הצלמת שהעמידה את השמאל במקום

הצלמת רבקה נרקיס החליטה שלא לתבוע את כלי התקשורת על השימוש ללא רשות בתמונתה של חברתה האישית, נעמה הנקין הי"ד, אך מתברר כי היא לא מוותרת לכולם

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 06/10/15 17:29 כג בתשרי התשעו

הצלמת שהעמידה את השמאל במקום
צילום: רבקה נרקיס, צילום: צילום: רבקה נרקיס

תמונתה של נעמה הנקין הי"ד פורסמה בכל רחבי הרשת בנסיבות המצערות אך למרות זאת הצלמת שמחזיקה את זכויות היוצרים על התמונה, רבקה נרקיס, החליטה כי למרות שעל פי החוק היא יכולה לממש את זכותה לתבוע דמי שימוש על התמונה ולפעול כנגד כלי התקשורת שהשתמשו בתמונה ללא תשלום, ללא רשות ובחלק גדול מהמקרים אף ללא קרדיט מינימלי. למרות החלטתה זו היא החליטה כי ככל הנראה היא תגיש תביעה כנגד פעיל השמאל הקיצוני, יגאל סרנה, שעשה שימוש בתמונה בדף הפייסבוק שלו והשווה בין הנקין לבין הפלסטינית שנורתה במחסום לפני כמה ימים.

נרקיס שהייתה חברה אישית של הנקין סיפרה בשיחה ל'כיפה' כי התמונות נוצרו כעבודת סטודיו עבור הנקין. היא הוסיפה כי למרות שהיא פועלת בצורה מסודרת מאד ותמיד מחתימה את לקוחותיה על סעיף שמותיר בידיה את זכויות היוצרים של התמונות אותן צילמה היא מעולם לא הפעילה סעיף זה כנגד אף אחד, "גם במקרים שעשו שימוש בתמונות שלי שלא כדין בחרתי לוותר ולא לתבוע את המעורבים בכך, אך השימוש המדובר של סרנה הוא בעיניי פגיעה חמורה בחברתי נעמה ועל כך איני מוכנה לשתוק", היא אומרת נחרצות.

לדבריה, פנו אליה כאלו שעוסקים בשמירה על זכויות יוצרים של צלמים והציעו לה לתבוע על השימוש בתמונה, "במקרה הנוכחי אין לי רצון למצות את זכויותיי מול מי שהשתמש בתמונתי כדי להרעיד את האדמה על הירצחה של נעמה. אני מרוצה מכך שהתמונות שלי משמשות כדי להכיר לציבור כולו את האור המיוחד של נעמה, ודווקא פה לא מתאים לי להיאבק על זכותי המוסרית", אומרת נרקיס שכאמור הייתה חברה אישית של נעמה.

"כמי שגדלה ביישוב שבה גרה משפחת הנקין בעבר, כמי שחוותה על בשרה את הפחד מהטרור המשתולל בכבישים שמעבר לקו הירוק, כמי שרואה בחיילי צה"ל גיבורים שמגינים עלינו, אני לא יכולה להשלים עם השימוש בתמונה שלי כדי לדחוף אג'נדה שכל-כך חורה לי", הגיבה נרקיס כאשר ראתה את הפוסט של סרנה. "סרנה דילג על חובתו לקבל את רשותי לשימוש בתמונה לא מתוך צערו הרב על הירצחה של נעמה. הוא דרס בציניות וברגל גסה את רכושי בדרכו לפגוע בכבוד חיילי צה"ל, על חשבונה של נעמה ועל שימוש כזה אני מעוניינת לתבוע את סרנה", הוסיפה נרקיס.

בתגובה ל'כיפה' אמר יגאל סרנה כי הוא השתמש בתמונה בתום לב מתוך אתר וואלה כאשר לא ניתן באתר קרדיט לתמונה. לדבריו הוא אינו מסכים עם כך שנרקיס מעוניינת לתבוע אותו רק בשל העמדה שהביע ולא בשל השימוש בזכויות היוצרים עליהם הכריזה שהיא אינה מעוניינת לתבוע, אך למרות זאת הוא מתכוון למחוק את התמונה בשל דרישתה של נרקיס.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן