למרות הבקשות: לא ישונה שמו של הרחוב לשמו של הרב עובדיה

התושבים החרדים של רחוב אלוף שמחון בעפולה ביקשו לשנות את שמו לזכרו של הרב עובדיה אך נתקלו בהתנגדות זועמת של משפחתו של שמחוני

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 01/09/15 09:24 יז באלול התשעה

למרות הבקשות: לא ישונה שמו של הרחוב לשמו של הרב עובדיה
cc by Alloni, צילום: cc by Alloni

ועדת השמות של עיריית עפולה קיבלה לאחרונה בקשה לשנות את שם הרחוב הקרוי על שמו של האלוף אסף שמחוני ז"ל לרחוב הרב עובדיה יוסף ז"ל. אלא שבמשפחתו של האלוף זעמו על כך, במקביל התברר שהמהלך דורש את אישורה של ועדת שרים וכי אין בסמכותה של ועדת השמות להחליף שמות של רחובות שנקראים על שם אנשים. עקב כך בוטלה לבסוף ההחלטה, כך דווח ב'ידיעות העמק'.

הסיבה לבקשה לשינוי השם היה השינוי בשנים האחרונות בצביונו של הרחוב. מרבית האוכלוסייה שבו היא חרדית. התושבים חרדים המתגוררים ברחוב הם אלו שהגישו בקשה לוועדת השמות של עיריית עפולה לשנות את שמו על שם הרב עובדיה יוסף.

הבקשה, שהונחה על שולחנה של הוועדה לפני שנה וחצי, נדונה רק לאחרונה וההחלטה על השינוי התקבלה פה אחד. אולם רגע לפני השינוי הרשמי החלו לזרום לעירייה התנגדויות. אחת מהן הייתה של משפחת האלוף שמחוני שזעמה על הרעיון.

"מדובר במחטף שנעשה בצורה בלתי-תקינה וזה פגע בנו מאוד", אמר ל'ידיעות העמק' בנו של שמחוני. "זו חוצפה שאין כדוגמתה. נעשה מעשה שלא ייעשה. רוצים לקחת מהרחוב את שמו של האדם שבזכותו דיירי הרחוב גרים בו".

"אבא שלי הגן על העמק כולו ועל עפולה וסביבתה במלחמת העצמאות, ולי נראה כאילו לא מעריכים את תרומתו לתקומת המדינה. נראה שכולם השתגעו ונפלו על הראש. לא מספיק לנו שהנושא הוקפא: אני דורש מהעירייה להגיש בקשה מסודרת ורשמית למשרד הפנים לביטול הבקשה הקודמת ולהשבת שמו של אבי לרחוב באופן רשמי" אמר בנו של שמחוני, יואב.

בבדיקה מחודשת שביצעה עיריית עפולה עלה שאכן אין בסמכותה של ועדת השמות העירונית לשנות שמות רחובות הקרויים על שם אנשים. שינוי שם רחוב הקרוי על שמו של אדם מצריך את אישורה של ועדת שרים, מה שלא נעשה במקרה זה. בשל כך בוטלה ההחלטה.

הרב שלמה ויצמן, המשמש כרב השכונה וכמנהל מחלקת הנישואין במועצה הדתית עפולה, היה זה שריכז בעבור התושבים את הבקשה לשינוי שם הרחוב. "היות שאופיו של הרחוב השתנה ומאיישת אותו אוכלוסייה חרדית, פנו אליי התושבים המתגוררים בו מתוך כוונה להנציח את שמו של הרב עובדיה אחר כבוד. לא שרצינו חלילה למחוק את זכרו של האלוף שמחוני. בסך הכול רצינו להתאים את שם הרחוב לאופייה של האוכלוסיה. כעת, משזה בוטל, נבקש הנצחה ברחוב אחר", אמר הרב ויצמן.

מעיריית עפולה נמסר בתגובה: "מבדיקה ראשונה שערכנו נראה לכאורה שלא התקיימו כל התנאים המוקדמים לאישור השינוי. ראש העירייה יצחק מירון הודיע כי בכוונתו להזמין ללשכתו את בני משפחתו ובניו של האלוף שמחוני, יואב ויפתח, כדי להבהיר להם את כוונתו לפעול לתיקון ההחלטה שנתקבלה בתום לב, תוך שמירה על כבודו של האלוף שמחוני, ממקימי צבא ההגנה לישראל".

יו"ר ועדת השמות בעירייה וראש סיעת ש"ס במועצת העיר, צורי כהן, אמר: "הוועדה התכנסה בעקבות בקשת תושבי הרחוב. מראש, כדי לשמור על כבוד האלוף, מצאנו חלופה ברחוב שמתחת הכולל בתי קרקע, בית ספר אלומות וה'ספורטק'. לא הייתה כוונה לפגוע בכבודו של האלוף ובמשפחתו. אני מתנצל על עוגמת הנפש שנגרמה".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן