משרד נולד: "משרד הפריפריה" יהיה אחראי על שכונות עוני

התפטרות דרעי בשבוע שעבר ממשרד הכלכלה, הובילה לפתיחתו של משרד ממשלתי חדש - "המשרד לקידום הפריפריה, הנגב והגליל". המשרד יהנה מתוספת תקציב של 300 מיליון שקלים ואחריות מורחבת גם על שכונות מצוקה במרכז הארץ

חדשות כיפה אפרת קרסנר, כיפה 01/11/15 16:24 יט בחשון התשעו

משרד נולד: "משרד הפריפריה" יהיה אחראי על שכונות עוני
פלאש 90, צילום: פלאש 90

בפתח ישיבת הממשלה הודיע ראש הממשלה, בנימין נתניהו כי הוא מעביר לידיו את משרד הכלכלה זאת בנוסף לתיקי החוץ והתקשורת. "אני בטוח שנמצא דרך לתת ביטוי הולם נוסף למעמדו של השר דרעי כראש מפלגה חשובה בקואליציה. הוא שר ותיק ומנוסה בממשלות ישראל" הוסיף ואמר במהלך הישיבה. דרעי צפוי להתמנות כשר האחראי לקידום הפריפריה זאת כחלק מהרחבתו של המשרד "לקידום הנגב והגליל".

השר דרעי עצמו אמר כי הוא מתפטר לאור אי ההסכמה על מתווה הגז: "אני עושה זאת בצער והסיבה היא שלא נמצאה דרך לפתור את הוצאת מתווה הגז לדרך. הודעתי מהיום הראשון במשרד הכלכלה כי לא אחתום על סעיף 52 שמשמעותו עקיפת הממונה על ההגבלים, וכשלא נמצא רוב בכנסת ללקיחת הסמכויות ממני, לא נותרה לי ברירה אלא להתפטר, כי המדינה חייבת לצאת לדרך עם מתווה הגז".

יהודה ושומרון כחלק מהפריפריה של מדינת ישראל

המשרד המורחב, אשר בתחילתו נקרא "משרד המשנה לראש הממשלה", הוקם בחודש ינואר 2005 מתוקף החלטת ממשלת ישראל, על פי מידותיו של המשנה לראש הממשלה שמעון פרס על מנת לטפל בתחומי התעסוקה והתעשייה, דיור והתיישבות, חינוך וחברה בנגב ובגליל תוך ביצוע פרויקטים מחוללי מפנה. ב-7 במאי 2006 החליטה הממשלה לשנות את שם המשרד ל"משרד לפיתוח הנגב והגליל". בהמשך הוענק המשרד לשר סילבן שלום שהחזיק בו עד לכינון הממשלה הנוכחית.

כעת המשרד משנה את שמו ומוסיף את התואר 'קידום הפריפריה ותקציביה', מלבד יישובי הנגב והגליל. לשם כך יקבל ח"כ דרעי תוספת תקציב של 300 מיליון שקלים לפעילותו של המשרד. מדובר במהלך מפתיע, שכן הפריפריה שלעצמה מוגדרת בתור יישובי הנגב והגליל, ולא בתור אזור נפרד נוסף שזקוק לתוספת משמעותית בתקציב.

בשנת 2011 פורסם כי תקציב שהיה מיועד לפיתוח התרבות באזור הנגב והגליל של המשרד, הועבר לטובת מימון היכל תרבות בקרית ארבע. כך שעוד קודם להגדרה החדשה של המשרד הופנו תקציבים גם אל מחוץ לתחומי הנגב והגליל.

אתמול נחשף בחדשות 10 כי אחיו הצעיר של השר דרעי, עו"ד שלמה דרעי, ימונה לתפקיד סגן יו"ר קק"ל. אומנם מדובר במשרה בהתנדבות, איך היא תאפשר לשלמה דרעי להיות מעורב בהקצאת תקציבי הקרן הקיימת לישראל, במקביל לעבודתו כעורך דין. רבים מתקציבי קק"ל מיועדים גם כן לטובת הנגב והגליל מה שיצור ממשק עבודה ישיר של האחים דרעי במסגרת המשרד.