רבנים: אסור להומו דתי לטבול במקווה בערב יום כיפור

בתשובה לשאלה בנושא, ענו הרבנים כי אסור להומו דתי לטבול במקווה בערב יום כיפור מחשש למשיכה כלפי הטובלים, והציעו: טבלו ביום אחר או בים

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 16/09/15 10:21 ג בתשרי התשעו

רבנים: אסור להומו דתי לטבול במקווה בערב יום כיפור
אילוסטרציה: uri Lenz, פלאש 90, צילום: אילוסטרציה: uri Lenz, פלאש 90

אסור להומו דתי לטבול במקווה בערב יום כיפור, קובעים רבנים בתשובה לשאלה בנושא באתר 'כמוך - הומואים דתיים אורתודוקסים'.

לקראת החג, נשאלו הרבנים בידי גולש אלמוני, “כשאני הולך למקווה אני רואה כל מיני מראות, ואני תוהה אם נכון שאלך לטבול. האם נכון שכל ההומואים לא ילכו לטבול? האם זו מצווה הבאה בעברה או טובל ושרץ בידיו (בעיניו)? יש לחץ חברתי ללכת, ואם לא אלך זה ייראה מוזר. לא שזו סיבה למה כן ללכת, אבל זו עוד התמודדות".

התשובה של רוב הרבנים הייתה חד משמעית: אסור להומו דתי לטבול במקווה יחד עם גברים אם הוא נמשך אליהם, אך יחד עם זאת יש פתרונות אותם ניתן לבצע על מנת להימנע מהבעיה.

"טבילה בעיוכ"פ היא רק מנהג ולא חובה. אני אישית לא טובל בעיוכ"פ, על פי דרכי לא לחשוש למנהגים שאין להם מקור בחז"ל", הבהיר הרב ארלה הראל והוסיף, “לעצם העניין - אם ראיית גברים בערום גורמת לאדם הרהור עבירה, הרי אסור לו להחשף לה, וזה פשוט. לכן במקרה כזה עדיף לא לטבול. אבל יש פתרונות טכניים - להגיע מוקדם בבוקר לפני כולם, ללכת לים לבד (בזהירות!!!) וכד'. לדעתי אף אחד לא צריך לדעת בדיוק מה אתה עושה - מה אתה צמוד לחבריך 24 שעות בעיו"כ?!”.

"נקודת המוצא היא שגם אתה זכאי וחייב לטבול בערב יום הכיפורים”, ענה הרב יובל שרלו. "מזה שאנו מוצאים אפילו שיטות גאונים שמברכים על טבילה זו (אם כי זה לא נהוג הלכה למעשה) הדבר מלמד עד כמה טבילה זו משמעותית, ועד כמה רצוי מאוד שאדם יטבול ביום הכיפורים. זו נקודת מוצא הרלוונטית גם להומואים, והם כאמור זכאים וחייבים בטבילה זו. לא הלחץ החברתי הוא המניע, ולא ההתמודדות הזו, אלא החשיבות של כניסה ליום הכיפורים בטהרה".

"אם אתה חש שזה גדול עליך, והדבר גורם לך לנזק רוחני גדול - אז אתה "אנוס", ואל תלך לטבול. כמובן שכדאי קודם כל לנסות במישור הטכני (לבוא מוקדם מאוד; מגבות וכדו'), אבל לעולם לזכור כי הטומאה הרוחנית חמורה מחובת הטבילה הזו, ועל כן - אם זה בלתי אפשרי, אל תלך", הוסיף הרב שרלו.

"אני מבין את ההתלבטות שלך, ואת לבך הישר המבקש חיי טהרה וחיי חברה גם יחד", ענה לשאלה הרב ברוך אפרתי. "הטבילה בערב יו"כ לדעת הרמ"א היא מטעם טהרת קרי, ולפיכך לא יתכן ללכת לטבילה כזו בעוד היא עצמה מעוררת את היצר של טומאה זו, הלא זהו טובל ושרץ בידו".

"אף בכל השנה, עליך להקפיד שלא להתקרב למראות לא צנועים של גברים המעוררים את היצר שלך, כגון מקוה, ולהקפיד בזה. וכפי שפסק הב"י שלא יתייחד גבר עם גבר, והסבירו נושאי כליו (הב"ח ואחרים) שזהו במקום ששכיחא משכב זכר. וכן אצלך ששכיחא היצר עליך לגדור גדירות מן החטא.

"בעלי נטייה הפוכה לא יטבלו במקוה בו גברים מורידים בגדיהם, אלא ילכו כמה ימים לפני יו"כ למקוה או למעיין, ללא העומס אלא ביחידות כפי האפשר. אין זה בולט אם לא תלך, יש רבים איסטנסים שאינם טובלים במקוה מפאת הלכלוך שיש לפעמים, וחבריך יחשבו שאתה אחד מהם וכדומה. חזק ואמץ בדרכך לשמור צניעות ביצר הכפול שיש בקרבך, אשריך שכך תגיע ליום הדין והרחמים", ענה הרב אפרתי.

הרב רונן לוביץ ענה אף הוא והסביר כי "אכן, טבילה בערב יום הכיפורים היא מנהג מקובל וחזק, וזהו היום היחיד בשנה שטבילת גברים בו מוזכרת בראשונים ובשולחן ערוך

השיקול שאתה מעלה אף הוא רב משקל ללא ספק. אולם נראה לי שאפשר לקיים את המנהג מבלי להיתקל בבעיה שציינת אם על ידי טבילה בים או במעיין, ואם על-ידי הגעה למקווה ממש עם פתיחתו, כך שתקדים את כל הטובלים”.

אם גם אפשרויות אלה אינן ישימות עבורך, עליך לשקול על סמך ההיכרות שלך עם עצמך האם עדיף בכל זאת לטבול, או שתספק בהעראת ט' קבין מים, שהיא אפשרות לגיטימית המוזכרת ברמ"א. אציין שטבילה בבריכת שחייה נחשבת כדרך מהודרת של העראת ט' קבין. כך או כך בעניינים אלה של מנהגי טהרה חשובה ביותר היא הכוונה והגשמת המטרה, ולא הביצוע הטכני של הפעולה, ולאור זאת צריך כל אחד להכריע", הוסיף הרב לוביץ.