתי הדין הפוסקים על פי ההלכה המוסלמית. אך כאמור, הצעת החוק לא תעבור בשל התנגדות החרדים.

שר הבריאות, יעקב ליצמן, שדרש שהחוק לא יעבור, אף הודיע כי אם יידרשו לכך - יהדות התורה וש"ס יממשו זכות וטו בענייני דת ומדינה שמקנים להן ההסכמים הקואליציוניים שחתמו עם הליכוד.

ההצעה הונחה כבר לפני כמה חודשים על שולחנה של ועדת השרים לענייני חקיקה, בניסיון לגייס לה תמיכה והיא אף זכתה לתמיכת שרת המשפטים איילת שקד וחברים נוספים בוועדה. ח"כ פריג', המשמש גם כחבר הוועדה למינוי קאדים, אמר הבוקר בגל"צ "אני שבוי בידי היהודים וכל השוויון המגדרי שמנגנים עליו פתאום נעלם כשמדובר בערבים. זו הייתה עמדתו של ליצמן בוועדת השרים, מול התמיכה שקיבלנו מהשרים ובראשם איילת שקד".

יצוין, כי לפריג' יש מתנגדים גם מתוך הסיעה הערבית המאוחדת. שלושה מחברי סיעתה של עאידה תומא החברים ברע"מ־תע"ל, מסעוד גנאיים, טאלב אבו עראר וחאג' יחיא עבד אל־חכים, נציגי התנועה האסלאמית בכנסת מתנגדים להצעת החוק, וייתכן שחברים נוספים בסיעה יתנגדו או ימנעו. לדברי פריג', הרשימה המשותפת פנתה אליו בימים האחרונים בבקשה לא להעמיד את ההצעה להצבעה ולהפוך אותה הצעה לסדר, אך הוא סירב. ביהדות התורה אמרו כי בעניין הזה המפלגה משתפת פעולה עם הח"כים המוסלמים שמתנגדים ליוזמה.

מרכז המידע והמחקר של הכנסת חיבר לבקשתם של יוזמי החוק סקירה של המצב ביחס למינוי נשים במדינות מוסלמיות. מתברר כי במדינות אחדות כבר מכהנות נשים בבתי דין שרעיים, ובכלל זה שתי קאדיות ברשות הפלסטינית. בישראל מכהנים כיום 11 קאדים גברים בבתי הדין השרעיים האזוריים ובבית הדין לערעורים.