הרב אליהו על הרב שיינברג: "חילול ה' האמיתי הוא אי-חשיפת הסיפור"

בכנס רבנים שהתקיים אתמול, פעלו המשתתפים ליצירת קוד אתי לקשר בין רב לנשות הקהילה. הרב שמואל אליהו: "וכל העם ישמעו ויראו ולא יזידון עוד"

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 16/11/15 15:30 ד בכסלו התשעו

הרב אליהו על הרב שיינברג: "חילול ה' האמיתי הוא אי-חשיפת הסיפור"
דוברות, צילום: דוברות

כפי שדווח ב'כיפה' בשבוע שעבר, אמש (א') נערך לראשונה בציונות הדתית, כנס להתמודדות עם פרשות 'הרב מהצפון' במטרה למנוע מקרים עתידיים באמצעות הידוק הקשר עם משטרת ישראל ורשויות הרווחה. בכנס העניקו לרבנים כלים כיצד להתמודד עם המקרים הבאים.

למעלה מ-250 רבני קהילות, ערים ומושבים השתתפו ביום העיון המיוחד לציונות הדתית והחרדית לצד אנשי מקצוע, פסיכולוגים יועצות חינוך ואנשי משטרה. בין המשתתפים, הרבנים הראשים לישראל, הרב יצחק יוסף והרב דוד לאו ורבה הראשי של ירושלים, הרב אריה שטרן שדיברו על חשיבות הצבת הגבולות לרבנים המטפלים בשאלות ההלכתיות האישיות, והסבירו כי במקרה שמישהו חוצה אותם יש להתריע באופן מיידי.

בין הרבנים הבולטים שהגיעו לאירוע היו ראש מוסדות עטרת חכמים בחולון, הרב חיים רבי, רבה של ירוחם, הרב יצחק שליו, ראש ישיבת ההסדר ברמת גן ומרבני תקנה, הרב יהושע שפירא, ראש מכון פועה, הרב מנחם בורשטיין והרב פרץ יוסף ראש מוסדות תורה בקרית אתא.

מי שעומד מאחורי היוזמה הוא מנכל איגוד רבני קהילות עמיחי אליהו אשר איגד את מרבית הארגונים הציוניים דתיים ליוזמה זאת ואמר: "אנחנו רוצים לבנות יחד עם הרבנות הראשית ולא נגדה".

רבה הראשי של ישראל, הרב דוד לאו, אמר כי יש להיזהר להפוך נושאים אלו לדיון ציבורי רחב וקרא לרבנים "אם אתם שומעים שחלילה מישהו עבר את הגדר מהנושא ההלכתי לנושא האישי, אתם צריכים להעמיד מיד חומת ההפרדה על תילה. אם שומעים שמישהו גלש לשאלות שהוא לא צריך לעסוק בהן, צריך להתריע על כך. בואו נהיה זהירים כדי שלא יקומו עוד מעונות לנשים נפגעות ונגדל עוד דור של ילדים נפגעים".

"יש חשיבות גדולה שהתלונות יגיעו דרך הרבנים", אמר הרשל"צ הרב יצחק יוסף. כיוון שלרב יש אחריות לדאוג למשפחות ולקהילה, "הוא זה שידע כיצד לכלכל את הצעדים על מנת שהפגיעה תהיה קטנה ככל האפשר בציבור" הוסיף הרב וציין שהרבנים חייבים להיות דוגמה לציבור וקרא לרבנים להימנע משימוש בטלפונים לא כשרים.

(צילום: דוברות)

רבה של צפת הרב שמואל אליהו שחשף את פרשת הרב מהצפון סיפר כי לאחר החשיפה פנתה אליו אחת הנשים שהתלוננו במשטרה וסיפרה כי לא העזה להתלונן, בשל הפחד שלא תזכה לגיבוי מהקהילה. "החילול ה' האמיתי הוא עצם קיומו של מקרה כזה ואי חשיפת הסיפור והמשך הפגיעה בחפים מפשע נוספים", אמר הרב אליהו וציין שהתורה מלאה בפסוקים המורים לפרסם מקרים בהם הפרסום לציבור יחזק את הנפגעים וייצור הרתעה. "וכל העם ישמעו ויראו ולא יזידון עוד", ציטט הרב.

הרב אליהו קרא למערכת המשטרתית ליצר מנגנון שיודע לעבוד עם הציבור הדתי והחרדי, וציין לשבח את מפקד משטרת צפת שסייע לו במקרה בצפון ואת ח"כ עליזה לביא, הפועלת בתחום קידום מעמד האישה. יחד עם זה הוסיף הרב ואמר שלא תמיד הרצון של המשטרה להעמיד לדין עומד בקנה אחד עם אינטרס לשמור על המשפחה, הבעלים הילדים. "על כן יש חשיבות גדולה שרבני הקהילות והערים יהיו מעורבים לאורך התהליך", טען הרב.

גם רב-פקד אשר מלמד, רב מחוז מרכז במשטרה, ומי שעומד מאחורי הכשרת חוקרות וחוקרים חרדים ואחראי על הקשר עם הציבור החרדי והדתי, דיבר על דרכי הפעולה לעבודה עם המשטרה. "אני קורא לכם כבר כיום לכו תצרו קשר עם מפקדי המשטרה במקומות שלכם. אמון לא בונים בשעת משבר. אנחנו טיפלו באדם שתקף למעלה ממאה ילדים ויום לפני המעצר ישבנו אצל הרב של הקהילה במקום ודיברנו איתו על הכל מתוך מערכת יחסים של אמון מוחלט וללא חשש שהמידע ידלוף. זאת מתוך ידיעה ברורה שהאדם היחיד שמסוגל יהיה לחזק את הקהילה בשלב הזה - הוא רב הקהילה. כשיש אמון במשטרה ישתפו איתכם פעולה", אמר מלמד.

רב-פקד מלמד הוסיף כי במשטרה לא מעוניינים לרוץ ולפרסם על סיפור. "כל מפקד תחנה יכול להוציא מאה סיפורים אם הוא רוצה. אבל המפקד מבין שביום שיצא סיפור המידע לא יגיע יותר. אנחנו יודעים איך לעבוד עם הקהילה החרדית והדתית ומעוניינים בעבודה איתה". מלמד סיפר גם כיצד ניתן לעקוף את החשש של הורים ומשפחות מפרסום מקרים בהם ילדיהם הותקפו "יש כיום ועדת פטור שניתן להוציא ממנה חיסיון והמערכת מעוניינת לשתף פעולה".

בסיום הכנס הודיעו הרבנים המשתתפים, כי הם מבקשים מהרבנות הראשית לישראל לקבוע קוד אתי לרבנים - מה אסור ומותר בקשר שבין הרב לנשים, והחליטו לשגר למשטרה בקשה מיוחדת להקים מערך מותאם למגזר החרדי והדתי לטיפול בפגיעות במגזרים אלו.

(צילום: דוברות)

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן