נשות הכותל קוראות להחרים את טקס הדלקת החנוכייה בכותל

ארגון נשות הכותל פנה במכתב לחברי הממשלה בקריאה להחרים את טקס הדלקת נרות החנוכה הממלכתי שנערך בכותל עד אשר יוחלט על קיום טקס הדלקת נרות מקביל בעזרת הנשים

חדשות כיפה אפרת קרסנר, כיפה 10/11/15 14:30 כח בחשון התשעו

נשות הכותל קוראות להחרים את טקס הדלקת החנוכייה בכותל
דניאל שטרית, צילום: דניאל שטרית

נשות הכותל פנו במכתב שנשלח בימים האחרונים לראש הממשלה, נשיא המדינה ואישי ציבור נוספים וקורא לממשלה להחרים את טקס הדלקת נרות החנוכה הממלכתי, כיוון שזה מתקיים דווקא בעזרת הגברים ובכך, לטענתן, מדיר את הנשים.

הדלקת נרות חנוכה בכותל מתקיימת מדי יום במהלך שמונת ימי החנוכה, בשלושה מוקדים בכותל: בעזרת הגברים, על מרפסת ישיבת אידרא ובמנהרות הכותל. בשלושת הטקסים, גברים בלבד מתכבדים בהדלקת הנרות, ביניהם: רוה"מ, שרים, ח"כים, ראש עיריית ירושלים, רבנים ועוד.

תמי גוטליב, סגנית יו"ר נשות הכותל אמרה כי "מדובר באפלייה הנובעת משיקולים זרים, ותפישות שגויות, שתוצאותיהן בפועל הן הדרת נשים מהמרחב הציבורי והשתקת קולן". במכתבה מציינת גוטליב, כי אין מניעה הלכתית משיתוף נשים בהדלקת נרות חנוכה אלא להפך: "לפי ההלכה מצוות הדלקת נרות והברכה עליהם מחייבת נשים בדיוק כמו שהיא מחייבת גברים". לשרת המשפטים, איילת שקד, ולחברות הכנסת, כותבת גוטליב בלשון אחרת ומבקשת במכתבה "לגנות את האפליה באופן פומבי" זאת לשם יצירת "שיוויון הזדמנויות לנשים בישראל וליצירת חברה צודקת ובריאה".

בין נמעני המכתב, אישי ונשות ציבור רבים. ביניהם: נשיא המדינה, ראש הממשלה, יו"ר הכנסת, יו"ר האופוזיציה, יו"ר הקואליציה, שרת המשפטים, שר הפנים, השר לביטחון פנים, חברות הכנסת, ראש עיריית ירושלים, מבקר המדינה, נשיא בית המשפט העליון, מנכ"ל משרד ראש הממשלה, מזכיר הממשלה, מפקד מרחב דוד במשטרה, מפכ"ל המשטרה, מנכ"ל הרבנות הראשית ואחרים.

גם בשנה שעברה פנו נשות הכותל לראש הממשלה נתניהו בבקשה לפעול לקידום טקס הדלקת נרות בעזרת הנשים בכותל. הבקשה הועברה לטיפולו של סגן שר הדתות דאז, הרב אלי בן דהן וממנו הועברה לרב הכותל, הרב שמואל רבינוביץ', שהשיב בשלילה לבקשה ואסר עריכת טקס מקביל בעזרת הנשים או השתתפות נשים בטקס הממלכתי.

חנה קהת, מייסדת תנועת 'קולך', אמרה לכיפה כי היא מחזקת את דבריהן של נשות הכותל :"הדרת הנשים היא ביזיון, זו ממש פגיעה בזכויות שלהן ואני לגמרי מזדהה". עוד הוסיפה קהת כי טקס ההדלקה המסורתי הוא "טקס מפלה באופן מובהק. הרי אם היינו עושים כזה דבר לאתיופים או תיירים, או כל קבוצה אחרת ודורשים ממנה לצפות מהטקס בצד, הייתה קמה צעקה גדולה. אבל לנשים מותר לעשות הכל".

מארגון נשות הכותל נמסר כי הפנייה נועדה לרתום את כולם למאמץ לשנות את החלטת רב הכותל המונע קיום טקס מקביל ,בעזרת הנשים בכותל, ובכך פוגע ביצירת מרחב שוויוני ומשתף לנשים.