פחות ממחצית תלמידי המכללות הדתיות עברו את מבחני הלשכה

גם אתם נכשלתם בבחינות הלשכה? נתוני הבחינות ללשכת עורכי הדין מתפרסמים היום ומעלים תמונת מצב מדאיגה כשאחוז עוברים נמוך במיוחד נרשם בקרב תלמידי הפקולטות במשפטים במכללות הדתיות

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 29/11/15 16:50 יז בכסלו התשעו

פחות ממחצית תלמידי המכללות הדתיות עברו את מבחני הלשכה
shutterstock, צילום: shutterstock

לפני חודש נערכו בירושלים בחינות ההתמחות בכתב של לשכת עורכי הדין והתוצאות שלה בקרב בוגרי המכללות בכלל ובוגרי המכללות הדתיות בפרט, שפורסמו היום - מטרידות במיוחד.

לבחינה ללשכת עורכי הדין ניגשו 1943 מתמחים ומתמחות. לאחר שועדת הבחינות בראשות נשיא ביהמ"ש המחוזי חיפה השופט יוסף אלרון סיימה את הדיונים בהשגות שהוגשו אליה, עולה כי 59.7% מכלל הנבחנים שניגשו לבחינת ההתמחות עברו את הבחינה. מתוכם 1,467 נגשו לראשונה ואחוז המעבר שלהם עומד על 72% עם ציון ממוצע של 69.3%.

לעומת 96% מתמחים שעברו את המבחן מקרב בוגרי אוניברסיטת תל אביב ו-94% מקרה המתמחים בוגררי 'העברית' ו-85% בבר אילן - בוגרי הקריה האקדמית אונו נכשלו במבחנים ורק 45% מקרב הנבחנים הצליח לעבור את המבחן. במכללה 'שערי משפט' היו התוצאות אף גרועות יותר ורק 40% מכלל התלמידים הצליחו לעבור את המבחן של הלשכה.

לא רק המכללות הדתיות נכשלו באחוזי הבוגרים שלהם גם שאר המכללות (מלבד המכללה למנהל, עם 76% אחוזי הצלחה) נמצאות בתחתית הרשימה כשבמקום האחרון נמצאת המכללה האקדמית כרמל שרק 36% מהנבחנים שלה הצליחו לעבור את הבחינה.

לשכת עורכי הדין שפרסמה את התוצאות של המבחן הלינה על כך שהמכללות מקבלות כל מי שמוכן לשלם את שכר הלימוד מבלי שיעברו סינון מספק. הלשכה שיגרה כבר לפני כמה ימים מכתב בהול ליו"ר המועצה להשכלה גבוהה, שר החינוך נפתלי בנט, בדרישה להורות על הקמת ועדת בדיקה מקצועית לתחום לימודי המשפט בישראל. הלשכה טוענת "במשך 25 שנה הפר המל"ג את כללי חוק ההיתר לפתיחת תכניות לימודים חדשות, המכללות הוליכו שולל את המל"ג". בעקבות עתירה בנושא קבע בג"צ: "מדובר בסוגיה חשובה אשר מן הראוי להידרש אליה ולבחון דרכים מתאימות לטיפול בה בכל הערוצים הרלוונטים"

ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד אפי נווה, טען השבוע כי "כבר בשנת 2013 יצא שר החינוך נפתלי בנט, שכיהן אז כשר הכלכלה, בקריאה לסטודנטים: 'אל תלכו ללמוד משפטים'. מה הוא ראה בהיותו שר הכלכלה שאנשים שמקבלים כסף במל"ג לא ראו ולא הבינו? הוא אף ציין כי יש עודף עצום של צעירים שבוחרים במקצוע עריכת הדין וכי יש חוסר תיאום מוחלט בין ההיצע לביקוש. אין זה סביר להתעלם מתכנון תחום החולש על 10% מסך הסטודנטים הלומדים לתואר ראשון במדינת ישראל, במיוחד לאור הנתונים החמורים על הצפת המקצוע. בעקבות פסק הדין של בית המשפט העליון אני דורש את הקמתה של ועדה מקצועית תחומית לנושא לימודי המשפט. במידה וההליכים לא ימוצו עד תום, ניאלץ לשוב לשם".

תגובת הקריה האקדמית אונו ומכללת שערי משפט לא התקבלה עד לפרסום הכתבה והיא תפורסם לכשתגיע.