לאחר התנגדויות רבות תכנית בית הליבה תאושר

תכנית בית הליבה ברחבת הכותל המערבי שתאושר היום מעוררת התנגדויות רבות הן בשל סדר הגודל של הבניה במקום ושינוי פני השטח והן בשל הרגישות של בניה במקום

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 30/11/15 13:22 יח בכסלו התשעו

לאחר התנגדויות רבות תכנית בית הליבה תאושר
Shutterstock, צילום: Shutterstock

הוועדה המחוזית לתכנון ולבניה צפויה לאשר היום (ב') את תכנית הבנייה של "בית הליבה" ברחבת הכותל המערבי, כך דווח בגל"צ. מדובר בתכנית בנייה של מרכז מבקרים ומשרדים ענק שיוקם מול רחבת הכותל, שממתינה לאישור זה זמן רב בשל הגרנדיוזיות שלה שיכולה לשנות את פני המקום.

התכנית הייתה אמורה לעלות לאישור בוועדה כבר פעמיים וברגע האחרון נמנע אישורה בן היתר מסיבות מדיניות: הירדנים רגישים לבנייה באזור, ובכלל נחשב המקום לרגיש מאוד מבחינה מדינית לאור גל הטרור שתחילתו בעיני מומחים רבים קשורה למתיחות סביב הר הבית.

לתכנית מתנגדים רבים הסבורים שאין זה מן הראוי שבאזור ששיך לכל עם ישראל ינתן שטח שיהפוך לפרטי וכי מדובר במכירת רחבת הכותל המערבי לידי בעלי ההון כשהם מאשימים את המעורבות של רב הכותל והמקומות הקדושים הרב שמואל רבינוביץ' בקידום התכנית.

לפני כחודשיים כבר נקבע תאריך והוועדה אפילו התכנסה, אך ברגע האחרון אישור התכנית נמנע בעקבות הוראה שהגיע לוועדה מלמעלה. על פי הדיווח בגל"צ ראש הממשלה הוא שהורה לא להביא את התכנית לאישור, אך בלשכתו של ראש הממשלה הכחישו אז את הדיווח.

היום, אם לא תהיינה הפתעות, התכנית צפויה להיות מאושרת כשחלק מהתומכים מעדיפים להתמקד בזווית המדינית והריבונית של התכנית שתאושר על אף המצב ואולי דווקא בגללו. סגן שר הביטחון, חבר הכנסת אלי בן דהן בירך על אישורה הצפוי של תכנית "בית הליבה": "לירדנים עם כל הכבוד אין שום בעלות על השטח של רחבת הכותל המערבי. זה שטח של מדינת ישראל".

לוועדה המחוזית, כזכור, הוגשו התנגדויות רבות לתכנית, ואף מספר חלופות. אחת מהן צפויה להיות מאושרת היום בשעות הצהריים.

על אף הפניות ללשכתו של הרב שמואל רבינוביץ' הוא בחר שלא להגיב לכתבה.

מהקרן למורשת הכותל המערבי נמסר ל'כיפה': "ההליך היום הוא סיום של תהליך ארוך הנמשך על פני שנים רבות. הליך אישור המבנה נמשך זמן רב מאד. הוא התקיים בוועדה מקומית, מחוזית, ועדת ערר ארצית, והוחזר שוב למחוזית ואושר בכולם.

כל הטענות הועלו בוועדות אלו. המבנה אינו מאפיל על הכותל המערבי, וההתנגדויות נובעות מאינטרסים של שכנים החוששים שהמבנה יסתיר להם את ה"נוף". המבנה מיועד לשרת את עם ישראל הפוקד את רחבת הכותל המערבי, וייתן מענה לצרכים שלו".