הרב סתיו משיב אש: להסתה יש מחיר

בראיון ל"כיפה" תוקף הרב סתיו את המשתלחים בו, ועונה גם לתוקפים מהציונות הדתית: "לא נעים להם לצאת נגד ענק בתורה כמו הרב רבינוביץ ולכן הם משמיצים אותי. שלא יאמרו אחר כך שמדובר בעשב שוטה. להסתה יש מחיר"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 13/08/15 16:55 כח באב התשעה

הרב סתיו משיב אש: להסתה יש מחיר
פלאש 90, צילום: פלאש 90

הרב דוד סתיו משיב אש למתנגדיו ותוקף בחריפות את העיתונים החרדיים ואת התוקפים מהציונות הדתית. בראיון ל'כיפה' הוא תוקף את הכותבים נגדו, ביניהם העיתונים החרדים 'יתד נאמן', 'המודיע', 'בקהילה' ו'יום ליום', אשר התחרו בהשמצות חריפות נגדו.

"אני לא מופתע", הוא תוקף. "אנחנו זוכרים איך התייחסו לרב קוק, אותו עד עצם היום הם לא מזכירים אותו בכתבייהם חלילה שמא מישהו ילמד ממנו, אנחנו זוכרים איך התייחסו לרב גורן, לציבור הדתי לאומי ואל כלל הרבנים של המגזר, איך התייחסו לרב עובדיה יוסף", הוא עוקץ את עיתון 'בקהילה' שציטט בשער המגזין את דבריו של הרב עובדיה נגד הרב סתיו. עם זאת, מבקש הרב סתיו לומר בצורה ברורה, "זה לא הציבור החרדי, אפילו לא כל הרבנים החרדיים. אני מקבל כל הזמן טלפונים, סמסים ומיילים מאנשים בעולם החרדי שמביעים זעזוע מצורת השיח הזו. ברור לי שרוב הציבור רוצה לנהל את השיח בצורה מכובדת".

"ערב ראש חודש עוסקים אנשים בלכלוך על בסיס אישי", ממשיך הרב סתיו ותוקף. "זה נכון גם ביחס לכותבים החרדיים וגם לכמה מהכותבים החרד"לים, מכיוון הר המור. לא נעים להם לומר שהם יוצאים נגד ענק בתורה כמו הרב רבינוביץ ובצר להם הם משמיצים אותי. הם הפכו אותי למטרה. הרב רבינוביץ אמר לי שהוא מצטער שהוא הכניס אותי לעניין, אבל הוא לא צריך להצטער. יש לי זכות להיות שותף במהלך ההיסטורי הזה שהוא מוביל עם בכירי הרבנים בציונות הדתית. אין לי שום כוונה להתנצל על כך".

"חשוב להבין שלהסתה יש גם מחיר", ממשיך הרב סתיו. "אחר כך שאף אחד לא יאמר שזה עשב שוטה, שלא התכוונו. התכוונתם. הסתה זו הסתה. רוצים להיאבק עניינית? זה לגיטימי וזו דרכה של תורה. אבל כשמתחילים להפיץ ברמה האישית, שחוזרים שוב ושוב שמישהו מסוכן כנראה שמישהו בסוף יבין שצריך לפגוע בו. אפשר לומר שההחלטה לא נכונה, וברוך השם יש לנו רבנים גדולים שיודעים לומר את הדברים הנוקבים בעיניים בצורה יפה מאוד ומכובדת. אף אחד לא חושב שהרב דרוקמן בעד הצעד הזה, אבל הוא אומר את הדברים מתוך כבוד, ובלי לדבר על בני אדם אלא על נושא".

"צריך לנהל את הויכוח בכל עצמתו, אך ללא הסתה או שקרים. מי שמסית ברמה האישית צריך לדעת שהוא לא יוכל לצאת נקי כאשר מישהו יתרגם את זה, וגם אם לא. הוא לא יוכל להסתתר מאחורי האמירה 'בסך הכל ניהלתי ויכוח' אנחנו מבחינתנו נמשיך בדרכנו. אנחנו יודעים ומשוכנעים שרוב החברה הישראלית מאחורינו, וגם אלו מהציבור החרדי והחרד"לי שלא מאחורינו, נקעה נפשם מהשמצות והסתות. נמשיך לפעול למען כלל ישראל ונקשיב לכל ביקורת עניינית. כל ביקורת ותקיפה מלוכלכים אינם בשיח הזה, נמשיך להיות נעלבים ואינם עולבים".

הרב סתיו משיב לראשונה לטענות כי הוא מעוניין להקים רבנות חלופית מאחר שלא נבחר לתפקיד הרב הראשי. ראשית, הוא אומר, הוא אינו חבר בבית הדין אלא רק תומך ביוזמה. "אני לא קשור לבית הדין הזה. בבית הדין יושב הרב רבינוביץ, הרב מדן, אבל לא שמעתי שתקפו אותם. אם הייתי מקים משהו אפשר היה אולי לומר את הטענה הזו, אבל אני לא יזמתי את התהליך. הרב רבינוביץ התמודד בבחירות? אני לא מבין את הטענה הזו".

"ונניח לצורך העניין שאדם הפסיד בבחירות, אסור לו לבקר את הממשלה?", ממשיך הרב סתיו ותוקף. "בוודאי שכל אחד צריך להתנהל בהתאם לכללים הדמוקרטיים, אבל זה אומר שאסור לבקר? הם לא רוצים להתמודד עם השאלות ולכן הם מסיתים את הדיון. אז מה אם הפסדתי?! אמרתי למישהו שיתמוך בי בגלל הבחירות? בגלל שהפסדתי אני כבר לא יכול לדאוג לעם ישראל?! הם מעידים שהשאלה היא על ג'ובים ולא על מהות. הר המור רוצים לסגור חשבון עם הרב סתיו ולכן הם תוקפים?"

"מהרגע הראשון לא רציתי להיות מעורב, לא בגלל חשש כלשהו שיתקפו אותי, אלא בגלל שאני לא דיין בבית הדין, ומי שצריך לייצג את בית הדין זה אלו שעומדים בפרונט. הייתי מעדיף לשמור מרחק מהעניין, מהרבה סיבות, אבל מהרגע שביקשו אמרתי כן. אני לא מפחד מאיש, את אלוקים אני ירא, ואמשיך, ביחד עם הרבנים, שגדולים ממני, לעשות טוב למען כלל ישראל".