למרות הכל: 73% מהדתיים חשים חלק מהציונות הדתית

20 שנה לפטירת הרב נריה: 87% אחוזים סבורים כי פועלו של הרב נריה השפיע רבות על המגזר הדתי לאומי וגם בקרב צעירים שלא זכו להכיר את הרב - 76% מהצעירים חשים שדמותו השפיעה עליהם

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 01/12/15 18:00 יט בכסלו התשעו

למרות הכל: 73% מהדתיים חשים חלק מהציונות הדתית
Shutterstock, צילום: Shutterstock

סקר חדש של שהזמין ארגון 'מעלה', שתוצאותיו מתפרסמות היום, עוסק בתחושות ההשתייכות של הציבור הדתי ל'ציונות הדתית', לאור התמורות העוברות עליה והפערים שנוצרו בשנים האחרונות בין החרד"לים ל"לייטים". על פי תוצאות הסקר של מכון 'מסקר', 73% מהדתיים חשים חלק מהמגזר הציוני דתי במידה רבה עד רבה מאד, ואחוז גבוה מהנשאלים מרגישים כי תחושת השתייכותם למגזר לא השתנתה ביחס מלפני 10 שנים (49%), וחלק ניכר מהנשאלים (31%) אף חשים כי תחושת השתייכותם התחזקה או התחזקה מאד.

"יזמנו את הסקר לקראת יום השנה העשרים לפטירתו של הרב משה צבי נריה ז"ל על מנת לבדוק האם עדיין קיים אותו דור כיפות סרוגות, אשר הרב נריה היה אביו", מציין מנכ"ל 'המרכז לציונות דתית - מעלה', רפי קפלן. "התוצאות מוכיחות באופן שאינו משתמע לשתי פנים כי הדור חי וקיים וכי מרבית הציבור הדתי מרגיש חלק משבט הציונות הדתית" אומר קפלן.

עוד מוסיף קפלן ש"הסקר חושף כי רק 31% מהנשאלים מסכימים עם ההנחה, כי הציונות הדתית, התפרקה בשנים האחרונות למגוון קבוצות שונות שביניהן רב המפריד על המשותף. אנו עדיין אותה המשפחה, למרות שאבינו הלך מאתנו ולמרות שעברנו לא מעט תמורות ושינויים".

בימים בהם נערכים סקרים על "האם ינון מגל היה צריך להתפטר" או "האם גם לאלי אוחנה זה היה קורה", מעניין לראות דווקא את הסקר שחושף בנוסף להתייחסות לתהליכים החברתיים במגזר נתונים מפתיעים אודות גישתו של הציבור הדתי לאומי לפועלו ודרכו של הרב נריה.

הסקר חושף כי 87% מהציבור הדתי לאומי סבורים שפועלו ואישיותו של הרב נריה השפיעו במידה רבה עד רבה מאד על עיצוב המגזר הדתי לאומי. 82% סבורים שדמותו ומורשתו הציבורית משמעותית גם כיום לציבור הציוני דתי ברמות שונות (45% במידה רבה עד רבה מאד, 36% במידה בינונית), ועבור 73% דמותו ומורשתו משמעותית ברמה האישית (45.5% במידה רבה עד רבה מאד ו - 28% במידה בינונית).

את הנתונים המפתיעים ביותר בסקר, לעניין דמותו ומורשתו של הרב נריה, ניתן למצוא בגזרת קבוצת הצעירים (גילאי 16-30) כשלמעשה רובם לא פגשו את הרב נריה מעולם ונולדו רק לאחר פטירתו. על פי הסקר, בקרב קבוצה זו, 76% מהנשאלים טוענים שדמותו של הרב נריה משפיעה עליהם ברמה האישית כיום ברמות השונות, כאשר עבור מרביתם (47%) השפעתו רבה עד רבה מאד.

בנוסף, הסקר חושף נתונים מעוררי מחשבה בקרב דתיים אשר אינם מזוהים עם ההשקפות הציוניות התורנית, הקלאסית או הליברלית - קבוצת "אחר". על פי הסקר, רק 35% מהנשאלים בקבוצה זו מרגישים חלק מהמגזר הציוני דתי במידה רבה עד רבה מאד. ממרכז 'מעלה' מדגישים כי נתון זה מפתיע במיוחד לאור העובדה כי על פי הסקר דווקא בקרב קבוצה זו, 61% הצהירו כי דמותו ומורשתו של הרב נריה משמעותית עבורם באופן אישי גם כיום ברמה רבה מאד עד בינונית, מה שאולי מלמד כי יש דמויות שיכולות לחצות מגזרים ודעות גם עשרות שנים אחר פטירתן.

בתוך כך, לאור תוצאות הסקר בקרב בני הנוער בציבור הדתי לאומי החשים שדמותו של הרב נריה משפיעה עליהם, ארגון 'לאורו נלך' יחד עם 'מעלה', החמ"ד ומפעלות הציונות הדתית השיקו בימים אלו ערכה חינוכית על הרב נריה בשם - 'ערבים זה לזה'. הערכה מתמקדת בנושא הערבות ההדדית ומכילה פעילות חווייתית לבני הנוער.

מנכ"ל ל'אורו נלך', הרב בני וורצמן אמר: "נקודת המוצא שעומדת לנגד עינינו היא שישנה ערבות בעם, אבל צריך לתת כלים על מנת לגלות ולפתח אותה וכך למעשה להפוך את הנתינה והערבות לדרך חיים, שזו המטרה המרכזית שלנו כארגון התנדבות. הערכה יוצאת בשבוע שבו אנו מציינים 20 שנה ללכתו של הרב נריה זצ"ל, זוהי הדרך הטובה ביותר להמשיך את מורשתו החינוכית הכה חשובה שהטמיע בנו ויחד איתה לזכור אותו ואת מורשתו".