פסק דין יוצא דופן: האב מוסלמי, בנותיו יגדלו כיהודיות דתיות

בית המשפט העליון קבע כי משפחת אומנה דתית, שקיבלה תאומות שאביהן הביולוגי מוסלמי, תקבע את אורחות חייהן. אביהן הביולוגי יוגדר אפוטרופוס של כבוד ויוכל לראות אותן פעם בשבועיים

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 07/10/15 18:26 כד בתשרי התשעו

פסק דין יוצא דופן: האב מוסלמי, בנותיו יגדלו כיהודיות דתיות
פלאש 90, צילום: פלאש 90

בית משפט העליון קבע בהחלטה יוצאת דופן כי ערבי מוסלמי שנולד בשכם ישמש כאפוטרופוס של בנותיו התאומות בנות ה-5 אך משפחת האומנה הדתית תחליט מה יהיה אורח חייהן, כך התפרסם ב-ynet.

התאומות נולדו לאב מוסלמי ולאישה יהודייה מעורערת בנפשה, שלאחרונה שלחה יד בנפשה. ימים ספורים לאחר הלידה, ב-2010, נמסרו התאומות לידי משפחת אומנה שומרת תורה ומצוות, אשר ביקשו בהמשך לאמץ את הילדות אך בקשתן לא נענתה בשל דרישת האב להמשיך ולשמש כאפוטרופוס שלהם.

בשנת 2013 ביקש היועץ המשפטי לממשלה להכריז על התאומות כברות אימוץ, אך בית המשפט לענייני משפחה קבע כי אין עילת אימוץ, והעניק למשפחת האומנה אפוטרופסות על התאומות יחד עם האב הביולוגי. משפחת האומנה ערערו על ההחלטה לבית המשפט העליון, שם קבע מומחה מטעם בית המשפט כי אומנם לאב הביולוגי יש יכולות הוריות מסוימות, אך אין באפשרותו לתת מענה לכל צרכי התאומות. המומחה המליץ בנוסף לשנות את שם המשפחה של הילדות לזה של משפחת האומנה.

בית המשפט קבע אתמול (ג') כי האב ימשיך להיות אפוטרופוס מתוך שמירה על כבודו, אך את ענייני הגידול השוטף, כולל אורחות חייהן, יקבעו הורי האומנה שיוגדרו אפוטרופוסים עם סמכויות נרחבות. בית המשפט קבע כי מדובר יהיה ב'אומנה חזקה', מושג חדש שמשמעותו אומנה לטווחה ארוך שאינה אימוץ.

בהחלטה נקבע כי ההורים יקבעו את אורחות חייהן של התאומות באופן כמעט מלא, אך יאלצו להתייעץ עם האב הביולוגי בנושאים יוצאי דופן כגון ניתוחים. בכך הפך בית המשפט העליון את החלטת בית המשפט לענייני משפחה, שקבעו כי משפחת האומנה תצטרך להתייעץ עם האב הביולוגי באשר לנושאים יום יומיים כדוגמת חינוך, בריאות ועוד.

עוד הוחלט כי הבנות ישנו את שם המשפחה שלהן שיכלול גם את שם משפחת הורי האומנה, ושהחינוך שיקבלו יהיה במסגרת ממלכתית דתית.

"לא אחת נזדמן לנו לומר, כי תיקי האימוץ הם אולי הקשים ביותר שבהם יש להכריע, לעתים עסקינן במצבים קורעי לב שבהם "כולם צודקים", ואין פתרון אופטימלי שלא יותיר לב שבור", קבע השופט אליקים רובינשטיין בפסק הדין.