חילולי השבת בעבודות הרכבת בתל אביב צפויים להמשיך

עבודות הרכבת הקלה בתל אביב צפויות להימשך שנים ארוכות חלקן צפויות לגרום לחילולי שבת נוספים מידי שבת ובאופן קבוע

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 01/09/15 11:37 יז באלול התשעה

חילולי השבת בעבודות הרכבת בתל אביב צפויים להמשיך
flash90, צילום: flash90

העבודות לפינוי הריסות גשר מעריב שנעשו בשבת וגררו מחאה ציבורית של המפלגות הדתיות שטענו שניתן היה להמתין עד לאחר השבת, הן רק חלק קטן מחילולי השבת הצפויים במהלך חפירת המנהרה לרכבת הקלה בתל אביב.

הקבלנים שעוסקים בבנייה מסבירים כי לצורך החפירה מופעלת מכונת ה-TBM, מכונת כרייה באורך 150 מטר המצוידת בראש קידוח שקוטרו 7 מטרים עד 14 מטרים ומשקלו יכול להגיע ל-4,000 טון. בדומה לחפרפרת ענקית, המכונה מתקדמת בקצב של 15 מטר ביום בממוצע. בד בבד עם התקדמותה מצפה המכונה את דפנות המנהרה ואת קירותיה בלוחיות בטון מזוין. מלבד הרעש הרב שהעבודות צפויות ליצור שכן בפתח כל מנהרה מציבים מאווררי ענק שמחדירים למנהרה אוויר ויוצרים רעש אדיר, ישנה בעיה נוספת שכן המכונה צפויה לעבוד ברציפות 24 שעות 7 ימים בשבוע.

"הרעש, הרעידות וההפרעה לתנועה צפויים להתקיים בשלבי העבודות הראשונים. אחרי שהמכונה נכנסת לפעולה, היא פועלת 24 שעות ביממה, 7 ימים בשבוע. והיא עושה זאת בשקט יחסית", אומר ל'גלובוס' אייל גבאי, מנכ"ל חברת אלקטרה תשתיות חופרי השרון. הוא מסביר כי המכונה תפעל גם בשבתות, "זו מכונה שלא עוצרים אותה. אלא אם כן יש תקלות".

מבחינת הקבלנים העוסקים בחפירה תתעורר בעיה כאשר המנהרה תגיע לשטחה של בני ברק, בה מתוכננות להיבנות שתי תחנות. גבאי מסביר כי "אם בני ברק לא תאשר לקבלן לעבוד בשבתות, ייתכן שלא נוכל לעשות זאת. כמובן, יהיו לכך השלכות". כשככל הנראה מדובר בעלויות גבוהות של הפעלה מחדש של המכונה ואיבוד זמן.

מנת"ע נמסר: "עבודות ה-TBM בשבתות ובמועדים נעשות וייעשו על פי חוק".