תגלית מרעישה: חותם של חזקיה המלך נמצא בירושלים

חותם עם שמו של המלך חזקיהו מימי בית ראשון. על החותם מופיעה הכתובת בעברית: "לחזקיהו (בן) אחז מלך יהדה". זו הפעם הראשונה שתביעת חותם של מלך מישראל או מיהודה נמצאה בחפירות ארכיאולוגיות

חדשות כיפה נריה כנפו, כיפה 02/12/15 14:15 כ בכסלו התשעו

תגלית מרעישה: חותם של חזקיה המלך נמצא בירושלים
אוריה תדמור, האוניברסיטה העברית, צילום: אוריה תדמור, האוניברסיטה העברית

טביעת חותם של המלך חזקיהו התגלתה למרגלות הכותל הדרומי בהר הבית בהר עופל, בחפירות של האוניברסיטה העברית בירושלים.

הטביעה הנדירה, בגודל של 8.6 על 9.7 מ"מ, נמצאה על בולה בגודל כ-13 מ"מ. החותם הוטבע במסמך שנכתב על פפירוס ונשמר מגולגל וקשור בחוטים. עם החותם הזה נמצאו עוד 33 חותמות, חלקן נושאות שמות עבריים ועל גבן סימני אריג וחוטים עבים, שככל הנראה חתמו מוצרי מזון. בנוסף נתגלו בחפירה חרסים רבים, דוגמת צלמיות וחותמות.

(צילום: באדיבות האוניברסיטה העברית בירושלים) ד"ר מזר חושפת את החותם

התגליות נמצאו באזור שעל-פי הערכות שימש כשפך אשפה בימי המלך חזקיהו ולאחר מבן שימש לאכסון מוצרי מזון. לדברי ד"ר אילת מזר מהאוניברסיטה העברית, "למרות שטביעות חותם עם שמו של חזקיהו כבר נודעו בשוק העתיקות, זו הפעם הראשונה שטביעה כזאת של מלך מישראל או מיהודה נמצאה בחפירות ארכיאולוגיות מדעיות. הסמלים על טביעת החותם מעידים שנעשה שינוי בערוב ימיו של חזקיהו כאשר סמלי השלטון הממלכתי וסמלו של המלך השתנו מדגם של חרפושית (חיפושית זבל) מכונפת - סמל של עוצמה ושלטון - לדגם של שמש מכונפת, סמל המדגיש את החסות האלוהית המקנה לשלטון את עצמתו - דבר שרווח גם במזרח הקדום ואף שימש כסמל השלטון למלכי אשור".

חזקיהו המלך הוא דמות חשובה מאוד בתנ"ך והיה למלך שנחשב תלמיד חכם גדול. עליו נאמר, שבתקופתו לא היה בכל ממלכת יהודה ילד או ילדה שלא היו בקיאים בהלכות טומאה וטהרה. חזקיהו היה המלך שכרת את האשרות וביטל עבודה זרה רבה מן הארץ ובין השאר ביטל את נחש הנחושת שהציב משה בפתח המשכן.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן