בג"צ לא ידון בהעברת בתי הדין ממשרד המשפטים למשרד הדתות

תנועת אמונה נאלצה למחוק עתירה כנגד העברת בתי הדין ממשרד המשפטים לידי המשרד לשירותי דת בשל ההבנה שבית המשפט לא מתכוון להתערב בנושא

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 02/09/15 16:57 יח באלול התשעה

בג"צ לא ידון בהעברת בתי הדין ממשרד המשפטים למשרד הדתות
פלאש 90, צילום: פלאש 90

תנועת אמונה נאלצה למחוק את העתירה לבג"צ נגד העברת בתי הדין למשרד לשירותי דת לאחר שבית המשפט רמז כי הוא אינו מתכוון להתערב בנושא ובכוונתו לדחות את העתירה.

כזכור בעבר כאשר המשרד לענייני דת פורק בשנת 2004 ועוד קודם לכן כל בתי הדין הדתיים כולל בתי הדין השרעיים שהיו מטופלים על ידי המשרד לענייני דת עברו למשרד המשפטים כמות שהן. מאז ועד היום הנושא היה מצוי באחריות משרד המשפטים בהחלטת הממשלה לפני כחודשיים הועברו בתי הדין הרבניים חזרה למשרד לשירותי דת בהתאם להסכם הקואליציוני.

כחלק מההסכם הקואליציוני גם הוחלט שיו"ר הוועדה למינוי הדיינים יהיה שר שראש הממשלה יחליט עליו כפי שבסוף אכן עושה יובל שטייניץ ולא שרת המשפטים או השר במשרד לשירותי דת. בעקבות זאת הוגשה על ידי תנועת 'אמונה' עתירה בטענה שהמשרד לשירותי דת נמצא תחת שליטה חרדית והוא מתעלם מנשים וכן נטען מדוע העבירו למשרד לשירותי דת רק את בתי הדין היהודים ולא את שאר בתי הדין הדתיים. כמו כן, נטען כנגד העובדה ששרת המשפטים לא מכהנת בראשות הוועדה למינוי דיינים כפי שהיה בעבר.

במשרד לשירותי דת טענו בתגובה כי מדובר בהחלטת ממשלה ובית המשפט לא אמור להתערב בנושא. ואכן בית המשפט לא הוציא צו ביניים כדי לעצור את המעבר ובכך רמז כי הוא מתכוון לקבור את העתירה.

ביום שני היה אמור להיות דיון בבג"צ, פרופ' אביעד הכהן שמייצג את אמונה ניסה לדחות את הדיון אך נשיאת בית המשפט העליון השופטת מרים נאור החליטה שהדיון לא ידחה ובכך רמזה שהיא רוצה לסגור את הסיפור.

באמונה הבינו כי אין סיכוי לעתירה והם ביקשו למחוק אותה ללא הוצאות, המדינה הסכימה לכך והעתירה נמחקה.

פרופ׳ אביעד הכהן, ב״כ העותרת הסביר ל'כיפה' את פשר בקשת מחיקת העתירה: "בג״ץ לא נעתר לבקשתנו ונמנע מהוצאת צו ביניים שימנע את העברת הטיפול בבתי הדין למשרד הדתות. כתוצאה מכך המהלך אושר בממשלה ובכנסת ולנוכח מתחם ההתערבות הצר של בגץ בהחלטות הכנסת לא ראינו מקום להמשיך בדיון בעתירה. יש לקוות שמהלך זה לא יפגע במינוי דיינים שיהיו קשובים לציבור ומעורים בו ובמיוחד ימצאו פתרון למסורבות הגט".

יו"ר אמונה, ליאורה מינקה אמרה בתגובה ל'כיפה', "אנחנו הבנו שלא הולכים לדון על ההעברה שכבר התבצעה בפועל והבנו שבית המשפט לא יבטל את העניין. בעתירה היו שני חלקים האחד שעסק כאמור בהעברת בתי הדין למשרד לשירותי דת והשני עסק בפוליטיזציה של מינוי הדיינים וכיוון שלא נעשה בינתיים כלום בנושא אין לנו מה לטעון לגביו ואנו נמתין קודם למינויים לראות האם המינויים יהיו תקינים".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן