עופר וינטר: לא מעניין אותי מחקירות, הערכים נמצאים מעל החוק

בשיחה בפני תלמידים התייחס מח"ט גבעתי לשעבר למבצע צוק איתן וסיפר "כשיש לי זמן אני מדבר עם ריבונו של עולם ושואל: תגיד, לאן אתה לוקח אותנו?"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 08/10/15 10:50 כה בתשרי התשעו

עופר וינטר: לא מעניין אותי מחקירות, הערכים נמצאים מעל החוק
דובר צהל, צילום: דובר צהל

יש לי שני דברים שמעניינים אותי להגן על עם ישראל, ולהחזיר את החיילים שלי הביתה. אחר כך יש את כל השיקולים האחרים, אמר לאחרונה מח"ט גבעתי לשעבר עופר וינטר בשיחה בפני תלמידים.

בשיחה, שחשף ישי פרידמן בשבועון 'שביעי', התייחס וינטר למבצע צוק איתן ולחקירות המצ"ח שבאו בעקבותיה. "אני לא יודע כמה חקרו אצלי ואצל יחידות", אמר וינטר. "חיילים שואלים אותך: אני אלך לחקירה או לא אלך. האמת - לא מעניין אותי. אני שליח ציבור, אני מרגיש כשליח ציבור. אני שמח למלא את המשימה שלי. יש לי שני דברים שמעניינים אותי, אחד זה לנצח - להגן על עם ישראל. שניים, להחזיר את החיילים שלי הביתה. אחר כך יש את כל השיקולים האחרים, ויש הרבה שיקולים, אבל אני פועל ברמה הערכית הכי גבוהה והערכים הם לפני החוק. הערכים הם ברמה אחת, גבוהה יותר, מעל החוק. החוק זה ה'לבל' התחתון, זה המינימום הנדרש. אולי משפטנים יחלקו עלי, אבל במקום המשפט אין צדק".

"הסיפור בעזה, לא היה איום קיומי על מדינת ישראל", הוסיף וינטר. "הפלסטינים לא חשבו שהם יכולים לכבוש את מדינת ישראל, מקסימום לעשות נזק, להרוג אנשים, אבל הם לא חשבו שהם יכבשו את מדינת ישראל. מה כן? הרבה הפחדה. החמאס למד טוב טוב את עם ישראל בתקופה הזו, והם ניסו להפחיד אותנו עם חיילים הרוגים, מלכודות, מטעני חבלה ומטעני תופת וירי טילים על מדינת ישראל וחטיפת חיילים. מפחיד אותנו שיחטפו חיילים, נכון? חייל אחד נחטף ומדינה שלמה בחיל ורעדה. אני חושב שלקחנו ברצינות את ההפחדות של חמאס, אפילו נבהלנו. אני לא אומר את זה בזלזול חלילה.

וינטר חשף כי למרות היותו מח"ט בלבד, הוא נדרש להציג לקראת סוף המבצע תכניות מול ראש הממשלה, ואמר כי לתחושתו היה צורך לחזק את הדרג המדיני.

"בסוף, נדרשתי כמח"ט להציג תכניות מול הרמטכ"ל, שר הביטחון וראש הממשלה. ממתי מח"ט.. לא ידעתי בכלל שאנחנו צריכים להציג תכניות מול ראש הממשלה, אבל הייתה לי הרגשה שאנחנו עושים את זה כדי לחזק את הדרג למעלה, לומר לו שאנחנו מסוגלים. זה לא משהו שאנחנו לא נצליח להתמודד. נצליח להתמודד עם זה. הייתה תחושה שאנחנו מאמינים לאויב: 'כאן תהיה קבורתכם'. תבואו, נשחט ונהרוג. חמאס התכונן היטב למשחק הזה", אמר וינטר.

לדברי וינטר, במהלך המבצע גורם בכיר דרש ממנו להירגע ולא להוציא מסרים חריפים לחמאס. "כשאני באמצע המלחמה נתנו לי פקודה להכניס שלושה כתבים", סיפר. "חשבתי להעביר מסר לחמאס, שיראה מי שיראה, ואמרתי אם רק יורידו לנו את ה'אמברקס' אנחנו נגיע עד הים ויכול נוכל. שלחו לי מהר מאוד מסר מ'בכיר מאוד': 'תגידו לעופר שמהר מאוד יירגע' כי הוא מוציא את הדרג הבכיר מטומטמים, חלשים, לא יודע. לא חשבתי לרגע להעביר ביקורת לדרג מעלינו אלא בסך הכל להעביר מסר לחמאס שלא הם עוצרים אותנו אלא הדרג מעלינו, ואם ישחררו לנו- ניתן להם סטירה כזאת חזקה".

עוד התייחס וינטר לטענות שעלו נגדו בתחילת המבצע ולטענות כי הוא משיחי. "אני לא סומך על שום נס. כשאני מכין את הכוחות למלחמה אני עסוק בפרקטיקה, באימון, בהכנת האמצעים והנשק הכי טוב", אמר אך הוסיף: "כשיש לי זמן אני מדבר עם ריבונו של עולם ושואל: תגיד, לאן אתה לוקח אותנו? מלחמת לבנון השניה, שכולנו יצאנו ממנה עם שריטות ותחושות קשות של הפסד ושיד שמאל לא יודעת מה ימין עושה, התחילה בי"ז בתמוז. ואני משחזר ואומר: תגיד, אתה שוב מכניס אותנו לאותה סיטואציה, בו תתחיל קצת יותר מוקדם. כמפקד עם אחריות אני מסתכל גם על דברים אחרים. האם אני הוזה או חולים? לא, אני אדם מאמין".