למרות התנגדות הרבנות הצבאית בצה"ל נערכים לסגירת תחום תודעה יהודית

המאבק בין חיל החינוך לרבנות הצבאית על תחום התודעה היהודית מסתיים, ככל הנראה, בניצחונו של חיל החינוך. הרב אביחי רונצקי: הפעילות חשובה, אני רואה בחומרה את הרצון לבטל אותו

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 30/11/15 09:23 יח בכסלו התשעו

למרות התנגדות הרבנות הצבאית בצה"ל נערכים לסגירת תחום תודעה יהודית
דובר צהל, אילוסטרציה, צילום: דובר צהל, אילוסטרציה

בצה"ל נערכים לקראת סגירת תחום התודעה היהודית ברבנות הצבאית כפי שכבר דווח לפני מספר חודשים. בשבועות האחרונים מתקיימים בצבא דיונים בנוגע לפעילות הענף, העוסק בהעברת תכנים בעלי זיקה יהודית לחיילי צה"ל ופועל בצבא מאז שנת 2001. על רקע כוונת הרמטכ"ל, גדי איזנקוט, לצמצם את סמכויות הרבנות הצבאית, מציעים באגף כוח האדם לסגור את פעילות התחום, שנמצא כעת תחת חיל הרבנות הצבאית, וככל הנראה להעבירו במתכונת מצומצמת לחיל החינוך והנוער. ב'הארץ' דווח כי קצינים בכירים בצה"ל תומכים במהלך זה, בהם ראש אגף כוח האדם בצה"ל, האלוף חגי טופולנסקי. עם זאת, ברבנות הצבאית מתכוונים לפעול נחרצות נגד המהלך המתוכנן.

תחילתו של העניין הוא במאבק בין חיל החינוך לבין הרבנות הצבאית על השליטה בנוגע לנושאי פעילותם. לאור דו"ח מבקר המדינה מ-2012 לפיו נושא החינוך בצה"ל אינו מוסדר, אמר קצין בכיר בצבא כי מטרת המהלך בסופו של דבר תהיה לשלב בין פעילות תחום התודעה היהודית לבין פעילות חיל החינוך והנוער, כך שזו תנוהל תחת אחריות ופיקוח של חיל אחד.

כרגע אין עוד תאריך סופי לסגירה, אך על פי פניית 'הארץ' לדובר צה"ל הכוונה היא להשלים זאת עוד במהלך השינויים הארגוניים המתנהלים כחלק מהתוכנית הרב־שנתית "גדעון".

"כל זמן שזה לא קורה בפועל זה לא סופי", אומר הבוקר ל'כיפה' הרב הצבאי לשעבר, אביחי רונצקי, שהפך את הענף שהוקם בשנת 2001 לתחום בצה"ל והיה אחד האחראים הראשים לפיתוחו. לדבריו הסגירה לא תעבור ללא התנגדות פוליטית וצפוי עוד מאבק בנושא. "אני הגעתי בזמנו לצה"ל על דעת שזה יהפוך לתחום ואני חושב שהפעילות שנעשית בו חשובה ביותר ומוסיפה רבות לחיילים ואני רואה בחומרה רבה את הרצון לבטל אותו", אומר הרב רונצקי.

התחום, כך לפי אתר צה"ל, "שם לעצמו למטרה לחזק בקרב החיילים הלוחמים את רוח הלחימה ותחושת השליחות, מתוך אוצרות הרוח של מקורות היהדות". תחת התחום פועלים שני מדורים - האחד אמון על ימי עיון, הרצאות בבסיסים, שבתות מיוחדות וכן הופעות להקת הרבנות הצבאית, ואילו השני - המכונה מדור "ערכים ותודעה יהודית" - אחראי על הפצת תכנים כמו פרשת שבוע, מערכי שיעור, עלונים ואתר האינטרנט של הרבנות הצבאית.

במבצע עופרת יצוקה ביקרה התקשורת את התחום לתודעה יהודית וטענה כי מפיץ חוברת בשם "לכו לחמו בלחמי" שכללה לדברי עיתון 'הארץ' מסרים שעודדו אכזריות בלחימה לצד אמירות פוליטיות כגון איסור ויתור על "מילימטר אחד" מארץ ישראל. לאחר המבצע ערכו בצה"ל תחקיר בנושא, והרמטכ"ל דאז גבי אשכנזי קבע כי הפצת התכנים הייתה "הפרה של הסטטוס קוו ופגיעה בצה"ל כולו". לצד זאת, בפגישה שערך ראש אכ"א עם אנשי הרבנות חודש לאחר מכן, הוא הודה להם על חיזוק רוח הלחימה במבצע, אך אמר כי חלק מהמסרים בפרסומים היו לא ראויים, לא עמדו בפקודות, והיה בהם משום נקיטת עמדה פוליטית ושיפוטית כלפי דעות ואמונות של חיילי צה"ל.

"זהו קשקוש גמור ושטות מוחלטת", אומר הרב רונצקי נחרצות, "מדובר ברעש של כלי התקשורת בלבד. בתוך צה"ל מרוצים מאד מהפעילות והמפקדים הודו לנו בכל פעם. באחד המקרים אמר לי מפקד אוגדה שהפעילות שעשינו אצלם השלימה את התרגיל האוגדתי שהיה שבועיים קודם לכן. החיילים והמפקדים ראו בפעילות גורם מחזק וחשוב וכל הצגה אחרת של הדברים אינה נכונה". .

כאמור, רבני הציונות הדתית והפוליטיקאים צפויים להתנגד להחלטה בתוקף ולפעול כנגדה לאור החשיבות שהם מעניקים לפעילות הרבנות הצבאית בקרב חיילי צה"ל וההאשמות שמדובר ב"מלחמת תרבות" הקשורה למאבקי הכוחות בין הרבנות הראשית לחיל החינוך.

מדובר צה"ל נמסר בתגובה כי "כחלק מהתוכנית הרב-שנתית גדעון, סוכם על שורה של בחינות ארגוניות הנעשות בימים אלה, בכללן נבחן גם המבנה הארגוני של חיל הרבנות הצבאית. טרם התקבלו החלטות בנושא. צה"ל ימשיך לקיים פעילויות חינוך ומורשת ביחידות הצבא, ובתוך כך פעילויות זהות יהודית".