בעקבות החלטת בג"צ: האם ציפי חוטובלי תמונה לשרת החוץ?

בית המשפט העליון קבע כי ליצמן לא יוכל לכהן כסגן שר במעמד שר. המשמעות: ככל הנראה ליצמן ימונה כשר, וייתכן שגם חוטובלי

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 23/08/15 21:26 ח באלול התשעה

בעקבות החלטת בג"צ: האם ציפי חוטובלי תמונה לשרת החוץ?
ליטל פרי, לע״מ, צילום: ליטל פרי, לע״מ

בית המשפט העליון קבע היום (א') בפסיקה דרמטית כי סגן שר הבריאות יעקב ליצמן לא יוכל לשמש כסגן שר במעמד שר, זאת בתשובה לבג"צ בנושא שהגישה מפלגת יש עתיד.

בעקבות ההחלטה, מעריכים ביהדות התורה כי מועצת גדולי התורה תחליט בצעד חריג לאשר לליצמן לכהן כשר, לאחר יותר מ-60 ללא שר חרדי בממשלה. האחרון ששימש בתפקיד שר מטעם המפלגה היה יצחן מאיר לוין, שר הסעד בממשלה הראשונה.

במסגרת ההחלטה, בהרכב מורחב של חמישה שופטים, קבע בג"צ כי ישראל חייבת שר בריאות והוציא צו הקובע כי על ליצמן לסיים את תפקידו תוך חודשיים, תוך שהשופטים מבהיכים כי "הוא כמובן יוכל להתמנות לכהונת שר הבריאות ככל משפטה וחוקתה"

השופט אליקים רובינשטיין מתח ביקורת על כך שליצמן התעקש להתמנות לתפקיד סגן שר. "נשגב מבינתנו מדוע לא עשה ליצמן מעשה וגאל את העתירה המביכה מן הצורך בהכרעה, וזאת על-ידי הצטרפות לממשלה כשר ובא לבריאות העם גואל", כתב.

השופטים קבעו כי המוסד של סגן שר במעמד שר אינו חוקי ואינו עומד בתנאי חוק יסוד הממשלה. "על כן, תחת שתהא בריאות אזרחי ישראל בסמכות ובאחריות אמיתית של שר, נבנה מנגנון פתלתל ב"מתווה", וללא שיישמע גם קולם כראוי וכיאה כשליחי ציבור ליד שולחן הממשלה", כתב השופט רובינשטיין.

החלטת בג"צ הינה רק חלק מפסק הדין, כשהחלק השני עוסק באפשרות של ראש הממשלה לכהן כשר וכרה"מ במקביל. אם בג"צ יכריע כי נתניהו לא יוכל לכהן גם כשר, המרוויחה הפוטנציאלית הינה סגנית שר החוץ ציפי חוטובלי, אשר בפניה יעמדו שתי אפשרויות - הראשונה הינה התפטרות מהתפקיד בשל הכרעת בג"צ והשניה, שנתניהו ימנה אותה לתפקיד שרת החוץ, אחד התפקידים הבכירים ביותר בממשלה.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן